ویژه‌های مشرق؛

کاهش مشارکت دستور کار رادیکال‌ها در انتخابات است/ عارف راهش را از اصلاح‌طلبان جدا کرد

مساله مشارکت یا مشارکت مشروط در انتخابات نه تنها مساله اصلی اصلاح‌طلبان نیست بکه راهبرد اصلی آنان تلاش برای «کاهش مشارکت» است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز سه شنبه 17 بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که تکلیف خواص در بیانات رهبر انقلاب در جمع فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش، خودروهای وارداتی بدون خریدار ماندند؟ بازگشت کنترل حماس در شمال غزه و هدیه 15 هزار میلیاردی نظام بانکی به زرنگ ها! در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در فاصله 24 روز مانده تا انتخابات 11 اسفند، جبهه اصلاحات اعلام کرد که برای حضور در میدان انتخاباتی پایتخت لیست انتخاباتی نخواهند داشت. بنابر گفت‌وگوهایی که در روزهای اخیر از سوی چهره‌های شاخص اصلاحات منتشر شده است نشان می‌دهد که جناح چپ با علامتی خاص در تهران لیست نداده اما در شهرستان‌های دیگر فعال خواهد بود، این تعارض رفتاری مورد توجه روزنامه‌های مختلف قرار گرفته است.

روزنامه آرمان امروز در گزارشی با عنوان تازه‌ترین تحرکات انتخاباتی اصلاح‌طلبان نوشته است:

حسن رسولی، عضو جبهه اصلاحات در پاسخ به این سوال که آیا باتوجه به اعلام جواد امام، سخنگو جبهه آیا در ادامه ائتلافی برای تهران شکل خواهد گرفت؟ می‌گوید: جبهه اصلاحات به‌عنوان یکی از طیف‌های سیاسی ایران بنا بر تصمیم اعضا، قرار نیست که در تهران لیست بدهد. در مورد چگونگی تصمیم برای حوزه‌های شهرستان‌ها هم باید این نکته را اضافه کنم که بنا شده است تصمیم در این مورد به شوراهای استانی جبهه اصلاحات واگذار شود.

عضو جبهه اصلاحات در ادامه گفته است:

با توجه به این مصوبه خودشان می‌توانند افراد مورد نظر را انتخاب و لیست‌های مورد نظر منتشر کنند. این نکته را هم اضافه کنم که هر نامزدی که بتواند دو/سوم آرای اعضای شورای استانی را کسب کند می‌تواند در لیست مورد نظر حضور داشته باشند. رسولی از چهره‌های نزدیک به «محمدرضا عارف» در مورد اینکه برخی از «لیست عارف» برای حضور شاخه‌ای از اصلاح‌طلبان در میدان انتخابات صحبت می‌کردند، ادامه می‌دهد: «این موضوع را رد می‌کنم چون دکتر عارف از ابتدا چنین بحثی را مطرح نکرده بود.

کاهش مشارکت دستور کار رادیکال‌ها در انتخابات است/ عارف راهش را از اصلاح‌طلبان جدا کرد

روزنامه آرمان ملی نیز از تاکتیک عجیب اصلاح‌طلبان در انتخابات پرده برداشته و می‌نویسد:

آن‌طور که گفته شده جبهه اصلاحات در تهران لیستی نمی‌دهد به‌دلیل اینکه کاندیدای مورد نظری ندارد. ولی در برخی از شهرستان‌ها و استان‌ها ممکن است که افرادی داشته باشند و از آن حمایت کنند. این انتظار از ما که بخواهیم در تهران و شهرستان‌ها لیست بدهیم انتظار به حقی نیست. اما به هیچ وجه نه انتخابات را تحریم می‌کنیم و نه دعوت به عدم شرکت می‌کنیم. ان‌شاءالله که مردم حضور فعال خواهند داشت و کاندیداهایی که دلسوز مردمند از هر جناحی رای آورده و در مجلس حضور پیدا خواهند کرد.

کاهش مشارکت دستور کار رادیکال‌ها در انتخابات است/ عارف راهش را از اصلاح‌طلبان جدا کرد

کنش‌های لایه‌های رادیکال جریان اصلاحات نشان می‌دهد که برای این بخش از جریان اصلاحات مساله مشارکت یا مشارکت مشروط در انتخابات نه تنها مساله اصلی نیست که راهبرد اصلی آنان تلاش برای «کاهش مشارکت» است.

در این رابطه بررسی‌ها نشان می دهد که تلاش‌ها، اقدامات و تماس‌هایی با طیف مشارکت جو همچون حامیان روحانی، لاریجانی و بخشی از اصلاح طلبان گرفته شده و با اشاره به بررسی نتایج ردصلاحیت ها کناره گیری از کاندیداتوری و عدم ارائه لیست مورد تاکید قرار گرفته است!

گفته می‌شود بیشتر این اقدامات و تلاش‌ها شهرهای بزرگ و به ویژه تهران را هدف قرار داده تا از این طریق با کاهش مشارکت و بازنمایی به عنوان نه به کلیت نظام، پروژه و پیامی سیاسی مخابره شود.

اگرچه حسن رسولی خبر داده است که عارف لیست انتخاباتی نخواهد داد؛ اما انتشار بیانیه او که بوی سیاسی می‌دهد قابل توجه است، روزنامه اعتماد با انتشار این پیام می‌نویسد:

می‌بایست صدای انذار و هشدار مردم، دلسوزان و ایران‌دوستان را شنید و ایران را از خطرات گوناگونی که با آن رو به رو است، نجات داد!

کاهش مشارکت دستور کار رادیکال‌ها در انتخابات است/ عارف راهش را از اصلاح‌طلبان جدا کرد

به نظر می‌رسد نجات ایران کلید واژه عارف در انتخابات باشد، پیش از این محمدرضا خباز از فعالان اصلاح‌طلب گفته بود که آقای عارف علاقه‌مند هستند که کشور به سمت انتخابات حداکثری برود. ایشان همچنین مایل است که بتوان یک لیستی که مورد قبول اصلاح‌طلبان و مردم است ارائه کرد. ایشان یکسری فعالیت دارند، کنش‌های سیاسی عارف حکایت از جدا شدن راه او از اصلاح‌طلبان دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان