باورهای غلط مردم درباره آلرژی (۱)

شما می‌دانید هر سال چه موقع دچار عطسه و آب ریزش بینی می‌شوید و یک هفته تا ۱۰ روز قبل از بروز این علائم دارویی که پزشک‌تان تجویز کرده است، مصرف می‌کنید و تا حدود زیادی علائم آلرژی را در خودتان کنترل می‌کنید.

باورهای غلط مردم درباره آلرژی (1)

تحریریه دنیای سلامت

 

 

اگر خودتان از آلرژی رنج می‌برید و یا یکی از نزدیکانتان به آلرژی دچار است، حتما می‌دانید و دیده‌اید که چه علائم و نشانه‌هایی با این وضعیت همراه هستند. این روزها تعداد افرادی که در اثر آلرژی از تب یونجه رنج می‌برند به شدت افزایش یافته است و فقط در کشور آمریکا  60 میلیون نفر به آن دچارند. چرا؟

مواد شیمیایی که هر روز آنها را وارد بدن خود می‌کنیم (مخصوصا از طریق مصرف غذاهای فرآوری شده) نقش مهمی در این زمینه دارند. چیزی که در مورد آلرژی کاملا مشخص و واضح است این است که آلرژی باعث می‌شود فرد بیشتر از دیگران به عفونت‌های گوش و سینوس دچار شود. در ضمن سایر مشکلات و بیماری‌ها مثل سردرد، بدخوابی، کاهش سطح انرژی و افزایش حساسیت و زود رنجی را نیز به دنبال داشته باشد. 

هر چه تمیزتر، بهتر 

همانطور که تقریبا همه می‌دانیم جذب مقدار کمی میکروب و آلودگی برای بدن همه ما لازم است تا سیستم دفاعی بدن‌مان ساخته شود. پس نباید تلاش کنید تا به طول کامل از آلودگی‌ها دور باشید. در هفته 1 -2 بار خانه را جاروبرقی بکشید. جاروبرقی حتما فیلتر HEPA داشته باشد.

تا اجزاء ریز و گرد و غبار دوباره از دستگاه در محیط خانه پخش نشود و از کیسه‌های دوتایی استفاده کنید. حتما در آشپزخانه و بالای اجاق گاز، هود نصب کنید و فیلتر هود را هر 
2 ماه یکبار تعویض کنید.

اگر ممکن است، پنجره‌ها را ببندید تا گرده‌های ریز گیاهان، درختان و سایر چیزها وارد خانه‌تان نشود و حتما کفش‌هایتان را نیز بیرون از خانه در آورید تا مواد آلرژی‌زا وارد خانه نشوند. ملحفه و روبالشی‌ها را هفته‌ای یکبار بشوئید (با آب گرم). بعد از ظهرها دوش بگیرید تا این مواد ریز و گردوغبارها را با خود به تختخوابتان نبرید. 

تا زمانی که علائم آلرژی در شما عود نکرده‌اند، دارو مصرف نکنید

اغلب داروهای آلرژی معمولا بیشترین تاثیر را وقتی دارند که آنها را قبل از اوج گرفتن علائم مصرف کنید یعنی اینکه مصرف این داروها با نخستین علائم شروع شوند.

وقتی که با یک آلرژی‌زا تماس برقرار می‌کنید مثل (گردوغبار، دانه‌ها، علف) سلول‌های دستگاه تنفسی هیستامین و سایر مواد شیمیایی مثل Leukotrienes تولید می‌کنند که باعث سوزش، خارش، عطسه و سایر علائم می‌شوند. اگر در بدن‌تان دارو داشته باشید، مانع از آن می‌شوید که هیستامین واکنش‌های آلرژیکی شدیدتری نشان دهد.

مثلا شما می‌دانید هر سال چه موقع دچار عطسه و آب ریزش بینی می‌شوید و یک هفته تا 10 روز قبل از بروز این علائم دارویی که پزشک‌تان تجویز کرده است، مصرف می‌کنید و تا حدود زیادی علائم آلرژی را در خودتان کنترل می‌کنید. اگر با وجود تمام کارهایی که انجام می‌دهید علائم بیماری در شما بهبود نمی‌یابد، از پزشک‌تان بخواهید که آزمایشات بیشتری انجام دهد.

اگر به طور مداوم دچار عفونت دستگاه تنفسی و سینوسی می‌شوید، باید حتما بدانید که چه محرک‌های خاصی شما را به این وضعیت دچار می‌کنند و از آن محرک‌ها دوری کنید.  

واکسن‌های آلرژی فقط مخصوص کودکان است 

این واکسن‌ها برای تمام افراد در هر سنی مناسب هستند. البته تحقیقات نشان می‌دهند که واکسن‌های آلرژی فقط در 85 درصد افراد باعث کاهش علائم آلرژی می‌شوند مخصوصا افرادی که در اثر آلرژی دچار تب می‌شوند.

واکسن‌های آلرژی ترکیبی از مقادیر اندک از برخی آلرژی‌زاها هستند و وقتی که به طور تدریجی وارد بدن فرد می‌شوند، تحمل و مقاومت او را افزایش داده و حساسیت او را به هنگام رویارویی با آلرژی‌ها به طور طبیعی کاهش می‌دهند.

اگر در مرحله اول آلرژی، هفته 1-2 بار واکسن آلرژی به فرد تزریق شود، علائم حساسیت به طرز چشمگیری در او کاهش می‌یابد. اگر نمی‌توانید واکسن را تحمل کنید، از پزشک‌تان بخواهید که به شما قطره مخصوص بدهد و آن‌را هر روز روی زبان‌تان بچکانید، احتمالا قطره آلرژی به اندازه واکسن آلرژی موثر نخواهد بود.

 

 

برای خواندن بخش دوم - باورهای غلط مردم درباره آلرژی - اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان