کمک به مشکلات گوارشی (۱)

مشکلات گوارشی یک موضوع پزشکی رایج در آمریکاست و بسیار متداول است. در واقع اگر شما خود مشکل گوارشی نداشته باشید به احتمال زیاد افرادی را می‌شناسید که از این مشکل رنج می‌‌برند.

کمک به مشکلات گوارشی (1)

تحریریه زندگی آنلاین- گروه سلامت

 

مشکلات دستگاه گوارش شکایت درجه یک بیماران به پزشکان است بیش از 14 میلیون نفر دچار زخم‌‌معده هستند و در بیش از 25 میلیون آمریکایی در طول عمرشان این بیماری تشخیص داده خواهد شد.

با وجود این ارقام بالا، شیوع زخم‌معده توسط تعدادی از مردم کمتر شده و دیگر مشکلات گوارشی از قبیل سوزش معده، سندروم روده تحریک‌پذیر، عفونت‌های باکتریایی و اختلال ریفلاکس گزارش شده است.

آمار پزشکی نشان می‌دهد در 56 میلیون آمریکایی، ریفلاکس اسید، 60 میلیون، سوزش سردل، 72 میلیون بیماری‌های منتقله از راه غذا 80 میلیون، سندروم روده تحریک‌پذیر وجود دارد.

استفاده از مواد تغذیه‌ای برای پوشش مخاطی در معده و روده کوچک برای کاهش خطر اینگونه مسائل گوارشی، ضروری است. مشکلات گوارشی و دلایل آن مکانیزم دفاع طبیعی دستگاه گوارش، پوششی محافظ متشکل از سلول‌هاست که با مخاط ضخیمی پوشانده شده است.

بازسازی مداوم این پوشش مخاطی برای محافظت در برابر التهاب ناشی از غذاهای اسیدی و نوشیدنی‌ها، پاتوژن‌های منتقله از راه غذا و دیگر چالش‌ها به طول می‌انجامد.

بدن ما برای هضم غذا بطور مناسب محیط اسیدی با PH پایین نیاز دارد که همچنین کشتن باکتری‌های مضر از این طریق ممکن می‌گردد. همچنین نیاز به حفاظت معده و روده‌ی کوچک از این مایعات ناملایم است.

گاهی اوقات، تعادل از بین رفته و دفاع طبیعی درهم شکسته می‌شود. زمانی‌که این اتفاق می‌افتد، ترشحات اسیدی طبیعی معده می‌توانند ایجاد سوزش و سوءهاضمه کرده و سوزش سردل و ریفلاکس معده را بوجود آورند.

اگر این علائم هشدار دهنده را نادیده بگیریم، مشکلات بسیار جدی‌تری را به دنبال خواهد داشت. در گذشته، استرس شایع‌ترین علت مشکلات گوارشی تصور می‌شد.

در واقع تعداد زیادی از عوامل می‌توانند تعادل موجود در معده را از بین ببرند. از قبیل: متابولیسم ضعیف، رژیم غذایی نامناسب، استفاده از الکل و دخانیات، عدم تعادل باکتریایی و آسیب رادیکال‌های آزاد در سطح سلولی.

اگر افراد سالم در مصرف غذاهای بیش از حد تند، اسیدی یا چرب، توتون و تنباکو و سایر تحریک کننده‌ها، زیاده‌روی کند، ممکن است دچار سوء هاضمه و ناراحتی موقتی شوند.

بطور طبیعی بدن انسان می‌تواند این سوءهاضمه را بدون دارو و درمان طی یک یا دو روز التیام بخشد. این التیام به این شکل صورت می‌گیرد که سلول‌های سالم از پوشش مخاطی تکثیر شده و به مناطق زخمی جهت ترمیم آن مناطق مهاجرت می‌کنند.

با این وجود اگر علت زمینه‌ای باقی بماند و تحریک ادامه یابد، دفاع از خود، مکانیزم ترمیم به تأخیر افتاده و یا دیگر انجام نمی‌شود. حضور مستمر این عوامل در مقابل روند درمان عمل می‌کند.

علم جدید، دو عامل جدید را که به تشدید معده‌ةای ضعیف و آسیب روده کمک می‌کند، تعیین کرده است. یکی از آنها حضور باکتری‌های مضر و دیگری استفاده‌ی مکرر از مسکن‌هاست.

باکتری مضر، بویژه Helicobactor pybri  یا H.prlori  عامل مهم در توسعه و ایجاد سوزش معده و زخم‌ معده است. تخمین زده شده است که این باکتری در بیش از نیمی از جمعیت جهان وجود دارد. در ایالات متحده، میزانةا پایین هستند ولی همچنان چشمگیر و حدود 20 درصد هستند.

بسیاری از مردم این باکتری را بدون علائم یا عوارض بیماری با خود عمل می‌کنند. جالب است که هر شخصی به H.pylori، بیماری‌های گوارشی را توسعه نمی‌دهد.

تفاوت میان افراد ناشی از فردیت و تفاوت در سیستم ایمنی افراد است یک آزمایشی خون ساده می‌تواند حضور این باکتری را تشخیص دهد و درمان آن یک آنتی‌بیوتیک سه‌گانه است.

مسکن‌ها، مسکن‌های ضد درد غیر استروئیدی یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی عوامل جدید و مهم دیگری هستند که منجر به مشکلات گوارشی می‌شوند.

مجله‌ی پزشکی نیوزانگلند، داروهای ضد درد غیر استروئیدی را بعنوان دومین علت زخم‌معده در ایالات متحده تشخیص داده است.

بسیاری از ضد دردها مانند آسپیرین و ترکیبات آن از قبیل ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم بخشی از این دسته‌بندی گسترده محرک‌های معده هستند.

این محصولات می‌‌توانند لایه مخاطی معده و روده کوچک را سرکوب کرده و منجر به ایجاد نقاطی نازک و تحریک بالقوه معده شوند و در نتیجه سوءهاضمه، سوزش سردل و دیگر مشکلات جدی‌تر بوجود آید...

برای خواندن بخش دوم -کمک به مشکلات گوارشی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان