حناچی تاکید کرد: در 10 سال گذشته حملونقل عمومی وابستگی ارزی بسیاری داشته بر همین اساس در سال 1389 بودجه شهرداری تهران معادل هفت و نیم میلیارد دلار بوده و امروز بودجه سال 1399 معادل یک و نیم میلیارد دلار است. از سوی دیگر حوزه حملونقل عمومی ارزبری بسیار زیادی دارد و با وجود شرایط تحریمها باید به این نکته تاکید کنم که حملونقل عمومی در تهران یک موضوع حاکمیتی است و بدون کمک دستگاههای حاکمیتی همچون مجلس و دولت، شهرداری به تنهایی نمیتواند از عهده کامل آن بربیاید.
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود درخصوص نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در تهران گفت: در حال حاضر بازسازی هزار دستگاه اتوبوس در دستور کار قرار گرفته اما 60 درصد اتوبوسرانی تهران برعهده تعاونیها و بخش خصوصی است. آخرین اتوبوسی که بخش خصوصی دریافت کرده با قیمت 18 میلیون تومان بوده، امروز قیمت هر دستگاه اتوبوس سه میلیارد و 300 میلیون تومان است و اگر بخش خصوصی مورد حمایت قرار نگیرد کار بسیار سختی پیشرو دارد لذا موضوع حملونقل عمومی در تهران قطعا موضوعی حاکمیتی است.
شهردار تهران درخصوص حضور خود در جلسات هیات دولت عنوان کرد: در حال حاضر به جلسات دعوت نمیشوم. این در حالی است که بسیاری از گرهها در حاشیه دولت باز میشود.
وی درخصوص طلب شهرداری تهران از دولت اظهار کرد: مباحث ما در حوزههای مختلف قابل بررسی است. مثلا در حوزه حملونقل بخشی از طلب ما در مصرف سوخت است که در سهم جابهجایی مسافر 50 درصد افزایش یافته است. بخش دیگر سهم دولت برای خرید واگن مترو است که دچار وقفه شده. هر واگن مترو معادل یک میلیون یورو هزینه در بر دارد که معمولا دولت آن را برعهده میگرفت. ظرف چهار سال گذشته 177 واگن به خطوط مترو اضافه شده و در خط 6 و 7 مترو برای رسیدن به سرفاصله تعیین شده به همراه سایر خطوط مجموعا حدود 2هزار واگن نیازمندیم.
حناچی در مورد اورهال کردن واگنهای مترو نیز تصریح کرد: نسل اول واگنهای تهران هنوز اورهال نشدهاند در حالی که بالای یک میلیون کیلومتر باید واگنها اورهال شوند. در همین راستا با امضای تفاهمنامهای با سازمان برنامه و بودجه اورهال 400 واگن را در دستور کار قرار دادیم.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به تجهیز دو خط 6 و 7 مترو برای بهرهبرداری کامل به همراه سیگنالینگ اشاره کرد و افزود: ما در این دوره خط 10 مترو از منطقه 22 تا قنات کوثر را کلنگزنی کردیم و در حال حاضر نیز در این خط مشغول نصب دستگاه tbm هستیم.
وی ادامه داد: تا سال 1389 قیمت ساخت یک کیلومتر مترو 51 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده که امسال این رقم به 1000 میلیارد تومان یعنی حدود 19 برابر رسیده است. از سوی دیگر در این دوره برای هر یک از خطوط مترو پایانه احداث شد که در اورهال قطارها بسیار تاثیرگذار است.
حناچی درخصوص نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیز گفت: بازسازی 5 هزار دستگاه تاکسی در دستور کار قرار دارد البته برای تحقق آن باید تسهیلات پرداخت شود. امسال یک هزار و 250 دستگاه تاکسی نو وارد ناوگان شده است.