روغن گیری کنجد در خانه، معرفی روش و وسایل مورد نیاز

کنجد یکی از دانه‌های غنی و سرشار از مواد مفید برای سلامت بدن است. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند به دلیل فواید زیاد این ماده غذایی، از روغن آن در طبخ غذاها و خوراکی‌های مختلف استفاده کنند. آیا می‌دانید که می‌توانید در خانه خودتان با دستگاه روغن گیری خانگی، این کار را انجام دهید؟ اگر به این موضوع علاقه‌ دارید، پیشنهاد می‌کنیم این متن را مطالعه کنید.

روغن گیری کنجد در خانه، معرفی روش و وسایل مورد نیاز

کنجد یکی از دانه‌های غنی و سرشار از مواد مفید برای سلامت بدن است. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند به دلیل فواید زیاد این ماده غذایی، از روغن آن در طبخ غذاها و خوراکی‌های مختلف استفاده کنند. آیا می‌دانید که می‌توانید در خانه خودتان با دستگاه روغن گیری خانگی، این کار را انجام دهید؟ اگر به این موضوع علاقه‌ دارید، پیشنهاد می‌کنیم این متن را مطالعه کنید.

برشته کردن دانه ها

برای روغن‌گیری کنجد ابتدا باید دانه‌های آن را برشته کرد که می‌توانید با کمک فر و همچنین اجاق گاز این کار را انجام دهید. در ادامه هر دو روش را توضیح می‌دهیم.

برشته کردن دانه‌های کنجد با فر

ابتدا کنجدهای باکیفیت تهیه کنید. هرچقدر که حجم دانه‌ها بیشتر و کیفیت آنها بهتر باشد، روغنی که بدست می‌آید، بیشتر و مرغوب‌تر است. مراحل زیر را انجام دهید تا دانه‌ها برشته شوند:

  1. در سینی فر دانه‌های کنجد را پخش کنید.

  2. درجه حرارت فر را روی 180 درجه تنظیم کنید.

  3. اجازه دهید که بین 10 تا 15 دقیقه دانه‌ها با حرارت فر، برشته شوند.

  4. برای آنکه دانه‌ها به خوبی برشته شوند، 3 یا 4 دقیقه یک‌بار، در فر را باز کنید و آنها را بررسی کنید. دانه‌ها را با قاشق مناسب هم بزنید و جابه‌جا کنید تا به همه کنجدها حرارت یکسان برسد.

  5. طلایی شدن رنگ دانه‌های کنجد، نشان‌دهنده برشته شدن آنهاست.

  6. سینی فر را خارج کنید و اجازه دهید که سرد شود.

برشته کردن دانه‌های کنجد با اجاق گاز

در این روش به یک ظرف مناسب برای ریختن کنجدها داخل آن قرار دانشان روی حرارت گاز، نیاز دارید.

  1. کنجدها را داخل ظرف بریزید و روی حرارت با شعله مناسب قرار دهید. می‌توانید از شعله پخش‌کن استفاده کنید تا حرارت زیادی به دانه‌ها نرسد و آنها نسوزند.

  2. با قاشق مناسب، به طور پیوسته کنجدها را هم بزنید.

  3. اجازه دهید بین 15 تا 18 دقیقه روی شعله ملایم گاز، حرارت ببینند.

  4. رنگ آنها که طلایی شد، از روی حرارت بردارید و بگذارید که سرد شوند.

مخلوط کردن دانه های کنجد

پس از آنکه دانه‌ها برشته شدند، کافی است با مقداری روغن (این روغن می‌تواند سویا، آفتابگردان، نارگیل، کنجد و… باشد و بهتر است برای هر یک پیمانه روغن، یک چهارم پیمانه کنجد درنظر بگیرید) ترکیب کنید و مراحل زیر را طی کنید:

  1. اجازه دهید که روی حرارت شعله اجاق گاز به مدت 5 دقیقه بماند. با این کار به مخلوط شدن آنها کمک می‌کنید و باعث می‌شوید که روغن بیشتری از کنجد خارج شود.

  2. حال نوبت آن است که مخلوطی که بدست آورده‌اید را روی داخل دستگاه مخلوط‌کن بریزید. اجازه دهید که کاملا میکس و مخلوط شود.

  3. یک ساعت زمان دهید تا روغن روی سطح مخلوط بیاید.

  4. از پارچه‌ تنظیف استفاده کنید تا بتوانید روغن را جدا و صاف کنید.

  5. روغن شما آماده است و می‌توانید استفاده کنید.

جداسازی روغن

همانطور که در قسمت قبل توضیح دادیم، پس از آنکه مخلوط دانه‌های کنجد و روغن میکس شد و اجازه دادید تا حداقل یک ساعتی در ظرف بماند، روغن‌ روی سطح می‌آید و با کمک دستمال تنظیف یا صافی می‌توانید به راحتی آن را جدا کنید.

تهیه روغن کنجد با دستگاه روغن گیر خانگی

یکی دیگر از روش‌های روغن گیری کنجد، استفاده از دستگاه‌ روغن گیری خانگی است. این دستگاه، پروسه جداسازی روغن را بسیار راحت‌تر، سریع‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند. تولیدکنندگان این دستگاه را طراحی و ساخته‌اند تا مصرف‌کننده به راحتی بتواند در خانه خود، انواع روغن را تهیه و محصولی سالم، مطمئن از لحاظ کیفیت و با هزینه به‌صرفه‌تر را تهیه کند.

این دستگاه زمانی کاربرد دارد که بخواهید مقدار زیادی از دانه‌های کنجد را روغن گیری کنید. ‌کافی است مراحل زیر را انجام دهید تا بتوانید روغن کنجد باکیفیت و خانگی تهیه کنید:

  1. دانه‌های کنجد باکیفیت و مرغوب تهیه کنید.

  2. هر دستگاه، یک مخزن دارد که باید دانه‌ها را داخل آن بریزید.

  3. معمولا این دستگاه‌ها مجهز به پنل هوشمند هستند. کافی است، برنامه مخصوص روغن‌گیری دانه کنجد را انتخاب کنید.

  4. دستگاه را روشن کنید تا دانه‌ها را روغن‌گیری کند. معمولا دستگاه با روش پرس سرد روغن‌گیری دانه‌ها را انجام می‌دهد.

  5. با شروع کار دستگاه، روغن از دستگاه بیرون می‌ریزد و تفاله‌ها هم از بخش مخصوص خود، از دستگاه خارج می‌شود.

نکته جالب در مورد استفاده از این دستگاه این است که تفاله‌های کنجد، وقتی از مخزن مخصوص خود خارج می‌شوند، کاملا خشک هستند و می‌توانید از آنها برای تهیه انواع شیرینی و پخت غذاهای مختلف استفاده کنید.

 دستگاه روغن گیر خانگی

حال که متوجه شدید می‌توانید با کمک دستگاه مخصوص روغن‌گیری، خودتان در خانه و با کم‌ترین زمان ممکن، روغن کنجد و هر دانه مغزی دیگر را تهیه کنید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای خرید این دستگاه، از فروشنده یا فروشگاه‌های معتبر ویترین نت کمک بگیرید.

در واقع این شرکت به‌عنوان یک پلتفرم آنلاین، کار خرید و فروش و بدون واسطه محصولات، بین تولیدکننده و مشتری را انجام می‌دهد و هر خریداری می‌تواند محصولات مورد نیاز خود مانند دستگاه روغن گیر خانگی را بدون هیچ‌گونه واسطه‌ای با بهترین قیمت و ضمانت اصالت کالا از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان اصلی تهیه کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان