به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ساختمان 54 ساله پلاسکو صبح پنجشنبه 30 دی ماه دچار حریق شد و ساعتی بعد فروریخت؛ ریزش این ساختمان که مرکز تولید و پخش پوشاک مردانه بود مشکلاتی را برای کسبه محل ایجاد کرده است.
مهمترین موضوعی که همزمان با اتش سوزی و ریزش ساختمان های تجاری برای کسبه و مالکان از اهمیت برخوردار می شود، بیمه و جبران خسارت است. بیمه آتش سوزی و حوادث در دو هفته گذشته توانسته تا حدی درد برخی از مالباختگان این حادثه را تسکین دهد و برای برخی دیگر تبدیل به فرصتی از دست رفته شده که مدام با خود می گویند ایکاش بیمه بودیم!
ای کاش هایی که این روزها از زبان اکثر کسبه پلاسکو شنیده می شود به خاطر آن است که بلافاصله بعد از وقوع این حادثه صنعت بیمه دست به کار شد و نسبت به پرداخت خسارت آن گروه از کسبه ای که دارای بیمه نامه آتش سوزی بودند اقدام کرد.
طبق اعلام رئیس کل بیمه مرکزی، 210 واحد این مجتمع از 14 شرکت بیمه ای بیمه نامه آتش سوزی داشته اند و به این ترتیب 35 درصد واحدهای ساختمان پلاسکو بیمه نامه داشتند.
همچنین باید گفت که با این حساب، از خسارت هزار میلیاردی وارده به ساختمان پلاسکو تنها 49 میلیارد تومان دارای پوشش بیمه ای بوده که تا دو روز قبل 20 میلیارد تومان از آن به کسبه پرداخت شده است.
در چند روزی که از حادثه پلاسکو میگذرد، تعداد کسانی که برای خرید بیمه نامه آتشسوزی به شرکتهای بیمه مراجعه میکنند با افزایش چشمگیری مواجه شده است به طوری که مسئولان بیمه از2 تا 4 برابر شدن متقاضیان خرید بیمه نامه آتش سوزی خبر میدهند.
یکی از درس هایی که اکثر کسبه و مغازه داران حاضر در مجمتع های تجاری از حادثه پلاسکو گرفتند این بود که زین پس باید نسبت به بیمه واحد تجاری خود اقدام کنند. البته صرف بیمه کردن واحد تجاری نمیتواند در مواقع بروز حادثه کل خسارت وارده یا اکثر آنرا پوشش دهد چراکه این افراد باید هنگام دریافت بیمه نامه آتش سوزی و انتخاب رقم بیمه، ارزش واقعی دارایی های خود را اعلام کنند و از کم بیمه کردن آنها خودداری کنند.
ازآنجا که کم بیمه گی یکی از مشکلات مهم صنعت بیمه است، بسیاری از خریداران بیمه سعی میکنند تا حداقل پوششهای بیمه را خریداری کنند ولی در زمان بروز حادثه این موضوع به زیان آنها تمام میشود. برهمین اساس بسیاری از بیمه شدگان آتشسوزی برای اینکه سقف پوششهای بیمهای خود را افزایش دهند بعد از حادثه پلاسکو به شرکت های بیمه مراجعه کردهاند.
اکثر واحدهای تجاری که قبلاً بیمه نبودند یا بیمه نامشان کم بود، بعد از حادثه پلاسکو به شرکت های بیمه ای مراجعه کرده و نسبت به بیمه کردن واحد تجاری خود اقدام کرده اند. این سخنی است که این روزها به دفعات از سوی مدیران بیمه ای شنیده می شود.
طبق اعلام برخی از فعالان صنعت بیمه، بعد از حادثه ساختمان پلاسکو تعداد متقاضیانی که برای خرید بیمه نامه آتشسوزی یا تکمیل و تمدید آن به شرکتهای بیمه مراجعه میکنند چند برابر شده است، البته به گفته عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی این استقبال از خرید بیمه نامه هم پس از مدتی فروکش میکند و شرایط به روال سابق باز میگردد.
محمد رضایی، مدیربیمههای آتشسوزی بیمه ایران در این زمینه گفته است: این حادثه دردناک تأثیر زیادی روی کسانی که بیمه نبودهاند داشته است به طوری که براساس آمارهای مقدماتی فروش بیمه نامه آتشسوزی دراین شرکت دو برابر افزایش یافته است.
به گفته وی، عمده متقاضیانی که برای خرید بیمه نامه آتشسوزی به نمایندگیهای بیمه مراجعه میکنند فعالان اقتصادی و کسبهای هستند که سعی دارند ریسک خود را پوشش دهند.
البته گزارش های دریافتی تسنیم نشان میدهد که درمیان متقاضیان خرید بیمه نامه آتشسوزی بسیاری از واحدهای مسکونی نیز دیده میشود و این موج خرید تنها به کسبه محدود نمیشود.
معاون فنی یکی از شرکتهای بیمه نیز در این زمینه اعلام کرده است: خرید بیمه آتشسوزی پس از حادثه پلاسکو تا 500 برابر رشد کرده و صدها برابر قبل از حادثه پلاسکو افزایش یافته است و بیشتر کسانی که در روزهای اخیر به شرکتهای بیمه برای انعقاد قرارداد بیمه آتشسوزی مراجعه میکنند از صاحبان حرفههای خرد هستند. این موضوع نشان میدهد که مردم نباید منتظر حادثه و بعد به دنبال پوشش آن باشند. باید وضعیت شهری مانند تهران و کسب وکارها و چالشهای زندگی شهری را در نظر داشته باشیم و ایمنی و مدیریت ریسک زندگی و کسب وکار خود را افزایش دهیم.
صفرزاده یادآوری کرد: بر مبنای قانون، فعالان اقتصادی مکلفند مسوولیت هر نوع خسارت و حوادث ناشی از فعالیت شغلی خود را که ممکن است به افراد دیگر وارد کنند، زیر پوشش بیمه مسوولیت قرار دهند و اگر در بروز حادثه بر مبنای نظر مراجع قضایی، مقصر حادثه بیمهنامه نداشته باشد و مقصر قلمداد شود، موظف است به تنهایی، خسارت زیاندیدگان را جبران کند.
براساس آمارهای رسمی بیمه مرکزی ایران در سال 1394 سهم بیمه آتشسوزی از کل بازار بیمه 4.7 درصد بوده است که این سهم در آبان سالجاری به 3.88 درصد رسیده است.
هرچند بروز حوادثی مانند پلاسکو تلنگری برای واحدهای تجاری است ولی برخی از کارشناسان صنعت بیمه و از جمله رئیس پژوهشکده بیمه اعتقاد دارند که تنها با افزایش فروش بیمه نامه مشکل حل نمیشود و باید ریسکهای موجود درکشور مدیریت شود.
غدیرمهدوی هچنین معتقد است: مهمترین وظیفه بیمه مرکزی ایران مدیریت ریسک و کاهش آن است نه افزایش فروش بیمه نامه. حتی اگر این بیمه هم اجباری شود فرقی نمیکند و خسارات آن باقی میماند. باید با یک برنامه دقیق ریسک را با نظارت و همکاری دستگاهها کاهش داد. همان کاری که ژاپن وآلمان توانستند در 5 سال تعداد کشتههای تصادفات خود را به نصف کاهش دهند که این کار با نظارت جدی و فرهنگسازی ممکن شد.
به گزارش تسنیم، . شرکتهای بیمه باید تبلیغ و اطلاعرسانی کنند و انواع بیمههای آتشسوزی، عمر و حوادث را به اطلاع مردم برسانند تا همه افرادی که امروز خود را بینیاز احساس میکنند و لحظهیی دیگر پر از نیاز و مشکل میشوند، خود را در برابر حوادث بیمه کنند و با پوشش بیمهیی مناسب به فعالیت مشغول شوند.
موضوع دیگر این است که تا زمانی که حادثهیی رخ ندهد، افراد به تبلیغات شرکتهای بیمه توجه ندارند، اما وقتی چنین حادثهیی رخ میدهد متوجه میشوند که حادثه خبر نمیکند و هر آن احتمال ریسک و خطر وجود دارد و لذا باید پوشش بیمهیی مناسبی برای زندگی و کسب وکار خود داشته باشیم. مردم باید قبل از حادثه پیشگیری و پیشبینی کنند تا یکباره با سوختن سرمایه واموال ودارایی خود مواجه نشوند.
به گزارش تسنیم، ذکر این نکته ضروری است که پوشش بیمه آتشسوزی برای اولین بار جهت حفظ و حراست اماکن تجاری و منازلمسکونی در اروپا به وجود آمد. بلافاصله بعد از آتشسوزی بزرگی که در سال 1666 در لندن از یک دکان نانوایی آغازشد و بزودی به ساختمانهای مجاور توسعه پیدا کرد و در نتیجه 400 کوچه وخیابان شهر لندن به مساحت تقریبی175 هکتار شامل حدود 13000 واحد مسکونی و تجاری از بین رفت، لزوم ارائه پوششهای بیمهای آتش سوزیاحساس شد.
این آتش سوزی چهار روزه که خسارات جبرانناپذیری به بار آورد باعث شد که سایر کشورهای اروپایی به فکر ارائهاین پوششها بیفتند و به همین دلیل اولین پوششهای بیمهای آتش سوزی توسط اتحادیههای صنفی پیش بینی شد
در مورد خسارات ناشی از آتشسوزی، بسیاری از مردم به مفاهیم آتش، آتشسوزی و خساراتناشی از آتشسوزی استناد میکنند، بدون این که از نقطهنظر قوانین بیمهای از تعریف دقیق آتشسوزی ومفهوم واقعی آن اطلاع داشته باشند بنابرایندرعرفبیمه، خساراتناشیاز آتشمفید (آتشبخاری،اجاقهایپخت و پز) تا زمانی کهدر مکان تعبیه شده قرار داشته باشد دارای پوشش بیمهای نیست، لذا دربیمهنامه آتشسوزی آتش را چنین تعریف کردهاند در این بیمهنامه منظور ازآتش عبارت است از ترکیبهر ماده با اکسیژن به شرط آن که با شعله همراه باشد.
در بیمهنامه آتشسوزی، نه تنها خطرات مستقیم ناشی از آتشسوزی تحت پوشش قرار دارد، بلکهخسارات غیرمستقیم ناشی از نشت حرارت، دود، خاکستر، آب، مواد شیمیایی آتشنشانی و خرابشدن مورد بیمه هم دارای پوشش بیمهای است. شرکتهای بیمه، بیمهنامههای آتشسوزی را به چندینصورت صادر میکنند که هریک از آنها به منظوری و با هدف ارائه خدمت مناسب خواست و میلبیمهگذاران طرحریزی شده است تا بخشی از مشکلات آنها را حل کند.