یک فرمول خوراکی روزانه برای بهبود باروری مردان

یک مطالعه جدید نشان داده است که خوردن حداقل دو مشت آجیل در روز کیفیت اسپرم را افزایش می‌دهد و می‌تواند باروری مردان را بهبود بخشد.

یک فرمول خوراکی روزانه برای بهبود باروری مردان

 یک بررسی تحقیقاتی نشان داده است که خوردن حداقل دو مشت آجیل در روز می‌تواند کیفیت اسپرم و باروری را در مردان جوان و سالم بهبود بخشد. این استراتژی ساده بدون نیاز به تغییر دیگری در رژیم غذایی تأثیرات مثبتی را نشان داده است.

به گزارش ایسنا، ناباروری می‌تواند تأثیر زیادی بر زوج‌ها داشته باشد و باعث فشار عاطفی، افسردگی، اضطراب و اعتماد به نفس پایین شود. با افزایش ناباروری، تحقیقات بیشتر و بیشتری بر روی شناسایی عوامل تغییرپذیر سبک زندگی که بر باروری تأثیر می‌گذارند، مانند رژیم غذایی متمرکز می‌شوند.

اکنون یک فراتحلیل جدید و اولین در نوع خود به رهبری پژوهشگران دانشگاه موناش با بررسی مطالعات انسانی نشان داده است که خوردن آجیل می‌تواند کیفیت اسپرم و در نتیجه باروری را در مردان بهبود بخشد.

نیکول کلو یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: در مطالعاتی که ما بررسی کردیم، مردان تنها باید روزانه 60 تا 75 گرم آجیل مصرف کنند تا به بهبود قابل توجهی در کیفیت اسپرم دست یابند. این یعنی فقط دو مشت آجیل در روز.

 
 دو مطالعه دوم در مجموع شامل 223 مرد سالم در یک محدوده سنی مشابه - 18 تا 35 سال - بودند که گزارش دادند یک رژیم غذایی معمولی به سبک غربی مصرف می‌کنند. در یک کارآزمایی، شرکت کنندگان روزانه 75 گرم گردوی انگلیسی پوست کنده و کامل به مدت 12 هفته مصرف کردند و در کارآزمایی دیگر 60 گرم(دو مشت) مخلوطی از 30 گرم گردو، 15 گرم بادام و 15 گرم فندق را به مدت 14 هفته مصرف شد.

در هر دو مطالعه، گروه کنترل یک رژیم غذایی منظم بدون آجیل مصرف کردند.

 بیشتر بخوانید:

نسخه طب سنتی برای درمان ناباروری آقایان

معجونی گیاهی برای درمان مشکلات مردانه

در نهایت، مطالعات نشان داد که مصرف روزانه حداقل دو مشت آجیل به عنوان بخشی از رژیم غذایی غربی، نشانگرهای کیفیت اسپرم مانند سرزندگی، تحرک و مورفولوژی را بهبود می‌بخشد، اما غلظت اسپرم را بهبود نمی‌بخشد.

باربارا کاردوسو، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: تحلیل آماری در هر دو مطالعه برای عوامل دیگری مانند فعالیت بدنی تنظیم شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که این استراتژی ساده بدون توجه به سایر سبک‌های زندگی، اثرات مثبتی دارد.

پژوهشگران می‌گویند که به جز افزودن آجیل، هیچ تغییر دیگری در رژیم غذایی شرکت کنندگان ایجاد نشد.

کاردوسو می‌گوید: شرکت کنندگان در این آزمایش از رژیم غذایی به سبک غربی استفاده کردند که لزوماً سالم نبود. این بدان معناست که افزودن آجیل به رژیم غذایی معمولی آنها بدون نیاز به تغییرات بیشتر در رژیم غذایی تأثیر مثبتی داشته است.

مطالعات غیرتصادفی، شامل شرکت‌کنندگانی با وضعیت باروری متفاوت(به عنوان مثال، تعداد اسپرم کم یا عادی)، هیچ ارتباطی بین مصرف آجیل و کیفیت اسپرم گزارش نکردند.

پژوهشگران می‌گویند، غلظت بالای چربی‌های اشباع نشده امگا 3، فیبرهای غذایی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و پلی‌فنول‌های موجود در آجیل می‌تواند سلامت باروری را بهبود بخشد.

در حالی که در مطالعات بررسی شده توسط پژوهشگران، آجیل‌های مشخصی مصرف شد، اما آنها می‌گویند که سایر انواع آجیل نیز احتمالاً فواید مشابهی را ارائه می‌دهند.

کلو می‌گوید: بسیاری از مردم فکر می‌کنند که آجیل، چاق‌کننده است، اما تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که روزانه 1 تا 2 مشت می‌خورند، در واقع لاغرتر از افرادی هستند که آجیل نمی‌خورند. همچنین، آجیل حاوی چربی‌های غیراشباع، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر رژیمی است که مواد مغذی ضروری برای سلامتی هستند.

با این حال، پژوهشگران هشدار می‌دهند که همه آجیل‌ها برابر نیستند.

کاردوسو می‌گوید: منظور ما آجیل خام یا بو داده است. من از آجیل‌های نمکی یا شیرین پرهیز می‌کنم، چرا که می‌تواند با مشکلات مختلف سلامتی مانند فشار خون بالا و مقاومت به انسولین مرتبط باشد.

پژوهشگران تنها دو مطالعه را یافتند که تأثیر مصرف آجیل را بر باروری مردان بررسی می‌کرد و هیچ کدام مربوط به باروری زنان نبود.

کاردوسو می‌گوید: پیامدهای این یافته‌ها برای افرادی که تلاش می‌کنند باردار شوند، ارزش زیادی دارد، اما ما همچنین باید تأثیرات آجیل را بر باروری زنان ارزیابی کنیم. ما از مطالعات بیشتر مردان و زنان برای تقویت نتایج خود استقبال می‌کنیم.

این مطالعه در مجله Advances in Nutrition منتشر شده است.

 بیشتر بخوانید:

کدام ویتامین بیشترین تاثیر را در تقویت میل جنسی دارد؟

کدو تنبل؛ معجزه ای برای افزایش میل جنسی آقایان

مواد غذایی استرس زا را بیشتر بشناسید!

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان