از ایبوبروفن بیشتر بدانید (۳)

توصیه می‌شود که در سه‌ماه آخر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند بروفن مصرف نشوند. خوردن این دارو در ماه‌های پایان بارداری ممکن است از زایمان جلوگیری کند.

از ایبوبروفن بیشتر بدانید (3)

عوارض بروفن در حاملگی

سقط جنین، تولد نوزاد کم‌وزن، بروز نقایص جنینی و زایمان زودرس، مشکلاتی هستند که بسیاری از زنان باردار نگران بروز آنها بوده و می‌خواهند بدانند که آیا مصرف قرص بروفن در حاملگی با بروز این حالات ارتباط دارد یا خیر. باز هم باید بگوییم که هنوز مطالعات انجام‌شده در این‌باره با قاطعیت رابطه‌ای مستقیم و محکم بین مصرف این دارو در حاملگی و بروز این مشکلات اعلام نمی‌کنند و در این مورد بهترین کسی که می‌تواند تصمیم بگیرد، پزشک متخصص است.

هشدار درباره مصرف بروفن در سه‌ماهه آخر بارداری

توصیه می‌شود که در سه‌ماه آخر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند بروفن مصرف نشوند. خوردن این دارو در ماه‌های پایان بارداری ممکن است از زایمان جلوگیری کند و از حجم مایع آمنیوتیک بکاهد یا میزان فشار خون را در ریه‌های جنین افزایش دهد. در مواقعی که چاره‌ای جز خوردن این قرص نیست، مادر باردار باید به شدت تحت نظر باشد.

شیردهی و بروفن

هیچ مدرکی در دست نیست که نشان دهد بروفن وارد شیر مادر می‌شود و اثرات آن روی شیر‌خواران هنوز به درستی روشن نشده است. به طور کلی این پزشک متخصص است که باید با توجه به نیاز مادر به این دارو دستور قطع شیردهی یا قطع مصرف بروفن را بدهد.

پرسش و پاسخ‌های رایج درباره ایبوبروفن

 چطور ایبوبروفن بخورم؟

اگر دردی دارید که می‌‌دانید با خوردن این قرص ساکت می‌شود، آن را با یک لیوان پر از آب ببلعید؛ مگر اینکه پزشک برای خوردن آن دستور دیگری داده باشد. حداقل 30 دقیقه پس از خوردن این دارو دراز نکشید. بهتر است ایبوبروفن را پس از غذا خوردن و زمانی که معده‌تان خالی نیست بخورید؛ زیرا ممکن است معده‌تان آسیب ببیند.

دوز مصرفی این مسکن به شدت درد و اینکه درد‌تان چقدر ساکت شده باشد، بستگی دارد. اگر بهتر نشدید و خواستید دوباره ایبوبروفن بخورید، معمولا می‌توانید وعده بعدی را 6 یا 8 ساعت بعد مصرف کنید. اگر درد‌تان ساکت نشد، هرگز بیش از مقداری که پزشک تجویز کرده یا خارج از روند کلی مصرف، دارو نخورید؛ در عوض برای یافتن علت ساکت نشدن درد‌‌تان به پزشک مراجعه کنید.

 تا به حال بروفن نخورده‌ام. قبل از اینکه این قرص را بخورم باید چه کار کنم؟

اگر برای اولین بار است که پزشک برای تسکین درد شما بروفن تجویز کرده است، او را از برخی موارد مطلع کنید. اول اینکه اگر به بروفن، آسپرین یا دیگر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی حساسیت دارید، حتما به او بگویید. یکی از مهم‌ترین چیزهایی که پزشک باید بداند این است که آیا شما سابقه سکته قلبی، مغزی، لخته شدن خون، نارسایی قلبی، پرفشاری خون یا نارسایی قلبی مادرزادی داشته‌اید یا خیر.

اینکه شما قبلا خونریزی معده کرده یا زخم معده داشته‌اید هم بسیار مهم است. ابتلا به آسم هم یکی دیگر از نکاتی است که پزشک باید از آن باخبر باشد. اگر دچار پلیپ بینی هستید، بیماری کبدی یا کلیوی یا لوپوس دارید هم پزشک را حتما در جریان بگذارید. در صورت مصرف سیگار و یا داشتن اختلالات انعقادی خون نیز با پزشک صحبت کنید.

ابتلا به دیابت کنترل نشده یا دیابتی که خوب به درمان جواب نداده‌ است و اختلالات خونی (مانند کم‌خونی) هم دانسته‌های باارزشی هستند که او باید از آنها آگاه باشد.

 من باردارم، برای تسکین سردردم چه مسکنی بخورم که به جنین آسیب نرسد؟

استامینوفن بی‌خطر‌ترین مسکنی است که می‌توانید در دوران حاملگی برای تسکین سردرد‌تان بخورید. پژوهش‌ها نشان داده که در بیشتر اوقات اگر مادر باردار مطابق دستور پزشک استامینوفن بخورد، احتمال بروز نقایص جنینی، تولد نوزادان با بهره هوشی پایین‌تر در آینده و سقط جنین بیشتر نخواهد شد.

 اگر کسی بیش از اندازه بروفن بخورد باید چه کار کرد؟

بیشتر اوقات کسی که به هر دلیلی بیش از اندازه بروفن خورده است، معده درد بسیار شدید دارد، در استفراغ او چیزهایی مانند پودر قهوه دیده می‌شود، ضربان قلبش به طور غیر‌عادی بالا یا پایین است، تنگی نفس دارد، به شدت خواب‌آلود می‌شود، ممکن است هشیاری‌اش را از دست بدهد یا حتی تشنج کند. با مشاهده چنین علائمی باید او را هرچه زودتر به مرکز درمان مسمومیت‌های دارویی رساند.

 اگر خوردن یک نوبت بروفن را فراموش کردم، چه کار کنم؟

اگر بروفن را پزشک برای‌تان تجویز کرده و باید مطابق دستور زمانی خاصی آن را بخورید، به محض اینکه یادتان آمد، آن را بخورید؛ ولی اگر نزدیک به زمان خوردن وعده بعدی است، دوز فراموش‌شده را نخورید و همان روند قبلی را ادامه دهید. برای جبران دوز فراموش شده دو برابر بروفن نخورید.

 قرص‌های بروفن را چطور باید در خانه نگهداری کرد؟

این قرص‌ها را در دمای اتاق بین 15 تا 30 درجه سانتیگراد، دور از نور و رطوبت و دور از دسترس کودکان نگه دارید. یادتان باشد که حمام جای خوبی برای نگهداری این دارو یا داروهای دیگر نیست.

نکاتی کلی درباره مصرف ایبوبروفن

ایبوبروفن در شرایطی که شما داشته‌اید، درد‌تان را ساکت کرده یا تب‌تان را پایین آورده است. حتی اگر کسی شرایطی مانند شما داشت و از مشکلی شبیه شما شکایت ‌کرد، به او توصیه نکنید بروفن بخورد؛ زیرا ممکن است دچار بیماری‌های دیگری باشد که شما از آنها بی‌خبرید و با خوردن این دارو بدتر شود یا بیماری‌اش عود کند.

در ضمن، بسیاری از بیماری‌ها با درد و تب خود را نشان می‌دهند و وقتی به کسی توصیه می‌کنید برای تسکین دردش بروفن بخورد، آن درد به طور موقت آرام و باعث می‌شود او به پزشک مراجعه نکند و اگر به بیماری جدی مبتلا باشد، تشخیصش به تاخیر بیفتد. ساکت کردن برخی درد‌ها به ضرر بیمار است.

به طور کلی دارویی را که پزشک برای درمان بیماری شما هرچه که باشد تجویز کرده است، به دیگران توصیه نکنید. معلوم نیست دارویی که حال شما را بهتر کرده، برای او هم که ممکن است مشکلش فقط ظاهرا شبیه مشکل شما باشد، مفید واقع شود. گاهی اوقات این کار عواقب ناخوشایندی در پی خواهد داشت.

 

 

 

 

برای خواندن بخش اول- از ایبوبروفن بیشتر بدانید- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- از ایبوبروفن بیشتر بدانید- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر