عملکرد جنسی مردان مبتلا به آزواسپرمی غیرانسدادی (۱)

از علل عضوی اختلال نعوظ، اختلالات نورولوژی (در هر سطحی)، اختلال شریانی، اختلالات وریدی و به میزان کمتر علل هورمونی و عوامل مربوط به خود پنیس را می‌توان نام برد.

عملکرد جنسی مردان مبتلا به آزواسپرمی غیرانسدادی (1)

 دکتر بهزاد قربانی؛ روانپزشک

طی سالیان اخیر پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی در پی بردن به علل آزواسپرمی، اساس ژنتیکی آن و غلبه بر ناباروری این افراد با استفاده از روش‌های کمک باروری صورت گرفته است؛ اما کیفیت زندگی این افراد به طور عام و عملکرد جنسی آنها به طور خاص، کمتر بررسی شده است.

آزواسپرمی (فقدان اسپرم در انزال)، غیرشایع نبوده و در حدود 5 درصد زوج‌های نابارور و 20-10 درصد مردان نابارور با آزمایش غیرطبیعی منی، دیده می‌شود آزواسپرمی به دو گروه کلی انسدادی و غیرانسدادی تقسیم می‌شود در آزواسپرمی انسدادی در طول مسیر حرکت اسپرم از بیضه تا انزال، انسداد وجود دارد ولی اسپرماتوژنز طبیعی است.

در حالی که عامل آزواسپرمی غیرانسدادی، کاهش یا فقدان اسپرماتوژنز در بیضه است. آزواسپرمی غیرانسدادی در واقع نارسایی اولیه بیضه به دلایل اختلالات کروموزومی، مادرزادی، عفونی، بدخیمی، شیمی درمانی، پرتو درمانی یا به دلایل ناشناخته است.

طی سال‌های اخیر، درک ما از اساس ژنتیکی و اتیولوژی آزواسپرمی افزایش یافته است. دسترسی به استحصال اسپرم از بیضه و استفاده از آن در میکرواینجکشن جهت غلبه بر ناباروری، موفقیت بزرگی بوده است.

به کارگیری روش‌های پیشرفته درمان ناباروری از قبیل میکرواینجکشن، امکان تزریق اسپرم حاصل از بیوپسی بیضه را فراهم کرده و بدین ترتیب امکان بارور نمودن تخمک و باروری زوجی که تا چندی پیش داشتن فرزند برای آنها متصور نبود، حاصل شده است. پیشرفت‌های درمان ناباروری مردان آزواسپرم چشمگیر بوده به طوری که در آزواسپرمی غیرانسدادی میزان موفقیت و بارداری حاصل از اسپرم اپی‌دیدیم و بیضه قابل مقایسه با اسپرم منی بوده است.

عملکرد جنسی، از جنبه‌های مختلف از جمله وضعیت ارکشن آلت تناسلی، وضعیت انزال مایع منی، تمایل جنسی و فواصل نزدیکی جنسی قابل بحث است که هر کدام به تنهایی یا با همدیگر ممکن است در یک فرد دچار اختلال شوند.

یکی از اختلالات عملکرد جنسی، اختلال نعوظ است که در آن به مدت حداقل 3 ماه، ناتوانی در رسیدن به نعوظ و یا حفظ نعوظ لازم برای یک نزدیکی طبیعی وجود دارد زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، نژادی، مذهبی، ملیتی و اقلیمی بر روی انتظارات، نیازها و مشخصات فرد بیمار و همسرش تاثیرگذار هستند.

علاوه بر آن، اختلال نعوظ، کیفیت کلی زندگی را تحت شعاع قرار داده و با افسردگی، اضطراب و از دست دادن اعتماد به نفس همراه خواهد شد. از طرفی ماهیت چند علتی اختلال نعوظ از جمله علل عضوی و روانپزشکی آن، نگاه چند بخشی را در ارزیابی و درمان آن الزامی می‌کند.

از علل عضوی اختلال نعوظ، اختلالات نورولوژی (در هر سطحی)، اختلال شریانی، اختلالات وریدی و به میزان کمتر علل هورمونی و عوامل مربوط به خود پنیس را می‌توان نام برد.

افسردگی، اضطراب و مشکلات روابط بین زن و شوهر، در ایجاد اختلال نعوظ دخالت دارند. درخصوص میزان شیوع آن باید گفت در درجات متوسط تا شدید اختلال نعوظ در کشورهای مختلف، تفاوت قابل ملاحظه‌ای وجود دارد.

از یک طرف به دلیل آنکه اختلال نعوظ تهدیدی برای سلامت جسمی نیست بیماران مربوطه برای درمان آن مراجعه نمی‌کنند و از طرف دیگر تعاریف متفاوت مربوطه، تعیین دقیق میزان شیوع آن را مشکل کرده است.

اختلال در انزال

به عقیده بسیاری از متخصصان بالینی انزال زودرس یا انزال سریع شایع‌ترین مشکل جنسی مردان در نظر گرفته می‌شود.

انزال زودرس، فقدان کنترل ارادی طبیعی بر روی انزال منی می‌باشد. این مشکل جنسی، غالبا یک مشکل روانپزشکی در نظر گرفته می‌شود؛ در حالی که طی سال‌های اخیر، بسیاری از علل عضوی (آلت تناسلی، سیستم عصبی مرکزی و محیطی) برای آن متصور است.

شیوع انزال زودرس نیز متأثر از فاکتورهای مختلفی نظیر عمومیت داشتن انجام ختنه، فاکتورهای مذهبی و فرهنگی می‌باشد

در مطالعه اخیر، ضمن ارائه تابلوی بالینی و هورمونی افراد با آزواسپرمی غیرانسدادی که به دلیل ناباروری مراجعه نموده‌اند، به بررسی عملکرد جنسی این افراد پرداخته شد...

برای خواندن بخش دوم- عملکرد جنسی مردان مبتلا به آزواسپرمی غیرانسدادی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان