غذا عاملی مداخله گر در جذب دارو (۱)

داروهای زیادی برای درمان بیماری‌های قلبی – عروقی مانند فشار خون بالا، آنژین، ضربان نامنظم قلب و کلسترول بالا وجود دارد.

غذا عاملی مداخله گر در جذب دارو (1)

زیر نظر دکتر سعید حسینی؛  سارا نجاتی

داروها می‌توانند بسیاری از بیماری‌ها را درمان کنند اگرچه برای اطمینان از موثر بودن آنها بایستی به درستی مصرف شوند. بسیاری از داروها ترکیبات موثری دارند که می‌توانند از راه‌های مختلف با بدن انسان مداخله کنند. رژیم غذایی و شیوه زندگی اثرات قابل توجهی بر توانایی عملکردی داروها در بدن دارند.

غذاهای مشخص، نوشیدنی‌ها، کافئین و حتی سیگار می‌توانند با عملکرد داروها تداخل ایجاد کنند که ممکن است اثرات دارو را کاهش دهند و یا اینکه اثرات جانبی خطرناکی را به دنبال داشته باشند. هنگامی که دارو مصرف می‌کنید دقت کنید که تمامی توصیه‌های پزشک‌تان را برای کسب حداکثر اثرات دارو با کمترین خطرات اجرا کنید.

تغییر در اثرات دارو در نتیجه تداخل با غذا و کافئین می‌تواند قابل توجه باشد اگرچه عوامل زیادی مانند دوز دارو، سن، وزن، جنس و سلامت کلی بر آن موثر است.

این مقاله اطلاعاتی درباره تداخل احتمالی بین بسیاری از داروهای رایج نسخه‌ای و غیرنسخه (OTC) با غذا و کافئین دارد. مطمئنا این مقاله نمی‌تواند جای توصیه‌‌های پزشک شما را بگیرد و چنانچه سوالی در این ارتباط دارید حتما از پزشک‌تان بپرسید.

آلرژی‌ها

آنتی‌هیستامین‌ها برای تسکین یا پیشگیری از علائم سرماخوردگی، تب یونجه و آلرژی‌ها استفاده می‌شود. آنها هیستامین را که از سلول‌های بدن در پاسخ به مواد ایجادکننده آلرژی ترشح می‌شود غیرفعال می‌کنند. محصولات این دسته دارویی از نظر توانایی ایجاد خواب‌آلودگی و کسالت متفاوت می‌باشند.

مثال‌هایی از آنتی‌هیستامین

انواع بدون نسخه (OTC)

دیفن هیدرامین، برم فنیرامین، کلرفنیرامین،‌ کلماستین (Clemastin)

انواع نسخه‌ای:

لوراتادین، Cetirizine، fexofenadine

توصیه‌ها

برای افزایش اثر آنتی‌هیستامین‌ها بهتر است که با معده خالی مصرف شوند.

آرتریت و درد

داروهای ضددرد غیرمخدر مانند استامینوفن برای درمان دردهای خفیف تا متوسط و تب استفاده می‌شوند.

توصیه‌ها

برای اثر سریع، دارو را با معده خالی مصرف کنید به علت اینکه غذا سرعت جذب استامینوفن در بدن را کاهش می‌دهد.

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs)

داروهای NSAIDs باعث کاهش درد، تب و التهاب می‌شوند.

مثال‌هایی از داروهای NSAIDs:

آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن.

توصیه‌ها

به علت اینکه این داروها باعث تحریک معده می‌شوند، بهتر است که آنها را با غذا یا شیر مصرف کنید.

کورتیکواستروئیدها

این داروها برای بهبود مناطق ملتهب بدن استفاده می‌شوند. کورتیکواستروئیدها تورم و خارش را کاهش می‌دهند که برای شرایط آلرژیک و روماتوئید تجویز می‌شوند.

مثال‌های آنها عبارتند از:

متیل پردنیزولون، پردنیزون، پردنیزولون، کورتیزون استات.

توصیه‌ها

برای کاهش ناراحتی معده، دارو با غذا یا شیر مصرف شود.

آسم

 متسع‌کننده‌های برونش برای درمان علائم آسم برنشیال، برونشیت مزمن و‌ آمفیزم تجویز می‌شوند. این داروها مسیر عبور هوا به ریه‌ها را باز می‌کنند و باعث بهبود تنفس مشکل و کوتاه می‌شوند.

داروهای این دسته عبارتند از:

تئوفیلین، آلبوترول، اپی نفرین.

توصیه‌ها

اثر غذاها بر داروی تئوفیلین بسیار گسترده می‌باشد. غذاهای چرب ممکن است مقدار تئوفیلین در بدن را افزایش دهد در حالی که غذاهای پرکربوهیدرات مقدار آن را کاهش می‌دهد و بایستی در این رابطه با پزشک خود مشورت کنید.

از مصرف همزمان این داروها با مقادیر زیاد غذاها و نوشیدنی‌های حاوی کافئین (مانند شکلات، کولاها، قهوه و چای) اجتناب کنید به علت اینکه هر دوی آنها سیستم اعصاب مرکزی را تحریک می‌کنند.

بیماری‌های قلبی – عروقی

داروهای زیادی برای درمان بیماری‌های قلبی – عروقی مانند فشار خون بالا، آنژین، ضربان نامنظم قلب و کلسترول بالا وجود دارد. این داروها معمولا برای افزایش اثرشان به طور ترکیبی استفاده می‌شوند.

دیورتیک‌ها

دیورتیک‌ها یا مدرها باعث دفع آب و یکسری از املاح مانند سدیم و کلر از بدن می‌شوند. انواع متفاوتی از دیورتیک‌ها وجود دارد. مثال‌های آنها عبارتند از: فورزماید، تریامترن.

توصیه‌ها

تریامترن با جلوگیری از دفع پتاسیم از کلیه‌ها باعث حفظ پتاسیم در بدن می‌شود که برای جلوگیری از افزایش سطح پتاسیم در خون توصیه می‌شود از مصرف بیش از حد غذاهای غنی از پتاسیم مانند موز، پرتقال یا جایگزین‌های نمک حاوی پتاسیم همراه با این داروها خودداری شود...

برای خواندن بخش دوم- غذا عاملی مداخله گر در جذب دارو- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان