معرفی خواص و عوارض بومادران + طرز تهیه دمنوش بومادران

از قدیم‌الایام بومادران را به‌عنوان یک گیاه دارویی مفید می‌شناختند. این گیاه دارای خواص ضد التهابی، ضد بخار، مسکن، التیام بخش و ضد عفونی‌کنندگی است. به‌طوری‌که حتی در کتاب‌های یونان باستان نیز از این گیاه به‌عنوان دارویی مفید برای رفع مشکلات مختلفی همچون: سوءهاضمه، اختلالات گوارشی، اضطراب، التهاب مزمن و التیام زخم‌های خارجی نامبرده اند.

تمامی این دلایل سبب شد تا  به چیستی، خواص بومادران،  مضرات، موارد منع مصرف و طرز تهیه دمنوش بومادران بپردازیم.

سوالات متداول

خواص گیاه بومادران چیست؟
فواید بسیاری برای گیاه بومادران وجود دارد که تسکین التهابات پوستی، درمان اختلالات معده و روده، آرتریت روماتوئید، کاهش رشد باکتری‌ها و ویروس‌ها در دهان، کاهش استرس، اضطراب و افزایش خواب منظم، کاهش دردهای عضلانی و مفصلی، دردهای قاعدگی و سردرد تنها نمونه‌ای از خواص گیاه بومادران است.
مضرات گیاه بومادران چیست؟
آیا گیاه بومادران برای معده مفید است؟
آیا مصرف بومادران در زمان بارداری و شیردهی مجاز است؟

گیاه بومادران چیست؟

به گزارش لیمومی، بومادران یا Achillea millefolium گیاهی است که از هزاران سال پیش به دلیل فواید بسیارش برای درمان برخی مشکلات و بهبود سلامتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیش از 140 گونه گیاه بومادران در سراسر جهان یافت می‌شود که تفاوت‌های اندکی در ظاهر، کرک، گل، برگ و ساقه با یکدیگر دارند. گیاه بومادران دارای ساقه‌های نازک با برگ‌هایی کوچک است. گل‌های بومادران به‌صورت خوشه‌های کوچک به رنگ سفید، صورتی یا قرمز هستند و عمدتاً در فصل تابستان می‌رُویند.

عموماً برای بهره‌مندی از خواص گیاه بومادران آن را به‌صورت مکمل، چای، پودر و کپسول مصرف می‌کنند.

     

بومادران چه خواصی دارد؟

دلایل زیادی برای مصرف گیاه بومادران یا مشتقات آن وجود دارد که در ادامه 5 خاصیت اثبات شده بومادران را با هم بررسی می‌کنیم:

التیام زخم

یکی از کاربردهای اساسی گیاه بومادران که سال‌های طولانی است بشر از آن بهره می‌گیرد، تسریع بهبود زخم‌ها است. این ویژگی بومادران مدیون خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن است که موجب افزایش سطح فیبروبلاست‌ها در محدوده آسیب شده تا بافت همبند با سرعت بیشتری بازسازی شود.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

مطالعات نشان می‌دهد که فلاونوئید و آلکالوئید موجود در بومادران باعث افزایش سرعت درمان مشکلات گوارشی مانند: زخم معده و روده، سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)، اسپاسم معده، اسهال، نفخ و یبوست خواهد شد.

ضد اضطراب

وجود برخی آنتی اکسیدان‌ها در گیاه بومادران سبب شده تا بومادران خاصیت ضد اضطرابی و کاهش استرس را داشته باشد. چراکه ترشح هورمون کورتیکوسترون را کاهش می‌دهد. افزایش سطح این هورمون در بدن باعث افزایش استرس و حس خطر خواهد شد.

کمک به سلامت مغز

محققان دریافته‌اند که گیاه بومادران به درمان برخی اختلالات مغزی مانند: آلزایمر، مولتیپل اسکلروزیس، آلزایمر، پارکینسون و آنسفالومیلیت کمک می‌کند.

ضد التهابی 

بومادران و فراورده‌های آن یک ضدالتهاب قوی هستند. به همین دلیل در کاهش التهابات مزمن ناشی از عفونت و ویروس‌ها را از بین می‌برد. درمان عفونت‌های پوستی، علائم پیری پوست و بیماری کبد چرب غیرالکلی از دیگر خواص گیاه بومادران است.

بومادران برای درمان تب، سرماخوردگی، تب یونجه، عدم قاعدگی، اسهال خونی، از دست دادن اشتها، بیماری‌های لثه و القای تعریق هم مفید است.

بومادران چه ضررهایی دارد؟

مصرف بومادران اگر در چهارچوب مشخص شده باشد عارضه یا ضرر خاصی نخواهد داشت؛ اما زیاده‌روی در مصرف این گیاه به دلیل وجود ماده‌ای به نام توجون می‌تواند موجب مسمومیت شود.

به‌طورکلی مصرف روزانه 250-500 میلی‌گرم بومادران به مدت یک سال بی‌خطر خواهد بود؛ اما در مواردی هم موجب بروز عوارض خواهد شد. در ادامه به تعدادی از ضررهای گیاه بومادران اشاره می‌کنیم:

حساسیت پوستی

در برخی افراد، مصرف بومادران باعث بروز حساسیت پوستی، اگزما، قرمزی و خارش می‌شود.

تأثیر بر بارداری و شیردهی

زنان باردار و مادران شیرده در دسته افرادی قرار می‌گیرند که مصرف گیاه یا عرق بومادران به آن‌ها توصیه نمی‌شود. چراکه خاصیت قاعده‌آور بودن بومادران، شانس سقط‌جنین را افزایش می‌دهد.

تداخل با داروها

علاوه بر این‌ها اگر از اختلالات خونریزی رنج می‌برید یا از داروهای رقیق‌کننده خون مانند: وارفارین استفاده می‌کنید از خوردن گیاه بومادران یا فراورده‌های آن خودداری کنید. چراکه احتمال خونریزی را افزایش می‌دهد.

حساسیت غذایی

افرادی که به گیاهان هم‌خانواده بومادران یا ابروسیا حساسیت دارند برای پیشگیری از واکنش آلرژیک بهتر است که بومادران را از فهرست غذایی خود حذف کنند.

احتمال تداخل با بیماری‌ها

مصرف بومادران با داروهای آرام‌بخش می‌تواند خطرناک باشد. چراکه علائم و عملکرد این داروها را افزایش می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود که از مصرف هم‌زمان این دو خودداری کنید.

ادار آور بودن

یکی از عوارض بومادران خاصیت ادرارآور بودن آن است. مصرف بیش‌ازحد بومادران می‌تواند موجب افزایش ادرار و از دست دادن آب بدن شود.

طرز تهیه دمنوش بومادران به چه شکل است؟

اشکال مختلفی برای مصرف گیاه بومادران وجود دارد. شما می‌توانید از چای، دمنوش، اسموتی، پودر، پماد، عصاره، لوسیون، روغن و قسمت‌های خشکیده این گیاه استفاده کنید.

  1. طرز تهیه دمنوش بومادران: برای تهیه دمنوش بومادران می‌توانید یک قاشق غذاخوری بومادران خشک را در 3 فنجان آب جوش ترکیب کرده و برای 15 دقیقه به حالت دم بگذارید. ظروف دمنوش ساز، قوری و دستگاه فرنچ پرس گزینه‌های مناسبی برای تهیه دمنوش بومادران هستند.
  2. طرز تهیه دمنوش بومادران با عسل: شما می‌توانید به دمنوش بومادران خالص، کمی عسل اضافه کنید تا به لطافت و طعم بهتر چای بومادران کمک کنید
  3. طرز تهیه دمنوش بومادران با نعناع: برای تهیه این دمنوش، یک قاشق غذاخوری برگ بومادران خشک را با یک قاشق چای‌خوری برگ نعنا تازه یا خشک همراه کرده و در 4 فنجان آب جوش بریزید. حدود 10 تا 15 دقیقه زمان برای دم کردن این چای کافی خواهد بود.
  4. طرز تهیه دمنوش بومادران با زنجبیل: مقداری زنجبیل تازه را خردکرده و به 3 فنجان آب جوش اضافه کنید. سپس یک قاشق غذاخوری برگ بومادران خشک را به ترکیب قبلی افزوده و به مدت 10 تا 15 دقیقه دم بگذارید.

خواص عرق بومادران چیست؟

یکی از اشکال مصرف گیاه بومادران عرق آن است. زمانی که از گیاه بومادران عصاره کشی انجام شود، عرق بومادران به وجود می‌آید که تمامی خواص گیاه بومادران را در خود جای می‌دهد. مصرف عرق بومادران می‌تواند فواید زیادی برای شما داشته باشد. مانند:

  • تسکین التهاب‌های پوستی، التهابات معده و روده، کاهش علائم آرتریت روماتوئید و سایر التهابات مزمن ازجمله خواص عرق بومادران هستند.
  • خاصیت ضدعفونی‌کننده بودن عرق بومادران برای کاهش رشد باکتری‌ها و ویروس‌ها دهان و دندان و رحم مفید است.
  • عرق بومادران نقش موثری در کاهش استرس، اضطراب و خواب نامنظم دارد.
  • عرق بومادران می‌تواند در غالب یک مسکن عمل کند و دردهای عضلانی و مفصلی، دردهای قاعدگی و سردرد را کاهش دهد.

خواص بومادران در طب سنتی چیست؟

سال‌های زیادی است که اطبای طب سنتی از گیاه بومادران برای کاهش عوارض یا درمان برخی اختلالات استفاده می‌کنند. خواص بومادران در طب سنتی شامل موارد زیر است:

  • درمان بیماری‌های گوارشی مانند: اسپاسم معده، عفونت، رفع اسهال، یبوست و التهاب معده و روده

  • اگر بخواهیم از دیدگاه طب سنتی فواید بومادران برای زنان را نام ببریم بسیار زیاد خواهد بود. به‌طورکلی بومادران موجب رفع عفونت‌های زنانه، التهابات رحم، قاعده آور، کاهش درد قاعدگی و عوارض ناشی از یائسگی، تنظیم هورمون و رفع کیست‌های تخمدان می‌شود. بنابراین این گیاه میتواند یکی از بهترین داروها برای کیست تخمدان باشد.

  • بومادران با تحریک ترشحات آنزیم‌های گوارشی و صفرا موجب کنترل بیماری سندروم روده تحریک‌پذیر و درمان بواسیر خواهد شد.

  • استعمال خارجی روغن بومادران نقش به سزایی در متوقف شدن خون دماغ دارد.

  • خاصیت ضد التهابی، ضد درد و ضد باکتریایی بومادران باعث شده تا این گیاه در رفع علائم سرماخوردگی موفق عمل کند.

  • خاصیت خواب‌آوری و آرامبخشی بومادران در نهایت بر کیفیت خواب خوب تأثیر خواهد داشت. اگر خواب نامنظم دارید، از دمنوش بومادران استفاده کنید.

  • خاصیت ضد استرس بومادران موجب افزایش کیفیت خواب و بهبود سطوح مختلفی از زندگی افراد خواهد شد.

  • یکی دیگر از خواص بومادران در طب سنتی، ویژگی ضد عفونی‌کنندگی آن است. برای درمان بیماری‌های عفونی از آن بهره می‌گیرند.

  • در طب سنتی از بومادران برای کاهش بیماری‌های عصبی و رفع اضطراب و استرس استفاده می‌کنند.

  • بومادران فشارخون بالا را کنترل می‌کند. مصرف گیاه، عرق یا دمنوش بومادران به شما کمک می‌کند که سطح فشارخون خود را در محدود طبیعی نگه دارید و از بروز سکته قلبی و مغزی جلوگیری کنید.

  • استعمال روغن یا پماد بومادران بر زخم‌های خارجی سرعت درمان و بهبود بافت‌ها را افزایش می‌دهد.

  • فیبر موجود در بومادران سبب شده تا بیماران دیابتی بتوانند با استفاده از فراورده‌های این گیاه قند خون خود را کنترل کنند.

مصرف گیاه بومادران یا سایر فراورده‌های بسته به شرایط بدنی متفاوت است. به همین دلیل توصیه می‌شود پیش از مصرف این گیاه با متخصصین تغذیه یا کارشناسان طب سنتی مشورت کنید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

webmd

healthline

rxlist

doctoreto

orchardsnearme

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان