کمر درد (۲)

اگر یک بار دچار آسیب‌دیدگی کمر شدید، به احتمال زیاد دچار آن خواهید شد؛ مخصوصا در شش ماه آینده با چند گام مهم به سلامت بیشتر نزدیک شوید: بیشتر حرکت کنید.

کمر درد (2)

درمان

 1- درمان فیزیکی

این روش درمانی برای اغلب کمر دردها موثر است. برخی از تجهیزات ورزشی مخصوص این نوع دردها ساخته و طراحی شده اند. مثلاً برخی از کمر دردها در اثر بد نشستن و بد ایستادن و ضعیف بودن عضلات شکم ایجاد می‌شوند و از این طریق می‌توان این دردها را تسکین داد. برای گرفتن یک نتیجه بهتر به مدت شش هفته، هفته‌ای دو بار به پزشک متخصص مراجعه و به تمام توصیه‌های او عمل کنید.

 2- درمان درد ستون فقرات با استفاده از دست توسط متخصص

این روش درمانی برای درد‌هایی که فقط در یک نقطه هستند، مناسب است. متخصصان با دست به طور ناگهانی کمی نیرو یا فشار به یک مفصل خاص وارد می‌کنند و به این ترتیب از فشار روی ساختار ستون‌فقرات می‌کاهند.

هنگام انجام این کار شما صدای خفیفی مثل تق کردن یا ترک برداشتن می‌شنوید. معمولا برای این شیوه درمانی، هشت هفته  زمان نیاز است. البته در مورد این روش درمانی اختلاف زیادی است و بسیاری از ارتوپدها آن را قبول ندارند.

 3- ماساژ درمانی

این روش درمانی برای خشکی کمر و درد در ناحیه بالا یا پایین آن مناسب است، به خصوص اگر عضلات این بخش‌ها دچار گرفتگی شده باشند. ماساژور (فرد ماساژ دهنده) با دست به این عضلات فشار وارد می‌کند. شاید اندکی احساس ناراحتی و درد کنید، اما این درد خفیف برطرف می‌شود و کمردردتان نیز کاهش می‌یابد.

طی تحقیقات به عمل آمده افرادی که از کمر درد رنج می‌برند، اگر 10 جلسه ماساژ درمانی شوند ممکن است طی سه هفته بهبود زیادی پیدا می‌کنند.

 4- طب سوزنی

این روش درمانی برای دردهای راکد در قسمت بالای کمر مناسب است؛ مخصوصاً وقتی که دردگسترش یافته و محدوده بزرگی داشته باشد.

برخی سوزن‌های بسیار ریز (به اندازه تار مو) به نقاط مختلف پوست نواحی دردناک وارد می‌شوند و همانند مسکن‌های طبیعی بدن عمل می‌کنند. این کار باید حداقل هفته‌ای یک بار انجام شود. اگر بعد از سه هفته بهبودی حاصل نشد، باید به سایر روش‌های درمانی فکر کنید. روی این روش هم اختلاف نظر وجود دارد.

 5- دارو درمانی

باید توسط پزشک تجویز شود و خود درمانی نکرد.

 6- تزریقات

تزریق استروئید می‌تواند در کوتاه مدت موثر باشد و درد را تا هشت هفته نیز تسکین دهد. در صورت تشخیص پزشک می‌توانید سالانه سه بار تزریق داشته باشید. یکی از عوارض جانبی این روش درمانی، اشتباه در میزان تزریق است. تزریق زیاد باعث بروز برخی مشکلات مثل ضعف عضلات و یا نازک شدن استخوان‌ها می‌شود. اگر در نخستین تزریق، احساس تسکین درد نداشتید، بهتر است تزریق‌های بعدی را انجام ندهید و به روشی دیگر فکر کنید.

 7- جراحی: که راه حل آخر است.

اگر درد شما هم شدید است و ماه‌هاست ادامه دارد، احتمالاً باید به این مطالب به طور جدی فکر کنید.

 95 – 85 درصد از موارد مربوط به کمر دردهای شدید با این روشها درمان شده‌اند ولی به هر حال هر یک از  این روش ها  مزایا و معایبی دارند که باید راجع به آنها با پزشک جراح صحبت کنید.

 سوالات رایج در مورد کمردرد

 آیا استرس باعث تشدید کمر درد می‌شود

بله، وقتی که حجم کارها و مسوولیت‌ها زیاد باشد و شما مجبور شوید مدت زمان طولانی‌تر پشت میز بنشینید، به عضلات شانه وکمر فشار بیشتری وارد می‌شود.

 آیا نیاز به انجام تست‌ها و آزمایش‌های زیادی است

از هر سه نفر فرد مبتلا به کمر درد، فقط یک نفر نیاز به CT اسکن یا MRI دارند تا دلیل اصلی درد مشخص شود. اگر چنانچه یک وضعیت غیر عادی در فرد مشاهده شود، باید هر چه زودتر منبع اصلی درد تشخیص داده شود. باید آزمایشات مناسب جهت تشخیص گرفته شود . مثلا تب مالت می تواند باعث کمر درد شود.

   آیا بعد از درمان کمردرد، دوباره دچار آن خواهیم شد

اگر یک بار دچار آسیب‌دیدگی کمر شدید، به احتمال زیاد  دچار آن خواهید شد؛ مخصوصا در شش ماه آینده با چند گام مهم به سلامت بیشتر نزدیک شوید: بیشتر حرکت کنید (یوگا و پیاده‌روی کنید)، از کفش‌های مناسب استفاده کنید، حرکات کششی را خیلی نرم و ملایم انجام دهید، درست بنشینید و به سلامت روحی روانی خود نیز بیشتر اهمیت دهید، زیرا طبق پژوهش‌های به عمل آمده افراد مبتلا به افسردگی چهار برابر بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به دردهای گردن و کمر هستند.

 آیا عمل جراحی آخرین انتخاب است

بله، برخی مواقع بعداز امتحان کردن سایر روش‌های درمانی و نتیجه نگرفتن، لازم است که عمل جراحی صورت بگیرد  و بسیاری افراد از این روش بهترین نتیجه را گرفته‌اند. از درد خلاص و پر از انرژی و نشاط شده‌اند.

 چرا زیاد دچار کمر درد می‌شویم

دلیل کمر درد شما را می‌توان یافت. اگر خانمی هستید که کمتر از پنجاه سال دارید، احتمالاً به خاطر یکی از این عوامل دچار کمر درد می‌شوید:

1- کشیدگی عضله

عضله بزرگ بالا و پایین کمر به راحتی کشیده می‌شود؛ مثلا وقتی که می‌خواهید چیزی را بردارید یا کودک‌تان را در آغوش بگیرید. عضله کشیده شده سخت می‌شود و شما احساس درد می‌کنید؛ به‌خصوص فردا صبح آن روز.

 2- در یک ردیف قرار نگرفتن مفاصل

وقتی که در یک فرم و حالت نامناسب می‌نشینید، مفاصل‌تان تغییر موقعیت می‌دهند و جابه جا می‌شوند و شما احساس درد می‌کنید.

 3- دیسک فتق یافته

دیسک آسیب دیده ممکن است به ریشه‌های عصب در طول نخاع آسیب رسانده و ایجاد فشار کند. این اتفاق با نوعی درد تند و تیز در ناحیه کمر و یکی از پاها همراه است.

 

برای خواندن بخش اول- کمردرد- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان