رژیم کتوژن (پر پروتئین و کم کربوهیدرات) چه رژیمی است؟

در گذشته بیشتر از رژیم‌های کم کربوهیدرات برای کاهش وزن استفاده می‌شد. این چنین روش غذایی در سده گذشته برای درمان چاقی سفارش شده بود. به این مطلب توجه کنید.

5
				خرداد
			
			رژیم کتوژن (پر پروتئین و کم کربوهیدرات) چه رژیمی است؟

دکتر سید ضیاء‌الدین مظهری؛‌ متخصص تغذیه

ساوارین (1826-1755)، پزشک فرانسوی می‌نویسد: دلیل اصلی چاقی آرد و نشاسته است که غذای روزانه انسان را تشکیل می‌دهد.

لوتز پزشک اتریشی در کتاب خود به نام «زندگی بدون نان» اظهار می‌دارد که شمار بسیاری از بیماری‌ها در نتیجه غذای سرشار از کربوهیدرات عارض می‌شود و از این رو جیره کم کربوهیدرات و در بردارنده مقادیر بسنده پروتئین و چربی، در ارتباط با بهبود بسیاری از بیماری‌ها، حائز اهمیت می‌باشد.

وی نظریه خود را این چنین توضیح می‌دهد:

«تکامل ساختمان بدن انسان و متابولیسم او طی هزاران هزار سال انجام گرفته است.

در روزگاران دیرین بشر به عنوان یک شکارچی خود را از گوشت و چربی تغذیه می‌نموده در حالی که میوه‌ها، ریشه و برگ گیاهان را نیز تا اندازه‌ای مورد مصرف قرار می‌داده است.

در نتیجه غذای انسان ناگزیر همواره از کربوهیدرات فقیر بوده است. ژنتیک ارگانیسم انسان آن‌چنان انعطاف‌پذیر نیست که طی صدها یا هزارها سال خود را از چیزی بریده و به سرعت به چیز دیگر عادت دهد زیرا در این صورت می‌بایست در ساختمان تعداد بسیار زیادی از آنزیم‌ها نیز تحول ایجاد شود».

میانگین مصرف روزانه مصرف کربوهیدرات‌ها هم اکنون برای بزرگسالان بیش از 300 گرم برآورد می‌شود. بر پایه نظریه لوتز، مقدار نامبرده غیرفیزیولوژیکی می‌باشد.

همچنین او معتقد است که بسیاری از بیماری‌هایی که از زیاده‌روی در مصرف کربوهیدرات‌ها ناشی می‌شوند، با کمک گرفتن از جیره غذایی مناسب، درمان‌پذیرند.

 

به غیر از رهایی از چاقی، اندوخته‌های سودمند دیگری نیز با غذای کم کربوهیدرات در مورد بعضی از ناراحتی‌ها به ویژه کولیت زخمی، بیماری‌های دگرگون‌کننده مفاصل، دیابت شیرین، نقرس، زخم معده و روده فراهم گردیده است.

در روش‌های محدودیت شدید کربوهیدرات‌ها در دریافت سایر مواد مغذی از طریق غذاهای متنوع‌تر نیز محدودیت به وجود می‌آورد.

میزان کربوهیدرات توصیه شده روزانه 70-60 گرم است و چربی و پروتئین را می‌توان آزادانه انتخاب کرد.

به طور متوسط پروتئین رژیم کم کربوهیدرات 102 گرم، چربی 156 گرم و کربوهیدرات 75 گرم می‌باشد.

در گروهی از این قبیل برنامه‌های تغذیه‌ای کاهش وزن، بدون کاهش مقدار انرژی روزانه، فقط به حذف یا کاهش بسیار زیاد کربوهیدرات‌های ساده و مرکب یعنی (تک‌قندی، دوقندی، قندهای مرکب و مواد نشاسته‌ای) پرداخته می‌شود.

تاریخچه استفاده از این قبیل برنامه‌های غذایی به اواخر قرن 19 میلادی برمی‌گردد که از آن زمان تاکنون چنین روش‌های کاهش وزن بارها مد روز بوده و سپس استفاده از آن منسوخ شده است و مجددا با تغییراتی به عنوان یک رژیم موفق جادویی و خارق‌العاده با نام‌های مختلف در عرصه‌های زیبایی و سلامتی جای خود را باز کرده است.

یکی از پرآوازه‌ترین آنها رژیم دکتر اتکینز و یا رژیم بخورید تا لاغر شوید است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان