نکاتی درباره مدیتیشن تمرکزی

مقدمه : در مدیتیشن تمرکزی، شما به افکاری که بروز داده می شوند توجه می‌کنید و بدون قضاوت آنها را مشاهده می‌کنید

نکاتی درباره "مدیتیشن تمرکزی "

مقدمه : در مدیتیشن تمرکزی، شما به افکاری که بروز داده می شوند توجه می‌کنید و بدون قضاوت آنها را مشاهده می‌کنید. این تکنیک مانند اسکن بدن عمل می کند ، به این صورت که شما به طور منظم توجهتان را به همه قسمتهای بدن، از سر تا پنجه پا، متمرکز می کنید . همزمان که شما با افکار و تصاویر مرتبط با یک قسمت مشخص بدن همراه می­شوید، آن قسمت از بدن هم با شما همراه می­گردد و به این ترتیب از مقدار زیادی از تنش رها می‌شوید.

دیدگاه یکی از استادان این طب: بیشتر مشتریان من ، مایل هستند از مدیتیشن تمرکزی استفاده کنند ، هزینه آن بیشتر ولی صرف زمان کمتر است.یکی از مراجعه کننده ها ، اصرار میکرد که وقت تمرین روزانه بطور منظم را ندارد تا اینکه با مرگ والدینش ، به دلیل شوک روحی وارده ، حتی نمی توانست از تختخواب خود بیرون بیاید و به مدت ده روز قادر نبود سر کار خود حاضر شود . من به او توصیه کردم ” مدیتیشن تمرکزی ”  را در تختخواب خود انجام دهد . او بسیار آشفته و مضطرب بود ، پس از انجام تمرینات ، توانست تنها پس از چند روز دوباره سرکار خود برود . از آن به بعد ، با ممارست در تمرینات خود بر اندوه خود غلبه کرد. او درب اتاق کار خود را به مدت پنج دقیقه می بست و از دستیار خود می خواست که کسی مزاحم نشود و در نهایت به تدریج افسردگی او کاسته شد.

بطور معمول ، افراد به چهار دلیل زیر از انجام مدیتیشن تمرکزی و ممارست بر آن امتناع می کنند  :

1-     ” مدیتیشن تمرکزی با عقاید مذهبی ما مغایرت دارد ” . باید بدانید که انجام این روش هیچ تداخلی با عقاید و اصول مذهبی ندارد. در حقیقت ، شما برای  رسیدن به هدایت و دانش الهی ، باید بتوانید به ندای تمام افکار زنجیر وار خود که ذهن شما را درگیر  می کند ، پایان دهید و با خاموشی آنها ، با بصیرتی عمیق به درک الهی برسید. بنابراین ما می توانیم تمرینات این نوع مدیتیشن را بدون مغایرت با اصول دینی انجام دهیم .

2-     ” من اینقدر خسته و مشغول هستم که حوصله ی انجام این تمرین ها را ندارم” تنها با انجام تمرینات ، دو بار در روز و هر بار به مدت 20 دقیقه ، با کاهش خواب آلودگی و پریشانی خود ، می توانید فردی مفیدتر و پربار تر شوید . در حین انجام این تمرینات ، با تمرین اول ، شما افکار و احساسات خراب ، ناامیدی ها و آشفتگی خود را می بینید و به جای قضاوت در مورد خود ، آنها را کنار می زنید . واضح است که به یکباره نمی توانید از این افکار خلاص شوید ولی با ادامه تمرین ها به تدریج ، متوجه کاهش درجه آنها می شوید . هر چه قدر ، قدرت تمرکز شما در مدیتیشن بالا رود ، نتیجه حاصله بهتر خواهد بود و درمی یابید که چقدر آرام شده اید و از این حالات لذت فراوانی را تجربه خواهید کرد.

3-      ” با انجام این تمرین ، قدرت خلاقیت و نیل به آرزوهایم کاسته می شود ”  در واقع باید بدانید که این تمرین به اصلاح بی قراری در افراد می پردازد ، به این صورت که از طریق تمرکز و افزایش آن ،انرژی منفی آنها را به انرژی مثبت تبدیل و در مسیری سود مند سوق می دهد. اگر نگرانید که در این بین افکار مثبت و باارزش خود را از دست بدهید ، باید بدانید که در مسیر هدف این تمرین ها ، در واقع شما بر احساسات مثبت و گرایشهای فطری خود تسلط و نظم می دهید .

4-     ” اگر  این تمرین را انجام دهم ، احساس آشفتگی و ترس به من دست می دهد ” ما نمی توانیم این امر را نادیده بگیریم که ترس ریشه در ضمیر ناخودآگاه ما دارد .ولی احتمال ایجاد حالات ناراحتی در این تمرینات بسیار کم است. انباشته شدن احساساتی که هیچ گاه برانگیخته نشده اند ، مثل یک سم مضر در اعماق وجود ما مدفون هستند و موجب اختلال در عملکرد جسم و روح انسان می شوند.

اگر به مدت طولانی ، افکار و احساسات منفی و درد آور خود را در درونتان حبس کرده باشید ، برای دفعات اول ، بیشتر از 5 دقیقه نمی توانید بطور صحیح ،تمرین های مدیتیشن تمرکزی را انجام دهید و بهتر است در مسیر برطرف کردن این دردهای روحی  ، از یک روان شناس یا مربی مدیتیشن کمک بخواهید . وی با توجه به مهارتهای خود می تواند تأثیر بسرایی در کنترل این احساسات داشته باشد.

شما با ممارست و ادامه روی مدیتشن تمرکزی ، می توانید حتی پیام های نا محسوس ضمیر ناخود آگاه خود را بشنوید . بهبود وضعیت روحی شما در این روش ، آهسته ولی مفید پیش می رود. شما با درآغوش گرفتن حوادثی که موجب ایجادتنش و ناراحتی در شما شده اند ، بر آنها چیره می شوید و همزمان با مسیری هدفمند ، ارزشها و آرزوهای خود را به سمت پیروزی سوق می دهید .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان