طرز تهیه باسترما پلو

"باسترما" به معنای دفن شده است و محتویات این غذا داخل غذا قرار می‌گیرد و دیده نمی‌شود. نحوه سرو این غذا معمولا به صورت قابلمه کوچک تک نفره است، یعنی به تعداد نفرات در ظرف‌های جداگانه درست می‌شود. مزه‌اش هم به همین است.

طرز تهیه باسترما پلو
 
آماده سازی: 1 ساعت

مواد اولیه جهت تهیه باسترما پلو :

 

سیب زمینی (به اندازه ای که ته قابلمه مورد نظرتان را پر کند) اعدد متوسط
کره   100 گرم و میزان لازم
پیاز 1عدد متوسط
رب آلوچه   نصف پیمانه
زعفران دم کرده   6 قاشق غذاخوری ومیزان لازم
رب به   نصف پیمانه
رب ازگیل   نصف پیمانه
مرغ (سینه یا ران) 3 قطعه
گردو آسیاب شده   1پیمانه ونیم
برنج ایرانی   3پیمانه
روغن   1 پیمانه ومیزان لازم
 
 

طرز تهیه باسترما پلو


"باسترما" به معنای دفن شده است و محتویات این غذا داخل غذا قرار می‌گیرد و دیده نمی‌شود. نحوه سرو این غذا معمولا به صورت قابلمه کوچک تک نفره است، یعنی به تعداد نفرات در ظرف‌های جداگانه درست می‌شود. مزه‌اش هم به همین است.
ریشه اصلی این غذا از بادکوبه (باکوی فعلی) است و در عرسوی‌ها گردو را در شکم مرغ (شبیه لونگی) می‌ریختند و لای پلو می‌گذاشتند. این غذای محلی جز منوی ثابت آستارا و اردبیل است.

1. پیاز را رنده کرد ه و آب اضافی‌اش را بگیرید.
2. مرغ را شسته و با نمک و فلفل و زرد چوبه و برگ بو مرغ را حدود یک ساعت آب پز کنید و در روغن سرخ کنید نه زیاد که برشته بشه فقط روش کمی طلایی بشه. سپس 50گرم کره را داخل ماهی تابه بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا کره آب شود سپس 2 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده را به کره اضافه کنید حواستان باشد که کره نسوزد سپس مرغ سرخ شده را به مخلوط کره و زعفران اضافه کنید و چند دقیقه تفت بدهید تا کره و زعفران به خورد مرغ برونند سپس از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.
3. در یک ماهی تابه کمی روغن و کمی کره بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید سپس پیاز رنده شده را اضافه کنید و تفت دهید، کمی که رنگ پیاز تغییر کرد گردو را اضافه کنید سپس رب ازگیل و رب به و رب آلوچه را اضافه کنید و 2 دقیقه تفت بدهید تا همه مواد به خورد هم برونند سپس از روی حرارت بردارید.
4. سیب زمینی‌ها را حلقه‌ای خرد کنید و در کمی رعفران بغلتانید.
5. برنج را به مرحله آبکشی برسانید و سپس آبکش کنید و کنار بگذاریدسپس در ته قابلمه مورد نظرتان 4 قاشق آبجوش و 1قاشق کره و 1 قاشق روغن بریزید سپس سیب زمینی‌ها را کف قابلمه بچینید سپس یک لایه برنج بریزید و کمی کره آب شده روی برنج بریزید و سپس مرغ را روی برنج بگذارید دوباره یک لایه برنج سپس مخلوط گردو را بریزید وخوب روی برنج پخش کنید. همین طور ادامه دهید تا ظرف پرشود سپس روی برنج مقداری زعفران دم کرده و کمی کره آب شده بریزید و دم کنید هرچه حرارت ملایم تر وزمان پخت بیشتر باشد غذا خوش مزه‌تر خواهد شد.
 
نکته‌ها:
1. در این غذا می‌توان از گوشت اردک یا گوشت گوسفندی (گردن یا ماهیچه) به جای مرغ استفاده کرد.
2. اگر دسترسی به رب ازگیل و آلوچه و به نداشتید می‌توانید از رب انار ملس استفاده کنید.
3. این غذا همراه با زیتون پرورده بسیار خوش مزه می‌شود.
4. کمی از مخلوط رب‌ها را نیز همراه غذا سرو کنید.
5. توصیه می‌شود از رب آلوچه و ازگیل و به حتما استفاده کنید.
 
 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان