ماهان شبکه ایرانیان

خاکشیر از دیدگاه طب سنتی (۲)

در قسمت دوم مقاله خاکشیر از دیدگاه طب سنتی، بیشتر با خواص درمانی گیاه خاکشیر و فواید آن برای سلامت بدن به ویژه در فصل تابستان آشنا می‌شوید. از خاکشیر غافل نمانید!

خاکشیر از دیدگاه طب سنتی (2)

یکی دیگر از اعضای گرم بدن که گفته می‌شود گرم‌ترین عضو می‌باشد قلب است، بدیهی است که خاکشیر برای قلب نیز بسیار مفید است و چون از دیدگاه طب سنتی، قلب روی عواطف و احساسات انسان نیز تأثیر دارد در نتیجه خاکشیر با اثر بر روی قلب و مغز اثر مفرح بودن خود را ایجاد می‌کند.

در واقع وقتی که قلب و مغز و کبد (مهمترین اعضای بدن (رئیسه) از دیدگاه طب سنتی) به دنبال مصرف خاکشیر به دمای اعتدال رسیدند (حرارت زیاد کمتر شد) لذا خونی که از قلب و کبد عبور می‌کند از دمای آن کاسته شده و بنابراین چون خون به همه جای بدن می‌رود، دمای کل بدن نیز کاهش و تعدیل پیدا می‌کند.

پس شخص به راحتی می‌تواند دمای گرم تابستان را تحمل کند یا به عنوان مثال حین روزه‌داری در روزهای گرم تابستان دچار تشنگی نشود.

گاهی مشاهده می‌شود چشمان فرد ملتهب و قرمز می‌شود و حتی ممکن است دردناک شود، پلک‌ها و اشک چشم خشک می‌شود، حالت شن‌ریزه در چشم احساس می‌شود و گاهی چشم شوره می‌زند.

تمامی این موارد که در فصل تابستان و گرما شایع است می‌تواند با خاکشیر بهبود پیدا کند. حتی به جز خوردن آن می‌توان برگ تازه گیاه خاکشیر را کوبید، چشم‌ها را بست و مقداری از آن را که قبل از کوبیده شدن شسته شده روی پلک گذاشت که به رفع التهاب پلک و چشم کمک می‌کند و درد چشم ناشی از حرارت بالا را کاهش می‌دهد.

می‌توان برگ خاکشیر را قدری کوبید و داخل روغن بنفشه ریخت تا چند ساعتی بماند و سپس از این روغن، خیلی کم به پشت پلک مالید و مراقب بود که داخل چشم نرود و این نیز بسیار مفید است.

گاهی اوقات برگ خاکشیر را می‌‌توان نیم‌کوب کرده و در آب ریخت و چند قطره سرکه طبیعی انگور نیز به آن اضافه کرد تا چند ساعتی بماند و بعد از صاف کردن به صورت افشره بر روی سر و صورت اسپری کرد.

این کار برای افرادی که زیر آفتاب بوده‌ و گرمازده شده‌اند، دچار علائم افزایش حرارت مغز و چشم شده‌ و یا جوش‌های پوستی پیدا کرده اند، مفید است.

جوش‌ها و دُمَل‌هایی که در پوست صورت ایجاد می‌شود و ملتهب و قرمز هستند و دچار خون‌ریزی می‌شوند می‌توانند به دلیل حرارت خون و صفرای زیاد در خون و بدن باشند که دستور فوق برای کاهش جوش‌ها و التهاب صورت و... مفید است.

بنابراین مشاهده شده که برگ خاکشیر نیز فایده‌هایی دارد. ریختن آب برگ خاکشیر بر سر، برای بهبود سردردهای ناشی از گرمی بسیار مفید است.

اطبا با خاکشیر شیاف‌های گیاهی درست می‌کنند. این شیاف‌ها هم به صورت مقعدی و هم به صورت واژینال قابل استفاده است که برای بهبود التهاب‌های موضعی استفاده می‌شود.

نوع مقعدی آن برای افرادی که دچار شقاق یا زخم انتهای روده هستند مفید است و نوع واژینال آن برای بهبود خشکی واژن و یا زخم و التهاب‌های واژن مفید است و همچنین در قدیم برای کمک به فرآیند زایمان استفاده می‌شد.

چون خاکشیر خاصیت دفع کنندگی و پاک کنندگی دارد باید در دوران بارداری در مصرف آن احتیاط شود مگر با تجویز پزشک. مصرف بی رویه آن، احتمال دارد منجر به تهدید به سقط شود.

خاکشیر برای مفاصل نیز می‌تواند مفید باشد به طوری که برخی از درد ها و تورم‌های مفاصل ماهیت گرم و ملتهب و حاد دارند (مثلا نقرس) در این حالت مفاصل دچار تورم ناگهانی، قرمزی، درد شدید یا خارش در محل مفصل می‌شود.

می‌توان خاکشیر را همراه آرد جو و قدری سرکه طبیعی و مقدار مختصری آب به صورت خمیر درآورده و روی مفصل ملتهب قرار داد و آن را بست که برای کاهش درد و تورم و التهاب مفصل مفید است.

مخصوصاً اگر در ساعات اولیه التهاب مفصل انجام شود بهتر است و باعث جلوگیری از افزایش تورم نیز می‌شود.

خاکشیر برای رفع مسمومیت‌ها نیز مفید است (به دلیل پادزهر بودن) و چون پاکسازی بدن را انجام می‌دهد در نتیجه اثرات سم را از بدن دفع می‌کند.

شخصی که ماده سمی یا غذای مسمومی را مصرف کرده اگر طی ساعات اولیه دستور زیر را اجرا کند، با ایجاد تهوع و استفراغ مواد سمی را دفع و بهبود پیدا می‌کند.

دانه خاکشیر را قدری کوبیده و چند دقیقه‌ای با آب یا گلاب جوشانده می‌توان به آن مقداری سکنجبین هم اضافه کرد، کمی که ولرم شد دو لیوان از آن را یکباره سر کشیده که باعث ایجاد حالت تهوع و استفراغ ‌شده، با خروج سموم، معده پاک می‌شود.

نکته آخر این که خاکشیر مخصوصاً در افرادی که مزاج سرد دارند و یا معده و گوارش سرد و ضعیفی دارند می‌تواند ایجاد نفخ و سوءهاضمه کند بنابراین این افراد باید از مصرف خاکشیر پرهیز کنند تا وضعیت گوارش بهبود پیدا کند.

برای خواندن بخش اول -خاکشیر از دیدگاه طب سنتی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان