کمر درد (۱)

تقریبا تمام خانم‌ها در یک مرحله یا مقطع سنی، کمر درد را تجربه می‌کنند. این اتفاق تا قبل از پنجاه سالگی گاه چندین بار رخ می‌دهد.

کمر درد (1)

دکتر محسن توکلی؛ متخصص ارتوپدی

اگر دردتان تازه است و قبلاً آن را تجربه نکرده‌اید و یا اگر مشکل قدیمی‌تان دوباره بروز کرده و دردی که از آن رنج می‌برید، دردی کهنه است، حالا زمان رهایی از آن فرا رسیده است و باید بهترین روش درمانی را برای بهبود دردتان بیابید. گاهی اوقات درد دقیقا در ناحیه پشت کمر می‌پیچد و دردی ناگهانی و بسیار شدید و جانکاه است؛ طوری که حتی نمی‌توانید لحظه‌ای صاف بایستید و فکر می‌کنید هر لحظه بدتر هم می‌شود. نه می‌توانید بایستید و نه بنشینید.

ابتدا قسمت بالا یا پایین کمرتان درد دارد و بعد کم‌کم قسمت‌های دیگر نیز منتقل می‌شود. خبر خوب اینکه اغلب کمر دردها، چه تند و تیز باشند و چه کند و مداوم، در عرض چند هفته برطرف می‌شوند و شما می‌توانید کارهای بسیاری برای تسریع بهبودی انجام دهید؛ اما متاسفانه10 درصد افرادی که از کمر درد رنج می‌برند، معمولاً مدت‌های طولانی این درد را دارند.

در چنین شرایطی چند روش درمانی را تجربه کنید تا موثرترین آنها را بیابید. تقریبا تمام خانم‌ها در یک مرحله یا مقطع سنی، کمر درد را تجربه می‌کنند. این اتفاق تا قبل از پنجاه سالگی گاه چندین بار رخ می‌دهد. دانستن اینکه چگونه از این درد خلاص شوید، کلید امید اصلی است. گاهی اوقات ساده‌ترین روش‌های درمانی، موثرترین آنها هستند. برخی از انواع کمر دردها را می‌توان با روش‌های خانگی درمان کرد؛ ولی برخی دیگر نیاز به جراحی و درمان‌های بسیار جدی‌تر دارند.

 بایدها

 1- فعال بمانید

گروهی از پژوهشگران، بررسی کاملی روی بیش از 200 فرد مبتلا به کمر درد انجام دادند. این افراد سه هفته بعد از شروع درد و آسیب‌دیدگی مورد بررسی قرار گرفتند و بالاخره معلوم شد افرادی که حتی با وجود درد، کارهای معمولی را به هر زحمتی که شده انجام می‌دهند، درد کمتری در مقایسه با آنهایی که با شروع درد راهی رختخواب می‌شوند، دارند. در روز خوابیدن در رختخواب در اثر کمر درد باعث کند شدن روند بهبودی می‌شود.

 2- از کمپرس سرد استفاده کنید.

در طول دو روز نخست پس از شروع کمر درد، هر ساعت یکبار، از کمپرس یا کیسه سرد استفاده کنید و آن را به مدت 15 دقیقه در پشت خود نگه دارید. البته توجه داشته باشید کیسه یخ تماس مستقیم با پوست نداشته باشد. سرمای این کمپرس باعث کاهش التهاب و تورم عضلات می‌شود، درد را کم و ترمیم بافت‌ها را تسریع می‌کند.

 3- از NSAID‌ها استفاده کنید.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن، آسپرین یا ناپروکسن باعث کنترل درد می‌شوند و التهابات را نیز کاهش می‌دهند. با تجویز پزشک می‌توانید 7-3 روز از این دارو‌ها استفاده کنید.

 نباید‌ها

 1- در ورزش کردن زیاده‌روی نکنید

بهتر است برخی حرکت‌های قدرتی و کششی مربوط به کمر را تا زمان بهبودی انجام ندهید. طبق تحقیقات اگر در چند روز نخست ابتلا به کمر درد، برخی حرکات و ورزش‌های خاص کمری انجام دهید، مجبور می‌شوید تا شش روز بیشتر درد را تحمل کنید در طی دوران درد فقط حرکات معمولی و عادی هر روزه را انجام دهید.

 2- در روزهای ابتدایی درد از کمپرس گرم استفاده نکنید

استفاده از پدها گرمایی کمردرد و کمپرس‌های گرم باعث افزایش جریان خون در آن بخش از بدن می‌شود و همین مساله التهاب را افزایش می‌دهد؛ به خصوص در دو روز نخست. اما بعد از کاهش تورم و التهاب، یعنی پس از گذشت روزهای اولیه می‌توانید با استفاده از کمپرس گرم عضلات خود را شل و نرم کنید و درد را تسکین دهید.

 3- استفاده مداوم از کرم‌های کاهش دهنده درد را فراموش کنید.

ایجاد احساس گرما در اثر استفاده از این کرم‌ها، احتمالاً برای شما خوشایند خواهد بود؛ اما این کرم‌ها و پمادها تاثیری در تسکین درد ندارند.

مسلما هیچ یک از ما نمی‌خواهیم دردمان طولانی شود. برخی از این روش‌ها برای کمردرد موثر هستند و می‌توانید بعد از مشورت با پزشک، یکی از آنها را انتخاب کنیم...

برای خواندن بخش دوم- کمر درد- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان