هیوندای نامی آشنا در صنعت خودروسازی، تولید جرثقیلهای غولپیکر و کشتیهای 185 هزار تنی با موتورهای 150 متری است؛ اما بخش تحقیق و توسعهی این شرکت به اهمیت فاکتور منابع انسانی پی برده است و در حال ساخت یک اسکلت رباتیک برای کمک به معلولان است. هیوندای اخیراً دو نمونه از این دستگاه را معرفی کرده است؛ مدل HRL بهمنظور افزایش قابلیت حرکتی و درنهایت افزایش کیفیت زندگی افراد مبتلا به بیماری پاراپلژی (افرادی که از کمر به پایین دارای معلولیت حرکتی هستند) طراحیشده است. مدل دیگر که WEX نام دارد بهمنظور کمک به افراد برای بلندکردن اجسام سنگین ساخته شده است. هردو دستگاه با باتریهای قابل تعویض لیتیوم-یونی کار میکنند و با 40 دقیقه شارژ، میتوانند تا 4 ساعت بازدهی داشته باشند.
اسکلت رباتیک HRL برای افرادی با قد 144 تا 160 سانتیمتر و وزن کمتر از 110 کیلوگرم ساخته شده است. این اسکلت آلومینیومی قابل تنظیم است و تا 10 سانتیمتر از نظر طولی و 50 سانتیمتر از نظر عرضی بزرگ و کوچک میشود. به این معنی که این اسکلت حتی قابلیت استفاده در تمامی صندلیهای هواپیماها را نیز دارا است. وزن این اسکلت همراه با باتری دو کیلوگرمی آن به 18 کیلوگرم میرسد.
6 دیسک کاهشِ دندهی 1:50، دو فعالکنندهی لگن با گشتاور 300 نیوتونمتر و قابلیت 60 درجه چرخش و دو فعالکنندهی ران و زانو با حداکثر گشتاور 151 نیوتونمتر و 180 درجه قابلیت چرخش به همراه دو موتور دورانی در ناحیهی لگن، این اسکلت را تشکیل دادهاند. 20 حسگر، این اسکلت را با سرعت پیشفرض حداقل و حداکثر 1.5 و 2.5 کیلومتر بر ساعت کنترل میکنند. طول هر گام این اسکلت نیز با تلفن همراه و از طریق بلوتوث قابل تنظیم است.
یکی از عصاهای همراه این اسکلت، همانند کنترلر بازیهای ویدئویی، دارای چهار دکمه است. این عصا با قسمت پای اسکلت از طریق یک پروتکل وایرلس Zigbee در ارتباط است. باوجود این لایههای امنیتی، این اطمینان حاصل میشود که دو کاربر با چنین اسکلتی هرگز به یکدیگر برخورد نمیکنند.
یک اسکلت از نوع HRL میتواند به فرد در نشستن، ایستادن، راه رفتن یا بالا و پایین رفتن از پلهها کمک کند. این اسکلت همچنین میتواند به خودی خود نیز بایستد و بدین ترتیب فرایند پوشیدن را آسان کند. افرادی که این اسکلت را امتحان کردهاند میگویند:
اسکلت HRL بدن را محکم میگیرد و کاملاً راحت است. بهعلاوه در صاف ایستادن نیز به ما کمک میکند. برای اینکه به این اسکلت عادت کنید به اندکی زمان نیاز است. فرد در هنگام برداشتن اولین قدم احساس میکند که در حال افتادن است؛ اما زمانی که چند قدم برمیدارد و سپس میایستد، متوجه میشود که این اسکلت کاملاً راحت است.
قطعاً افراد پس از چند دقیقه تمرین و حرکت با سرعت پایین هرگز زمین نخواهند خورد.
متأسفانه این اسکلت دارای فعالکنندهی حرکتی در ناحیهی مچ پا نبوده و فرد نمیتواند با آن رانندگی کند، اما شاید در آینده این قابلیت به آن افزوده شود.
به سراغ اسکلت بعدی برویم؛ اسکلت WEX هیوندای در برداشتن اجسام سنگین به ما کمک میکند. این دستگاه نیز بهسادگی دستگاه قبلی است و برخی از اجزا و طراحیهای اسکلت HRL را در خود دارد. اسکلت 5 کیلوگرمی WEX برای این منظور ساخته شده است که در حین راهرفتن و حرکت، دستوپا گیر نباشد. این اسکلت تنها زمانی که نیاز به بلندکردن چیزی داشته باشید، فعال میشود و میزان خستگی و گرفتگی عضلات شما را به حداقل میرساند.
WEX از یک موتور ساده با حداکثر گشتاور 75 نیوتونمتر و سرعت چرخشی 100 دور بر دقیقه، برای کمک به بلندکردن اجسام، بهره میبرد. به نوع حرکت یک وزنهبردار برای بلندکردن وزنه فکر کنید؛ وزنهبردار در ابتدا روی زانوهای خود خم میشود، سپس میلهی وزنه را میگیرد و سریع از جای خود برمیخیزد. این اسکلت نیز دقیقاً چنین رفتاری دارد.
از این ابزار میتوان در کارگاههای صنعتی برای برداشتن اجسام سنگین و یا بار زدن جعبه در کامیونها استفاده کرد. افراد حاضر در خطوط تولید خودرو برای نصب سرسیلندرها و میللنگهای سنگین نیز میتوانند از کاربران این اسکلت باشند.
هیوندای پیشبینی میکند که دولتهای آمریکا و کره در سال جاری این اختراع را تأیید کنند. در صورت تأیید، برنامهی هیوندای برای تولید این اسکلت در سال 2018 اجرایی خواهد شد.