صندوق‌های با درآمد ثابت با خروج پول ۱۶۱۰‌میلیارد‌تومانی پول همراه شدند

هفته طلایی بورس تهران

شماره روزنامه: ۵۸۹۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۹/۱۸ ...

5 copy

برآیند پول حقیقی

بررسی آمار و ارقام ورود و خروج پول حقیقی در 6 هفته معاملاتی اخیر بیانگر این نکته است که بعد از تجربه سه هفته متوالی که توام با خروج نقدینگی حقیقی از بازار سهام بود، در هفته‌ای که گذشت، بورس تهران مجددا با استقبال از سوی خریداران حقیقی مواجه شد و خالص تغییر مالکیت 992‌میلیارد‌تومانی را در پنج روز معاملاتی هفته گذشته، به نفع این گروه از بازیگران تالار شیشه‌ای شاهد بودیم. با توجه به رشد نماگرهای سهامی در هفته منتهی به 17آبان و خالص تغییر مالکیت مثبت در هفته مذکور و همچنین در هفته گذشته، می‌توان این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چنین استنباط کرد که سرمایه‌گذاران حقیقی در بازار سهام، نظاره‌گر اتفاقات حادث‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده در بورس تهران هستند و هر زمان که پتانسیل رشد را در صحنه معاملات احساس می‌کنند، به سمت و سوی خرید سهام متمایل می‌شوند. همان‌طور که مشاهده می‌شود، بازار در هفته منتهی به 17 آبان و هفته معاملاتی گذشته با افزایش ارتفاع نماگرها همراه شده و به موازات این موضوع شاهد استقبال‌گرم حقیقی ها از تالار شیشه‌ای بوده‌ایم.

ارزش معاملات خرد

ارقام به‌ثبت رسیده در فاکتور ارزش معاملات در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که در هفته گذشته بازار سهام با افزایش فوق‌العاده ارزش معاملات خرد همراه شده‌است. ارزش معاملات خرد بازار سهام که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، در هفته‌ای که سپری شد، رقم 6‌هزار و 728‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد. نگاهی به سابقه ارزش معاملات در هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که این پارامتر در پله‌های پایانی کانال 3‌هزار و پله‌های ابتدایی کانال 4‌هزار‌ میلیارد‌تومان در حال نوسان بوده‌است، اما در هفته قبل، به یکباره بازار با صعود قابل‌توجه ارزش معاملات همراه شد. همان‌طور که در بخش قبلی نیز گفته شد، رشد نماگرهای سهامی منجر به اقبال عمومی در هفته گذشته به بازار سهام شده که این موضوع خود را در خالص تغییر مالکیت به سمت حقیقی‌ها و همچنین افزایش ارزش معاملات خرد نشان‌داده‌است.

میانگین هفتگی قیمت دلار

بررسی میانگین هفتگی قیمت دلار در 6هفته اخیر نیز نشانگر این مساله است که در 3 هفته گذشته، مجددا میانگین هفتگی قیمت دلار به کانال 50‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هزار‌تومان بازگشته است؛ این در حالی است که در سه هفته معاملاتی قبل از آن، میانگین قیمت دلار وارد کانال 51‌هزار‌تومان شده‌بود. دلیل جهش موقتی قیمت دلار به کانال 51‌‌‌‌‌‌هزار‌‌‌‌‌تومان، جنگ درگرفته در خاورمیانه بود. می‌توان گفت یکی از دلایلی نیز که در کنار فروکش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردن التهابات ناشی از جنگ منجر به رشد مقطعی در بازار سهام در هفته‌های اخیر شد، رشد قیمت دلار و ورود به کانال‌های جدید قیمتی بود. نکته قابل‌توجه این است که بازار سهام همواره همبستگی مستقیمی با قیمت اسکناس آمریکایی در بازار آزاد داشته و همواره تغییرات در این متغیر در محاسبات ذهنی سهامداران برای خرید و فروش سهام شرکت‌های مختلف از وزن قابل‌توجهی برخوردار بوده‌است.

 ورود و خروج پول به صندوق‌های با درآمد ثابت

رصد تحرکات خرید و فروش در صندوق‌های با درآمد ثابت نیز این نکته را برای سهامداران بازنمایی می‌کند که در هفته قبل این صندوق‌ها با خروج سنگین پول حقیقی همراه شده‌اند.

می‌توان گفت که این صندوق‌ها به‌عنوان یک پناهگاه امن در حوالی معاملات تالار شیشه‌ای در دسترس سهامداران قرارگرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند و هرزمان که بازار سهام اوضاع و احوال مناسبی نداشته‌‌‌‌‌باشد، پول‌های خارج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده از متن بازار سهام، روانه این صندوق‌ها می‌شود و از سوی دیگر در زمانی‌که بازار سهام و روند قیمت‌ها در آن از تمایلات صعودی برخوردار است، این صندوق‌ها با خروج پول همراه می‌شوند.

 نمود عینی این ماجرا را می‌توان در معاملات هفته قبل مشاهده کرد که عملکرد مثبت در نماگرهای سهامی، موجبات خروج 1600‌میلیارد‌تومانی پول از این صندوق‌ها را فراهم کرد.

میانگین هفتگی ارزش دلاری بازار سرمایه

بررسی میانگین ارزش دلاری بازار سهام نیز نشان می‌دهد که این متغیر آماری به کانال 172‌میلیارد دلاری رسیده‌است که نسبت به میانگین هفته گذشته، رشد 9‌میلیارد دلاری را در این متغیر آماری مشاهده می‌شود. با توجه به ثبات قیمت دلار و افزایش ارزش‌ریالی بازار سرمایه، ارزش دلاری بازار سرمایه با افزایش همراه شده‌است و از کف خود در کانال 154‌میلیارد دلار که در هفته‌های گذشته به‌ثبت رسید، فاصله گرفته‌است.

به‌نظر می‌رسد که بازار در ادامه مسیر معاملاتی می‌تواند اخبار و هیجان مثبت تزریقی ناشی از اخبار بنیادی را دستمایه رشد خود قرار دهد که مساله تجدید ارزیابی شرکت‌ها نیز یکی از این موارد است. به هر حال بازار سهام در روزهای اخیر روند جدیدی را آغاز کرده که به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظر می‌رسد تداوم این روند مستلزم ثبت ارزش معاملات بالا و ورود پول حقیقی در ادامه مسیر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان