خشکی پوست در پاییز و راهکارهای مقابله با آن از نگاه متخصصان

اکنون که پاییز فرا رسیده و هوا هم سرد شده است؛ احتمالا متوجه شده اید که پوستتان خشک شده است. خشکی پوست در پاییز را چگونه از بین ببریم؟ هر فصلی از سال ویژگی‌های خاص خود را دارد. برای بیشتر افراد، فصل بهار و تابستان بهترین فصل‌های سال هستند. از طرفی رنگ‌های مسحورکننده پاییز و سپیدی زمستان نیز هر فردی را به تحسین وامی‌دارد.

اکنون که پاییز فرا رسیده و هوا هم سرد شده است؛ احتمالا متوجه شده اید که پوستتان خشک شده است. خشکی پوست در پاییز را چگونه از بین ببریم؟
هر فصلی از سال ویژگی‌های خاص خود را دارد. برای بیشتر افراد، فصل بهار و تابستان بهترین فصل‌های سال هستند. از طرفی رنگ‌های مسحورکننده پاییز و سپیدی زمستان نیز هر فردی را به تحسین وامی‌دارد.

با تمام شدن فصل تابستان برخی افراد به خشکی پوست در پاییز گرفتار می‌شوند. البته این خشکی پوست حالت عمومی دارد و درجه آن در افراد مختلف متفاوت است. اگر می‌خواهید با راهکارهای مقابله با خشکی پوست در پاییز آشنا شوید، ادامه مطلب را با بامیلو بلاگ همراه باشید.

دلیل خشکی پوست در پاییز

دلایل متعددی برای خشکی پوست در پاییز و زمستان وجود دارد. کاهش ناگهانی دمای هوا، استحمام زیاد با آب گرم، کاهش رطوبت منزل به دلیل استفاده از شوفاژ و بخاری، وزش شدید باد در تماس با پوست و کاهش میزان رطوبت هوا به دلیل کمبود آب در ماه‌های آخر تابستان از مهمترین عوامل خشکی پوست در پاییز به شمار می‌روند.

با این وجود دست روی دست گذاشتن و منتظر بودن نمی‌تواند مشکل شما را حل کند. بهتر است به جای انتظار، از همین الان به فکر پیشگیری باشید. شاید بتوان دست‌ها را با دستکش و استفاده از مرطوب‌کننده تا حد زیادی محافظت کرد اما صورت از حساسیت بیشتری برخوردار است. در ادامه مهمترین راهکارهای مقابله با خشکی پوست در پاییز را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1 – استفاده از آب ولرم

استفاده از آب گرم در فصل پاییز و زمستان مورد علاقه همه افراد است. با این وجود می‌توان با جایگزین کردن آب گرم با آب ولرم تا حد زیادی از خشکی پوست در پاییز جلوگیری کرد. آب گرم چربی‌های طبیعی منافذ پوست را از بین می‌برد. این چربی‌های طبیعی از خشکی پوست جلوگیری می‌کنند و برای سلامت پوست ضروری هستند.

2 – مرطوب‌کننده پس از شستشو

استفاده از مرطوب‌کننده یکی از رایج‌ترین ابزارهای مقابله با خشکی پوست در پاییز و زمستان است. استفاده از مرطوب‌کننده در بازه‌های زمانی 6 ساعته باعث حفظ رطوبت پوست می‌شود. با این وجود ضروری‌ترین زمان برای استفاده از مرطوب‌کننده، پس از استحمام است. چند دقیقه پس از استحمام با آب ولرم روی پوست خود مقداری مرطوب‌کننده استفاده کنید. مرطوب‌کننده باعث میشود که آب در منافذ پوست به دام افتاده و رطوبت کلی آن افزایش یابد.

3 – مرطوب‌کننده حاوی سرامید

بیش از 40 درصد چربی طبیعی پوست را سرامید (Ceramide) تشکیل می‌دهد. کرم‌های حاوی سرامید باعث حفظ رطوبت پوست شده و از خشکی بیش از حد آن جلوگیری می‌کنند. سعی کنید از مرطوب‌کننده‌هایی استفاده کنید که حاوی این ماده باشند.

4 – پاک‌کننده‌های مناسب

امروزه پاک‌کننده‌های متعددی برای استحمام وجود دارد. سعی کنید از پاک‌کننده‌هایی استفاده کنید که پوست شما را خشک نمی‌کنند. برای شناسایی این نوع پاک‌کننده‌ها با پزشک خود یا داروخانه مشورت کنید. پاک‌کننده‌های حاوی گلیسیرین (Glycerin) نیز جهت جلوگیری از خشکی پوست بسیار مناسب هستند.

5 – دستمال مرطوب آرایشی استاندارد

استفاده از دستمال مرطوب آرایشی برای بانوان به امری متداول تبدیل شده است. این دستمال‌های مرطوب در بیشتر داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم آرایشی به وفور یافت می‌شوند. مشکل اینجاست که برخی از این دستمال‌ها حاوی مواد خطرناکی همچون الکل و سولفات (Sulfate) هستند. الکل و سولفات باعث خشکی بیش از حد پوست می‌شوند. این دستمال‌ها را از داروخانه‌های معتبر تهیه کرده و از عدم وجود این دو ماده در آنها اطمینان حاصل کنید.

6– مرطوب‌کننده را در دسترس بگذارید

همان‌طور که اشاره شد، یکی از مهمترین راهکارها برای جلوگیری از خشکی پوست در پاییز استفاده از مرطوب‌کننده، مخصوصاً برای دست و صورت است. سعی کنید مرطوب‌کننده خود را همیشه در دسترس داشته باشید. مرطوب‌کننده را روی میز کار، داخل کیف یا کنار سینک روشویی قرار دهید. هر چند وقت یک بار دست‌های خود را به مرطوب‌کننده آغشته کنید.

7 – دستگاه بخور صنعتی یا سنتی

سرمای پاییز و زمستان، رطوبت پایین، باد شدید و گرمای خشک سیستم حرارتی باعث کاهش شدید رطوبت در این فصل‌ها می‌شود. برای مقابله با این خشکی بیش از حد بهتر است از دستگاه‌های رطوبت‌ساز یا بخور استفاده کنید. می‌توانید دستگاه‌های بخور را به سادگی تهیه کرده و در برخی اتاق‌های منزل قرار دهید. اتاق خواب که مدت زیادی در آنجا استراحت می‌کنید، بهترین گزینه است. همچنین در اتاق‌های دیگر نیز که بیش از 4 ساعت از وقت خود را در آن سپری می‌کنید، دستگاه بخور را قرار دهید.

به جای استفاده از رطوبت‌سازهای صنعتی می‌توانید از سیستم رطوبت‌ساز سنتی نیز استفاده کنید. کافی است که یک کتری آب جوش را روی بخاری یا شوفاژ منزل قرار دهید. آب کتری به مرور تبخیر شده و باعث افزایش رطوبت منزل خواهد شد.

8 – کاهش مدت زمان استحمام

هرچه به فصل سرما نزدیک می‌شویم، نیاز به استحمام نیز کاهش می‌یابد. سعی کنید تا جای ممکن از استحمام غیرضروری در طول هفته پرهیز کنید. همچنین کاهش مدت‌زمان استحمام نیز در جلوگیری از کاهش رطوبت پوست تأثیر بسزایی دارد.

همان‌طور که اشاره شد، سعی کنید پس از استحمام از مرطوب‌کننده جهت به دام انداختن رطوبت داخل منافذ پوست استفاده کنید. جایگزینی آب ولرم با آب گرم را نیز فراموش نکنید.

9 – لایه‌برداری پوست

دمای پایین هوا و باد شدید در کنار گرمای خشک سیستم حرارتی باعث کاهش شدید رطوبت پوست (بخصوص صورت) می‌شود. برای جلوگیری از خشکی پوست توصیه می‌شود که هفته‌ای 1 الی 2 بار از لایه‌بردار ملایم در طول حمام استفاده کنید. لایه‌برداری بیش از 2 بار در هفته نتیجه عکس خواهد داشت و به خشکی بیشتر پوست منجر می‌شود. پس از لایه‌برداری نیز از مرطوب‌کننده‌های پوست استفاده کنید.

10 – میکرودرم‌ابریژن در ابتدای پاییز

میکرودرم‌ابریژن (Microdermabrasion) یک عامل لایه‌برداری قوی است که خانم‌ها با آن آشنایی بهتری دارند. این نوع لایه‌برداری توسط دستگاه در مراکز زیبایی پوست انجام می‌شود. متخصصان پوست توصیه می‌کنند که در فصل پاییز یک بار از مزایای این عمل برخودار شوید.

پس از گرمای بیش از حد تابستان، پوست صورت دچار استرس و مشکلات زیادی می‌شود. توسط میکرودرم‌ابریژن می‌توان لایه‌های مرده پوست را از بین برد و پوست را برای ساخت کلاژن (Collagen) بیشتر تحریک کرد.

11– ماسک‌های مرطوب‌کننده صورت

استفاده از ماسک‌های مرطوب‌کننده یکی از بهترین راهکارهای افزایش رطوبت در پاییز و زمستان است. این ماسک‌ها برای مدت کوتاهی روی صورت قرار می‌گیرند و علاوه بر افزایش رطوبت، به خون‌رسانی بیشتر پوست نیز کمک خواهند کرد.

اگر از ماسک‌های مرطوب‌کننده خانگی برای مقابله با خشکی پوست در پاییز اسفاده می‌کنید، اجزای مرطوب‌کننده آن را درست انتخاب کنید.

12 – مشاوره با متخصص پوست

صورت و پوست هرکس با دیگری تفاوت دارد. بیشتر موارد اشاره شده در این مطلب، عمومی است و مختص فرد خاصی نیست. با این وجود برای استفاده از مرطوب‌کننده‌ها و دیگر لوازم بهداشتی بهتر است با متخصص پوست خود مشورت کنید. ممکن است استفاده از یک محصول خاص، مشکلات شما را بدتر از قبل کند. اگر میزان خشکی پوست شما بیش از حد معمول بوده و طبیعی به نظر نمی‌رسد، بهترین راهکار مشاوره با متخصص پوست است.

13 – کاهش مصرف برخی محصولات

طی فصل‌های سرد و خشک سال باید استفاده از محصولاتی که به خشکی پوست منجر می‌شوند را به حدأقل رساند. برخی محصولات ضدجوش و جوان‌سازی پوست از جمله این موارد هستند. رتینوئید (Retinoid)، بنزوئیل پروکساید (Benzoyl peroxide) و اسید سالیسیلیک (Salicylic acid) موجود در این محصولات، متهم شماره یک خشکی پوست شما هستند.

14 – میوه و سبزیجات فصلی

میوه و سبزیجات فصلی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای زیبایی پوست و تأمین آب بدن هستند. ویتامین و مواد معدنی موجود در میوه‌ها یکی از بهترین ابزارهای سلامت پوست محسوب می‌شود. سعی کنید روزانه حدأقل یک عدد میوه فصلی نوش جان کنید. سیب، کلم بروکسل، انار، پرتقال، نارنگی، شلغم و گریپ فروت جزء بهترین میوه‌ها و سبزیجات پاییزی هستند.

15 – آب را فراموش نکنید

در فصل پاییز و زمستان با کاهش میزان تعریق بدن، نیاز به آب نیز به همین میزان کاهش می‌یابد. با این وجود نیاز بدن به آب را تأمین کنید و تنها به احساس تشنگی اکتفا نکنید. احساس تشنگی در فصل سرما کاهش می‌یابد اما بدن برای حفظ رطوبت و فعالیت‌های روزمره به آب نیاز دارد. بیشتر حجم بدن ما از آب تشکیل شده است و نباید از نوشیدن آن دریغ کرد.

فصل مورد علاقه شما کدام فصل است؟ آیا دچار خشکی پوست در پاییز و زمستان می‌شوید؟ راهکارهای شما برای مقابله با این مشکل همگانی چیست؟ دیدگاه‌های خود را با ما نیز در میان بگذارید.

منبع: bustle

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان