وبلاگ مشرق

وقتی در ناترازی سیاست به قالیباف می‌گویند: مستبد!/ تحول در بانک مرکزی؛ همه منتظر تماشای عزم دولت

"عارف و امثال عارف" با تجدید نظر طلبی و تغییر پارادیم فکری باعث بروز تناقض و کم‌فهمی در جامعه می شوند بعنوان عامل مقوّم اغتشاش عمل می کنند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی است روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

تحول در بانک مرکزی؛ همه منتظر تماشای عزم دولت

وقتی در ناترازی سیاست به قالیباف می‌گویند: مستبد!/ تحول در بانک مرکزی؛ همه منتظر تماشای عزم دولت

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفته است: یکی از دلایل مهم ایجاد تورم در کشور، وجود ناترازی در نظام بانکی است، ناترازی در نظام بانکی یعنی اینکه اگر منابع کل نظام بانکی به عنوان مثال 1000 واحد است، بانک‌ها 1500 واحد تسهیلات بدهند.

او می افزاید: یک علت دیگر مهم و مرتبط با نظام بانکی که باید در کشور مدیریت شود، نظارت بانک مرکزی در عملیات و فعالیت بانک‌های خصوصی و دولتی است. ما در سال‌های گذشته شاهد عملکرد ضعیف بانک مرکزی بودیم؛ که علت این مساله شاید به این بازمی‌گردد که مقررات مرتبط با این حوزه در سنوات گذشته تدوین شده و حداقل برای امروز طراحی نشده بود.

پورابراهیمی در ادامه ابراز داشت: یک خبر خوبی که در راستای تحقق شعار سال می‌توانیم به مردم عزیز بدهیم این است که در سال گذشته اصلاح قانون بانک مرکزی را آغاز کردیم و اصلاح قانون بانک مرکزی به منظور افزایش اختیارات و نظارت در عملیات بانکی برای عدم ایجاد ناترازی که منجر به ایجاد تورم در اقتصاد کشور شود، دنبال شد. این قانون در سال گذشته بعد از حدود پنج سال کار کارشناسی در مجلس و کمیسیون اقتصادی خوشبختانه به تصویب رسید و الان مراحل نهایی را در شورای نگهبان طی می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با ابراز امیدواری نسبت به اثرات اصلاح این قانون، گفت: امیدواریم ظرف هفته‌های آینده شاهد نهایی شدن و ابلاغ این قانون باشیم زیرا ظرفیت نظارتی بانک مرکزی را به شدت افزایش خواهد داد و به نظارت دقیق برای عدم ایجاد آن ناترازی که منجر به ایجاد تورم می‌شود، کمک می‌کند.[1]

*این اقدام مجلس در افزایش ظرفیت نظارتی بانک مرکزی، الحق و الانصاف یک اقدام جهادی و ناشی از توجه علمی به مشکلات اقتصادی کشور و مردم است.

قانون و توجهی که البته باید منتظر ماند و دید با اقبال دولت مواجه می شود یا اینکه همچون مصوبه اخذ مالیات از خانه های خالی، کالابرگ و... به دیوار بلند ناکارآمدی برخورد می کند.

افکار عمومی باید بدانند که مجلس صرفا قانونگذار است و در صورتی که عزمی برای اجرای مصوبات آن وجود نداشته باشد؛ عملا اتفاقی رخ نخواهد داد.

***

نقش عارف و امثال عارف در بروز اغتشاشات خیابانی

وقتی در ناترازی سیاست به قالیباف می‌گویند: مستبد!/ تحول در بانک مرکزی؛ همه منتظر تماشای عزم دولت

محمدرضا عارف، از فعالان اصلاح طلب اخیرا در اظهاراتی که خبرگزاری ایسنا آنها را منتشر کرد، گفته است: باید اعتراف کنیم که قدر مردم کشورمان که خالصانه در سخت‌ترین شرایط در عرصه‌های مختلف حضور داشتند را ندانستیم و تاسف‌بارتر آنکه برای این مردم نجیب خط و نشان هم می‌کشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: باید بپذیریم که نسل جدید سبک زندگی متفاوتی را انتخاب کرده است و مقابله با این نسل و خط و نشان کشیدن برای آنها مطمئنا منجر به تعمیق شکاف‌ها می‌شود.

وی معتقد است: در شرایط بد معیشتی مردم که این شرایط سخت به دلیل ناکارآمدی حاکمیت یکدست است، مقابله با سبک زندگی بخشی از اقشار جامعه و استفاده از قوه قهریه نتیجه‌ای جز تشدید فضای دوقطبی در جامعه ندارد.

عارف با اشاره به تجربیات شکست خورده درخصوص موضوع حجاب ، گفت: حوادث تلخ سال گذشته باید تجربه‌ای برای همه بویژه مسئولان و نهادهای ذی‌ربط باشد که با قوه قهریه با موضوع حجاب برخورد نکنند که اینگونه برخوردها نتیجه عکس خواهد داد.[2]

*آقای عارف گویا در جریان نیستند که الزام حجاب اجتماعی تأکیدی اسلامی، قانونی و اجتماعی است.

اکنون آیا رواست که یک عضو معمّر مجمع تشخیص مصلحت نظام که بایستی ملهم دیگران در عقلانیت‌ورزی و نگاه اصولی باشد به صحنه بیاید و بگویید تأکید بر رعایت قانون، خط و نشان کشیدن است؟!

بماند که عارف باید بداند اغتشاشاتی مثل اغتشاشات مهسا امینی هم ثمره شبهه پراکنی ها، تردیدها و تغییر اصول امثال شخص آقای عارف است. که بعنوان موذنان جامعه چیزی را در گوش مردم و جوانان زمزمه می کنند که عقلانیتی در آن نیست.

از سبک بودن و بی منطقی اظهارات عارف همین بس که او در حالی می گوید نباید با سبک زندگی بخشی از افراد مقابله کرد که متوجه نیست این حرف به معنی رواداری حضور همجنس‌بازها، پدوفیل‌ها و... در جامعه است. گزاره مورد اشاره عارف یعنی او عملا قائل به نگاه منطقی و اهمیت نظر قانون درباره زندگی اجتماعی افراد نیست!

***

وقتی در ناترازی سیاست به قالیباف می‌گویند: مستبد!

وقتی در ناترازی سیاست به قالیباف می‌گویند: مستبد!/ تحول در بانک مرکزی؛ همه منتظر تماشای عزم دولت

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس در صحن علنی بخاطر یک لایحه، رئیس مجلس را ظالم و مستبد معرفی کرد.

به گزارش ایسنا، قالیباف هم در پاسخ به این رفتار ضمن اثبات قانونی اشتباه نماینده مذکور گفته است: شما به بنده تهمت می‌زنید، من شما را در ماه مبارک رمضان می‌بخشم اما آبروی مجلس شورای اسلامی را حفظ کنید.[3]

این رخداد که نشانی از آزادی بیان نمایندگان مردم و شمّه ای طبیعی از رویدادهای حکومت دموکراتیک است اما سوالاتی را پیرامون سیاست زمانه‌ی ما نیز به ذهن متبادر می کند...

*همانطور که اشاره شد؛ آنچه که نماینده رباط کریم به قالیباف و مدیریت جهادی او نسبت داده است در منطق دموکراتیک چندان غیر قابل پیش بینی نبوده و نیست.

اما امروز در کشور ما مسائل و مشکلات مهمی وجود دارد اما در عوض می بینیم که از این بین، به خدوم‌ترین کارگزاران و البته به کسی که کمترین مسئولیت را در امورات اجرایی فعلی کشور دارد (یعنی قالیباف) گفته می شود که تو ظالم و مستبدی!

آنچه که سبب اعتراض و سوال است همین ناترازی است.

پر واضح آنکه در منطق سیاست و تاریخ؛ ناترازی یک امر طبیعی نیست و خبر از رخدادهای پشت پرده ای می دهد که میتوانند سبب بروز التهاب و بحران شوند.

همانطور که مثلا در جریان بنی صدر یا منتظری نیز شاهد همین قبیل ناترازی‌ها بودیم و حوادث تلخی در این زمینه در حافظه تاریخی ایران وجود دارد.

برای جلوگیری از تکرار این حوادث تلخ؛ البته بایستی در مقابل این ناترازی‌ها ایستاد، عدالت و تقوای جمعی را رعایت کرد و از نقد اصولی مسئولان کشور هم نهراسید.

***

1_https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1346356

2_isna.ir/xdNFPr

3_isna.ir/xdNFBp

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان