دبیر شورای عالی امنیت ملی : آمریکا با اینترنت و گوگل و توییتر و اینستاگرام بر حکمرانی کشورها اعمال نفوذ می‌کند

«‌فعالیت بدون مجوز سکوهای اینترنتی که عموما امریکایی هستند، موجب بروز چالش‌های امنیتی در کشورهای مختلف از جمله در ایران شده است».- دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست ژوهانسبورگ


   علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران -که برای شرکت در نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی دوستان بریکس در ژوهانسبورگ به آفریقای جنوبی سفر کرده- در این کنفرانس گفت:

   «فقدان قوانین عادلانۀ بین‌المللی در حوزۀ فضای سایبری موجب شده تا دولت آمریکا با در اختیار داشتن مدیریت جهانی اینترنت و توسعۀ سکوها (پلت‌فرم‌ها) ی اینترنتی همچون گوگل، توئیتر، اینستاگرام و غیره، فضای سایبر بین‌المللی را قلمرو حاکمیتی خود بداند و بر حکم‌رانی کشورهای مختلف به‌ویژه در حوزۀ امنیت ملی آنها اعمال نفوذ کند.»


  گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی حاکی است ایران، عربستان سعودی، امارات ، مصر، کوبا، بلاروس، برونیی و قزاقستان در کنار اعضای بریکس در این نشست حضور دارند. (‌بریکس سر‌واژه نام 5 کشور برزیل، روسیه ، هند، چین و آفریقای جنوبی به عنوان اقتصادهای نوظهور است).
 
   عنوان نشست این دوره دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای عضو و دوست‌دار «بریکس»، «بررسی امنیت سایبری به مثابه چالشی در حال توسعه‌ برای امنیت جهانی» است.

 
  به جز آنچه از دبیر شورای عالی امنیت ملی نقل شد این محورها هم در سخنان او قابل توجه است:


 - پیوستن کشورهایی همچون ایران، عربستان سعودی و ونزوئلا می‌تواند سهم بریکس از ذخایر  انرژی جهان را به سطح ممتازی ارتقا دهد.

 - فضای سایبر، زیست بومی برخاسته از ترکیب چند نوع فناوری نوین است که به موازات زیست‌بوم واقعی و فیزیکی موجود، با ماهیتی نو و به‌صورت دیجیتال در ابعاد مختلف به‌سرعت در حال رشد و توسعه بوده و تقریبا همۀ حوزه‌های فعالیت‌های جوامع بشری را تحت تاثیر قابلیت‌ها و مزایای خود قرار داده، به‌گونه‌ای که از یک سو آن را کاملاً متمایز از دوران‌های گذشتۀ حیات انسانی ساخته و از سوی دیگر، شاید زندگی انسانی بدون آن ناممکن باشد.

 -یکی از چالش‌های حوزۀ سایبر استفادۀ برخی از کشورها از سامانه‌ها و سکوهای طراحی شدۀ خود برای وابسته کردن سایرین، در شکل و قالبی نوین، و در نتیجه مداخله در تحولات داخلی کشورهای دیگر و امنیت آنها با سوءاستفاده از این محصولات است ونمونۀ بارز چنین سوءاستفاده‌ای پلت‌فرم‌های ایالات متحدۀ  امریکاست. 

-تجربۀ کشور من نشان داده  آمریکایی‌ها چگونه با بهره‌گیری از این امکانات تلاش کرده‌اند انواع مختلفی از مداخلات و ناامنی‌ها را در جوامع دیگر ایجاد کنند.
 

 -فضای سایبری هر کشور مانند فضای فرکانسی آن کشور، باید به‌صورت اختصاصی توسط دولت‌ها، مدیریت شود و فعالیت بدون مجوز سکوهای اینترنتی که عموما امریکایی هستند، موجب بروز چالش‌های امنیتی در کشورهای مختلف از جمله در ایران شده است. البته تصور می‌کنم  بسیاری از کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس نیز تجربه‌هایی از این قبیل داشته باشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان