کارشناسان از نقش حقوقی‌ها در بازار سهام پرده برداشتند

هفته سرنوشت‌ساز بورس

شماره روزنامه: ۵۸۸۹ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۹/۱۲ ...

در این بین شاخص کل فرابورس نیز که نشانگر وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود 1.11درصد سبزپوش شد و در نهایت در سطح 25هزار و 591واحدی کار خود را به اتمام رساند. میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز شنبه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود مقدار 5هزار و 641میلیارد تومانی را ثبت کرد. به علاوه 146میلیارد تومان پول حقیقی نیز به گردونه معاملات بازار وارد شد. در این میان سه نماد «فولاد»، «فملی» و «ومعادن» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نمادهای «خاور»، «انتخاب» و «آریا» بیشترین تاثیر را در شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین«خگستر»، «فولاد» و «شستا» سه نماد پرتراکنش روز گذشته بازار بودند.

روشن شدن موتور معاملات نسبت به هفته‌های کم‌رمق چند ماه گذشته از دو روز معاملاتی انتهایی هفته اخیر به روز گذشته نیز راه پیدا کرد و یازدهمین روز آذرماه روز سبزپوشی برای بازار سرمایه بود. داغ شدن بحث تجدید ارزیابی‌ها در روزهای اخیر در کنار افزایش ورود نقدینگی به صندوق‌های اهرمی موج مثبتی برای آغاز روند مثبت بازار ایجاد کرده است. با این وجود باید منتظر ماند و دید جریان نقدینگی و ارزش معاملات در روزهای آینده چه تاثیری روی بازار خواهد گذاشت. از طرفی در شرایط کنونی که بازار جان دوباره‌ای گرفته نقش‌حقوقی‌ها پررنگ‌تر احساس می‌شود. از طرفی امید می‌رود حقوقی‌های منزوی که به دلیل بحران‌های مالی اقدام به نوسان‌گیری از مثبت‌های چند‌روزه می‌کنند تعادل بازار  را بر هم نزنند.

آینده بازار در آینه نقش حقوقی‌ها

مجتبی سلطانی، کارشناس بازار سرمایه، بازار را در هفته جاری چنین توصیف کرد: جریان معاملات چند روز گذشته بازار مساعد و مناسب بوده و در صورتی که خریداری پیش روی منفی‌های احتمالی بازار باشد، می‌توان نسبت به آینده بازار امیدوارانه اظهارنظر کرد. این کارشناس بازار ادامه داد: واکاوی صنایع گوناگون بازار زیر پوست بررسی لایحه بودجه سال‌ آینده و برنامه توسعه هفتم تحت‌الشعاع تصمیم‌گیری‌های سیاستگذاران قرار گرفته است. بازار در شرایط کنونی به دنبال محرک‌های دیگری است که می‌تواند موجب داغ شدن تنور تجدید ارزیابی شرکت‌ها  شود. از طرفی به پایان آتش‌بس میان اسرائیل و غزه نمی‌توان وزن خاصی داد و به نظر می‌رسد بازارهای مالی، به‌خصوص بازار سهام، چنین ریسکی را در خود حل کرده باشند و واکنش چندانی به چنین اخباری از خود نشان نخواهند داد.

این کارشناس بازار سهام پیرامون نقش حقوقی و اوضاع آنها در بازار اظهار کرد: طبق سنت همیشگی به میزانی که به نیمه دوم و پایان سال نزدیک می‌شویم، عرضه حقوقی‌ها به جهت تسویه اعتباری و پرداخت حقوق افزایش پیدا می‌کند؛ در صورتی که تصمیمی مبنی بر حمایت از بازار سهام باشد، منابع آن قابل‌تامین خواهد بود و دست‌انداز عرضه حقوقی‌ها مانعی مشخصی بر سر راه بازار ایجاد نکند. این کارشناس بازار  در پایان افزود: پیش‌بینی می‌شود در صورتی که منفی‌های بازار اختلال زیادی بر روند مثبت این روزهای بازار ایجاد نکند، می‌توان روزهای خوبی را برای بازار و سرمایه‌گذاران متصور بود.  

حسین مرید‌سادات، کارشناس بازار سرمایه، بازار را بدین صورت وصف کرد: نخستین روز هفته معاملاتی منتهی به 15 آذرماه با رشد حدود 1.3درصدی نماگر اصلی بازار همراه بود. با این وجود همچنان کمی ساده‌انگارانه و خوش‌بینانه است که سبزپوشی چند روز اخیر بازار را آغازی برای تغییر روند چندماهه قلمداد کرد. البته بازار سهام نسبت به هفته‌های اخیر بهتر مورد معامله قرار می‌گیرد. این اتفاق موجب شد سقف ارزش معاملات دو ماه گذشته شکسته شود و بازاری که در دو ماه گذشته ارزش معاملات حدود 4هزار میلیارد تومانی را ثبت کرده بود، در روز چهارشنبه هفته گذشته و روز اخیر توانست ارزش معاملات حدود 6هزار میلیارد تومانی را به ثبت برساند.

بر همین مبنا چندان نمی‌توان اظهار کرد بازار روند ماه‌های اخیر را زیر پا گذاشته است، چرا که زمانی تغییر روند در چهره بازار نمایان می‌شود که حداقل به مدت یک هفته ارزش معاملات به بالای 6هزار میلیارد تومان برسد و در قدم نخست نماگر اصلی بازار بتواند بر فراز سطح 2میلیون و 50هزار واحدی تثبیت شود و در گام بعدی بتواند از سطح مقاومتی 2میلیون و 150هزار واحدی عبور کند. در خصوص ورود نقدینگی به صندوق‌های اهرمی از روز سه‌شنبه هفته گذشته نیز باید گفت سرازیری چنین نقدینگی جذابی به صندوق‌ها می‌تواند در وضعیت آینده بازار بسیار تاثیرگذار باشد. این کارشناس بازار سرمایه پیرامون نقش حقوقی در بازار سرمایه گفت: در بازار سهام برخی از نمادها حقوقی‌های حمایتگر و برخی دیگر حقوقی‌های منزوی دارند.

البته که نمی‌توان تمام حقوقی‌ها را به یک چشم دید، اما زمانی که بازار چندین ماه در ورطه رکودی فرو می‌رود، توجیه چندانی ندارد که با مثبت‌های چندروزه اقدام به فروش و عرضه سهام از سوی حقوقی‌ها صورت پذیرد. این کارشناس بازار سرمایه در پایان افزود: پیش‌بینی می‌شود بازار هفته سبزپوشی را پیش رو داشته باشد. بازار در هفته جاری باید سطح 2میلیون و 50هزار واحدی را تثبیت کند و سپس به سوی سطح 2میلیون و 150هزار واحدی گام بردارد و با نزدیک شدن به این سطح باید دید متغیرهای گوناگون بازار را به کدام سمت‌و‌سو می‌کشاند.

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه، درباره وضعیت بازار گفت: اوضاع و احوال بازار از هفته گذشته تغییر پیدا کرد، به طوری که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته اخیر دومینوی تغییر روند خسته‌کننده بازار به‌ حرکت درآمد. البته باید گفت روند روز یکشنبه بازار بسیار مهم و سرنوشت‌ساز خواهد بود. روز شنبه شاهد افزایش نسبی عرضه‌ها با وجود فشار تقاضای خریداران بودیم و ارزش معاملات روز گذشته بازار تا حدودی با روز چهارشنبه برابری کرد. در صورتی که بازار تمایل به صعود داشته باشد، روز یکشنبه باید ارزش معاملاتی بالاتر از 6هزار میلیارد تومانی را به ثبت برساند. با وجود اینکه بحث ارزش ارزیابی‌ها جلوه جدیدی به بازار داده، اما فاکتورهای رشد بازار همچنان به متغیرهای تاثیرگذارتری گره خورده است.

از این رو می‌توان تکلیف وضعیت یک‌ماهه بازار را از افت‌و‌خیز نماگرها در روز یکشنبه پیش‌بینی کرد. این کارشناس بازار در خصوص پایان آتش‌بس اعلامی اظهار کرد: بازار در مقاطع فعلی از تنش‌های خاورمیانه فاصله گرفته و به تحولات وزن چندانی نمی‌دهد. حتی در صورت افزایش مجدد تنش‌ها شاهد واکنش آن‌چنانی بازارها نباشیم. در حال حاضر مهم‌ترین متغیر تاثیرگذار بر بازار بحث تجدید ارزیابی‌هاست و در صورت به نتیجه رسیدن می‌تواند تاثیر مثبتی بر بازار داشته باشد. الیاس کردی نقش و وظایف حقوقی‌ها در بازار را بدین شکل بیان کرد: در واقع حقوقی‌ها این وظیفه را ندارند که از نوسانات بازار بازدهی کسب کنند. سیاستگذاری‌های گوناگونی پیرامون وضعیت معاملات حقوقی‌ها به صورت دستوری است.

در ماه‌های گذشته نیز شرکت‌های حقوقی در بازار سهام به فعالیت مشغول‌اند که این شرکت‌ها زیرمجموعه شرکت‌های دولتی بوده و این شرکت‌ها در پرداختی‌هایی چون حقوق کارمندان با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند. زمانی که اختلالی در پرداختی‌های این شرکت‌ها به وجود می‌آید و شرکت‌ها با مشکلات مالی روبه‌رو می‌شوند، این شرکت‌ها در دسترس‌ترین دارایی خود را که سهام است به فروش می‌گذارند. از این رو در شرایط خوب بازار این حقوقی‌ها برای تعدیل مسائل مالی اقدام به فروش سهام می‌کنند. همچنین اینکه حقوقی‌ها در بازار به دنبال ریسک سهام خود توجه دارند و نیاز به افزایش قیمت سهام ندارند، چرا که سهام موردنظر را طی سالیان گذشته و با قیمت‌های ناچیزی به دست آوردند. این کارشناس در پایان ادامه داد: باید منتظر ماند و دید روز یکشنبه بازار چه وضعیتی را در پیش می‌گیرد و براساس آن می‌توان برای آینده بازار تصویر مشخصی ترسیم کرد. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان