کارشناسان بر نبود محرک قوی برای تداوم سبزپوشی شاخص‌ها تاکید کردند

ابهام بزرگ بورس

شماره روزنامه: ۵۸۹۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۹/۱۵ ...

در این بین شاخص‌کل فرابورس نیز که شاخص مناسبی برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود 0.6درصد سبزپوش شد و در نهایت در سطح 26‌هزار و 214‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه که شامل سهام و حق‌تقدم بازار می‌شود، مقدار 7هزار و 196میلیارد‌ تومانی را ثبت کرد. به‌علاوه حدود 130میلیارد ‌تومان پول حقیقی نیز به گردونه معاملات بازار وارد شد. در این میان سه نماد «فارس»، «خودرو» و «حکشتی» بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل بورس تهران و نمادهای «بپاس»، «زاگرس» و «فجهان» بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل فرابورس داشتند. همچنین «خودرو»، «فولاد» و «خگستر» سه نماد پرتراکنش روز گذشته بازار بودند. بازار سرمایه پس از ماه‌ها افت‌و‌خیز کم‌نوسان و خسته‌کننده چند روزی در مدار صعود قرار گرفته است.

 سریال تکراری بازار با ورود نقدینگی به صندوق‌های اهرمی آغاز شد و زمزمه تجدید ارزیابی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در بورس تابلوی معاملاتی را هر چه بیشتر با سبز بهاری مملو کرد.  به نظر می‌رسد خبر تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌های بورسی موتور محرکه خوبی برای رشد بازار بوده و با وجود اینکه برای تداوم رشد بازار عوامل دیگری نیز باید به بازار در پیمودن مسیر پرمقاومت پیش رو یاری برسانند، اما بازار کسل‌کننده ماه‌های گذشته امیدوار‌تر از هر زمان دیگری چشم به فتح قله‌های پیش رو دوخته است.

بازار از نگاه کارشناسان

ایمان صادقی، کارشناس بازار سرمایه، پیرامون وضعیت این روزهای بازار گفت: پس از اینکه بازار روند نزولی خودش از اردیبهشت سال جاری آغاز کرد، با اخبار جنگ منطقه‌ای روند خسته‌کننده و اصلاحی خود را ادامه داد. افت قیمتی که در ماه‌های گذشته متوجه اکثریت سهام شد، محدوده‌های جذابی را برای سرمایه‌گذاری معامله‌گران فراهم کرد و پس از مدتی شاهد آن بودیم که حجم فروشنده‌ها در قیمت‌های مذکور افت شدیدی پیدا کرد. با عبور ارزش معاملات خرد از محدوده 4 همت و با توجه به قیمت پایین اکثریت سهام، این روند در هفته گذشته و هفته جاری ادامه‌دار بود و در صورتی که ارزش معاملات خرد از 8 همت عبور کند و روند افزایشی حفظ شود، می‌توان به رشد بازار در ماه‌های آینده امیدوار بود.

از طرفی با توجه به تثبیت نرخ ارز در محدوده 50هزار تومان و سایه رکود بر بازار‌های موازی، می‌توان بیان کرد که پول‌های بلوکه‌شده توانایی سرازیر شدن به بازار سرمایه را دارند و این حجم نقدینگی با چرخش در صنایع مختلف و با پمپاژ اخبار مثبتی همچون انتشار اخبار تجدید ارزیابی دارایی‌ها، می‌تواند در عرصه عمل موثر واقع شود. بنابراین پیش‌بینی می‌شود روند رشد بازار با شیب ملایم و نوسانی تا انتهای سال ادامه یابد.

علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه، روند مثبت این روزهای بازار سرمایه را بدین صورت توصیف کرد: روز گذشته روز مثبت دیگری برای بازار سرمایه بود. از روز سه‌شنبه هفته اخیر، با ورود نقدینگی جذاب به صندوق‌های اهرمی، کلید سبزپوشی بازار زده شد. حال خوش بازار در روزهای چهارشنبه و شنبه هفته جاری ادامه‌دار بود. با این وجود اواخر روز شنبه به‌رغم رشد نماگرها در نیمه نخست روز معاملاتی، بازار با افزایش حجم‌ها و افت فشار هیجانی به دلیل افزایش نا‌اطمینانی‌ها نسبت به احتمال ریزش مجدد بازار مواجه شد. با‌این‌حال روز یکشنبه بازار خلاف برخی انتظارات وضعیت خوب خود را حفظ کرد و ارزش معاملات افزایش ارتفاع حدود 8هزار میلیارد تومانی را تجربه کرد.

روز گذشته نیز با وجود اینکه ارزش معاملات رقم مناسبی را از خود ثبت کرد اما فروشندگان سمج در برخی نمادها، اقدام به فروش سهام خود کردند. در این میان به نظر می‌رسد نقدینگی فعال تمایل به گردش بین صنایع گوناگون دارد. از طرفی انتشار خبر تجدید ارزیابی‌ها گروه خودرویی جان تازه‌ای به بازار بخشید و می‌توان کورسوهایی از امیدواری را در چشمان بازار دید. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از لحاظ تکنیکالی RSi بازار به منطقه اشباع خرید رسیده است. از این رو می‌توان هیجان خوب بازار را به دید مثبتی به شمار آورد. در صورتی که از منظر اقتصاد کلان به بازار نگاه بیندازیم، به این نتیجه می‌رسیم که رشد بدون توقف بازار به‌‌شدت نامتوازن با شعار مهار تورم و رشد تولید است.

 از این رو به نظر می‌رسد بازار می‌تواند رشد مقطعی امیدوارکننده‌ای پیش رو داشته باشد. عصاری در پایان افزود: پیش‌بینی می‌شود بازاری متعادل و رو به بالا برای روزهای آینده پیش رو داشته باشیم. مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه، روند این روزهای بازار سرمایه را این‌گونه تشریح کرد: بازار سهام چند روزی است که تحرکات مثبت رو به بالایی دارد. رشد بازار سهام را می‌توان از دو حوزه افزایش قیمت سهام به واسطه تورم و افزایش قیمت سهام به واسطه افزایش سودآوری بنگاه‌های اقتصادی بررسی کرد. افزایش سودآوری شرکت‌ها به دلایل گوناگونی، چون دستوری بودن قیمت‌گذاری‌ها، با ابهامات زیادی روبه‌روست. با این وجود با افزایش قیمت سهام به دلیل رشد قیمت دارایی‌های آنها به موجب تورم که از آن با عنوان «تجدید ارزیابی» نیز یاد می‌شود، در هفته‌های گذشته شاهد افزایش موج اخبار در این حوزه بودیم. به نظر می‌رسد محرک اصلی رشد این روزهای بازار بحث تجدید ارزیابی‌هاست.

از طرفی می‌توان وزن کمتری از رشد چند روز گذشته بازار را بر دوش عواملی به مانند کاهش تنش‌ها و تحولات بین‌المللی، افزایش فروش نفت در ماه‌های گذشته نسبت داد. این کارشناس بازار سرمایه افزود: نهمین ماه سال اغلب برای بازار سرمایه پرتنش و پرچالش بوده است. مواردی همچون بررسی لایحه بودجه سال آینده و اخذ مالیات در سال آینده از مباحث تاثیرگذار بر بازار سرمایه خواهد بود. محبی در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود برای روزهای آینده بازار همچنان سبزپوش بماند و روزهای آینده نیز از شیب روند هیجانی و مثبت روزهای اخیر کاسته شود.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه، اوضاع و احوال بازار را این‌گونه شرح داد: شرایط بازار در مقطع کنونی شرایط امیدوار‌کننده‌ای است و بازار در صورتی که بخواهد روند صعودی جذابی را تجربه کند باید تقاضا‌های دلگرم‌کننده‌ای در آن شکل بگیرد. تجدید ارزیابی دارایی‌ها شوک مثبت تاثیرگذاری به بازار بود. از طرفی با توجه به سیاست‌های رکودی، بازارهای مالی موازی نیز در رکود دلسردکننده‌ای فرو رفتند و در صورتی که رونق بیشتری در جان بازار بیفتد، می‌توان نسبت به روانه شدن نقدینگی سایر بازارها به بازار سهام خوش‌بین بود. این کارشناس بازار روند روزهای آینده بازار را بدین صورت پیش‌بینی کرد: در روزهای آینده کمی حجم عرضه‌ها افزایش پیدا کند. البته که ارزش معاملات متغیر بسیار تاثیرگذاری در روزهای آینده خواهد بود و باید دید بازار چه سمت‌و‌سویی در روزهای آینده در پیش می‌گیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان