حافظه عجیب باکتری ، چیزی شبیه حافظه کامپیوتر

محققان دانشگاه تگزاس در اوستین کشف کردند که باکتری «ای کولی» از سطوح آهن به عنوان مکانیسمی برای ذخیره‌سازی اطلاعاتی درباره محیط پیرامونی و رفتارها استفاده می‌کند. این اطلاعات سپس قابل فعال سازی در واکنش به برخی محرک های خاص و انتقال به نسل‌های بعدی است.

یک مطالعه جالب جنبه جدیدی از رفتار باکتریایی را برملا کرده و نشان داده که باکتری از توانایی شکل دادن به «خاطرات» برخوردار است که می‌تواند بر استراتژی‌های آن از جمله مقاومت دربرابر آنتی‌بیوتیک تاثیرگذار باشد.
 
به گزارش ایرنا، این کشف مسیرهای تازه‌ای برای مبارزه با عفونت‌های خطرناک و پرداختن به نگرانی فزاینده درباره باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها می‌گشاید. بر خلاف آنچه که ممکن است انتظار داشته باشیم ، خاطرات باکتری مشابه تجارب انسان از قبیل به یاد آوردن جشن تولد کودکی نیست. خاطرات باکتری بیشتر شبیه اطلاعات ذخیره شده بر روی رایانه است.
 
محققان دانشگاه تگزاس در اوستین کشف کردند که باکتری «ای کولی» از سطوح آهن به عنوان مکانیسمی برای ذخیره‌سازی اطلاعاتی درباره محیط پیرامونی و رفتارها استفاده می‌کند. این اطلاعات سپس قابل فعال سازی در واکنش به برخی محرکهای خاص و انتقال به نسل‌های بعدی است.
 
«سوویک بهاتاچاریا» محقق دانشگاه تگزاس گفت: آهن یکی از فراوان‌ترین عناصر بر روی زمین نقش مهمی در این فرایند ایفا می‌کند. وی خاطرنشان کرد که تفاوت‌هایی در سطح آهن در داخل سلولهای باکتری منطبق با رفتارهای مختلف باکتریایی است. مساله جالب اینکه این «خاطرات آهنی» برای مدتی تا حد چهار نسل دوام دارد و تا نسل هفتم از بین می‌رود. این کشف صرفا یک کنجکاوی علمی نیست بلکه پیامدهای مهمی برای کاربردهای پزشکی و محیط زیستی دارد.
 
بهاتاچاریا گفت: سطح آهن قطعا یک هدف برای درمان‌شناسی (therapeutics) است زیرا آهن یک عامل مهم در بیماری‌زایی است. وی خاطرنشان کرد که پیش از وجود اکسیژن در اتمسفر زمین ، حیات سلولی اولیه از آهن برای بسیاری از فرایندهای سلولی استفاده می‌کرد. آهن نقش مهمی در پیدایش و تکامل حیات داشته است.
 
این ارتباط عمیق بین آهن و اشکال حیات ، اهمیت این کشف را برای شناخت رفتارهای باکتریایی و گستره کامل‌تر حیات بر روی زمین مورد تاکید قرار می‌دهد. این تحقیقات دانشگاه تگزاس پیشرفت مهمی در زمینه شناخت ما از رفتار باکتریایی است و مسیرهای تازه‌ای را برای پرداختن به برخی از مشکل‌ترین چالش‌های بهداشت و سلامت دوران ما می‌گشاید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان