قلیان برای همه خطرناک است (۱)

یکی از کارگروه های شورای اجتماعی کشور، کارگروه کاهش اعتیاد است که درآن درزمینه کاهش مصرف مواد مخدر، روان گردانها، مشروبات الکلی و کاهش استعمال دخانیات ازجمله سیگار و قلیان فعالیت می‌کند.

قلیان برای همه خطرناک است (1)

ندا جعفری

سابقه تاریخی قلیان کشیدن زنان درایران به 150 سال گذشته وحرمسرای شاهان قاجار بازمی گردد.درآن دوران اغلب زنان دربار،کنیزکان خود را مجبورمی کردند تا قلیان هایشان را چاق کرده وبرای وقت گذرانی دورش جمع می شدند.اما همین زنان درباری که روزگاری خود کنیزکانشان را وادار به آماده کردن قلیان می کردند پس از اعلام تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی به صف تحریم کنندگان پیوستند و با شکستن قلیان ها تحریم را به داخل کاخ شاهان کشاندند.

اما متاسفانه درسال های اخیربا سرو(ارایه) قلیان در رستوران ها و سفره خانه های سنتی دوباره زنان و دختران جوان رو به استفاده از آن آوردند بدون اینکه ازخطرات آن آگاه باشند.متخصصان وکارشناسان آسیب های اجتماعی وبهداشتی برفراگیرشدن قلیان تاکید دارند وآن را دروازه ی ورود به سایرمخدرها می دانند.آمارها حاکی از آن است که 37 درصد زنان ایرانی حداقل یکبار مصرف قلیان را تجربه کرده‌اند.

شاید به خاطرهمین موضوع بود که بحث احتمال راه‌اندازی قهوه‌خانه ویژه بانوان مطرح شد؛اما این موضوع با مخالفت شدید مسئولان انتظامی ومتولیان سلامت روبه رو شد. درپی این اعتراض ها بود که معاون اجتماعی وزارت کشورعرضه قلیان در رستورانها، تالارها و مهمانپذیرها را ممنوع اعلام کرد.علیرضا افشار در این رابطه می گوید: مرحله اول جمع آوری قلیان ها از رستوران ها،‌ تالارها و مهمانپذیرها از طریق اتحادیه‌های صنفی صورت می‌گیرد و پس از آن نیز ناجا برخوردهای خود را با واحدهای متخلف انجام خواهد داد.

وی در ادامه توضیح می دهد: البته ممکن است درمراحل بعدی برای جمع آوری قلیانها از قهوه خانه‌ها نیز برنامه‌های جایگزین داشته باشیم اما فعلا دولت مصلحت دیده است که قلیانها از شمول اماکن عمومی خارج شوند.معاون اجتماعی وزارت کشورنیزیادآور شده: دراین راستا شورای اجتماعی کشور مسئولیت سیاست گذاری، برنامه ریزی، ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌ها وحمایت ازبرنامه‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سرمایه‌های اجتماعی را بر عهده دارد.

افشارادامه می دهد : یکی از کارگروه های شورای اجتماعی کشور، کارگروه کاهش اعتیاد است که درآن درزمینه کاهش مصرف مواد مخدر، روان گردانها، مشروبات الکلی و کاهش استعمال دخانیات ازجمله سیگار و قلیان فعالیت می‌کند. درمجموع وزارت کشور هماهنگی میان دستگاهها را برعهده دارد.وی می افزاید:نکته مهم درسه بخش مذکور اولویت دادن به مقوله پیشگیری است. متاسفانه پیشگیری درتمام این زمینه‌ها ضعیف بوده و لازم است تمام حوزه‌های فرهنگی در این زمینه فعال شوند.

1- مخالفت ناجا با قهوه‌خانه‌

فرمانده نیروی انتظامی‌ نیزضمن مخالفت با تاسیس قلیانسراهای زنانه؛می گوید: من دلیل این موضوع را نمی‌دانم ، چه دلیلی هست که‌ این قهوه خانه‌ها مخصوصا در شکل جدید خودش که محلی برای بی بند و باری و ترویج سیگار و قلیان است برای بانوان تاسیس شود.

احمدی مقدم با بیان اینکه تاسیس این گونه قهوه خانه‌ها چه ضرورتی دارد و چه مشکل اجتماعی را حل می‌کند ، اظهار می کند: من توجیه ‌این مساله را متوجه نمی‌شوم و سوال دارم که ‌ایجاد قهوه‌خانه‌های زنانه پاسخ به کدام مطالبه مردم است؟.این مقام ناجا با بیان اینکه طرح این حرف‌ها طرح مسائل انحرافی است، تصریح می‌کند: ناجا با شکل جدید قهوه‌خانه‌ها مخالف است و شکل سنتی آن که محلی برای استراحت چند ساعته کارگران بود مناسب است.

2- حرمت هایی که شکسته می شوند

بسیاری معتقدند عرضه قلیان برای خانم ها نه تنها حرمت زنان را می شکند بلکه روابط ناسالم بین دختران و پسران را نیزگسترش می دهد . در این خصوص«س – رضایی» معلم یکی دبیرستان های دخترانه به شدت با کشیدن قلیان مخالف است . او  می گوید : زمانی که  دختران  را می بینم  که همراه دوستانشان پای کشیدن قلیان نشسته اند؛ بسیار تاسف می خورم ، چون احساس می کنم آن ها با این کار ارزش و حرمت یک زن مسلمان ایرانی را زیر سوال می برند.

ما در جنگ زنان زیادی را داشتیم که برای مبارزه با دشمن و پیشگیری از ورود فرهنگ غرب جنگیده اند و جان خود را از دست داده اند اما دختران و زنان جوان، امروزه با این کار خود به راحتی پای فرهنگ غرب را به کشور باز می کنند.بدون شک کشیدن قلیان دروازه ورود مواد مخدر به خانواده و جامعه است در عین حال برداشتن حریم ها و حرمت ها و شکاندن سنت هاست.

دراین رابطه « ز- کریمی » خبرنگاریکی از خبرگزاری های ایران نیز اظهار می دارد : زمانی که خبرتاسیس قلیان سرای های زنانه را شنیدم؛ بسیارشوکه شدم . چون معتقدم ارزش های یک زن ایرانی بالاترازآن است که پای کشیدن قلیان بنشیند . من معتقدم که می شود با برنامه ریزی های صحیح برای غنی سازی اوقات فراغت زنان و دختران جوان ، از فراگیر شدن این تفریح خطرناک پیشگیری کرد ."مینا" نیز یکی از دخترانی است که هفته ای 2 بار با دوستانش قلیان می کشد.

او می گوید: قلیان کشیدن تفریحی ارزان است؛ من و دوستانم ترجیح می دهیم هفته ای چند بار را به این بهانه دور هم جمع شویم . او در ادامه می افزاید :  دلیل گرایش ما به کشیدن قلیان این است که  ما سرگرمی و تفریح مناسب نداریم. اغلب مراکز ورزشی مانند استخرها و ورزشگاهها عصرها برای آقایان است و از همه مهم تر هزینه های آن ها بالاست...

برای خواندن بخش دوم- قلیان برای همه خطرناک است - اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- قلیان برای همه خطرناک است - اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش چهارم- قلیان برای همه خطرناک است - اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان