ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله‌العظمی سبحانی در جلسه تفسیر:

آیه اول سوره «زمر» پلورالیسم را به چالش کشیده است

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با اشاره به آیه اول سوره مبارکه زمر تاکید کرد: این آیه دیدگاه قائلین به پلورالیسم را به چالش کشیده و رد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی، مفسر قرآن و مرجع تقلید در دومین روز از تفسیر سوره زمر در مجتمع آموزش عالی فقه گفت: هر سوره دارای هدف بارزی است که روح آن محسوب ‌می‌شود و مفسر کسی است که بتواند روح آن را به دست آورد و با مطالعه همه آیات محل فشار سوره را کشف کند.
وی با بیان اینکه موضوع سوره زمر توحید است، اظهار کرد: در اولین آیه این سوره آمده است تنزیل الکتاب که تنزیل در اینجا اضافه موصوفی است که نمونه‌های فراوانی در زیان عرب دارد و تنزیل را از ناحیه خدا دانسته است تا پاسخی برای برخی باشد که قرآن را از ناحیه پیامبر(ص) می‌دانستند و آن را استنساخ شده از روی کتاب دیگری بر می‌شمردند.
این مرجع تقلید ادامه داد: قرآن همه این حرف‌ها را رد می‌کند و می‌گوید پیامبر امی است و این کتاب هم از ناحیه خود او نیست.
این مفسر قرآن با اشاره به دیدگاه قائلین به پلورالیسم تصریح کرد: این افراد می‌گویند که پیامبر از ناحیه خداست اما قرآن نتیجه افکار پیامبر است در حالی که قید عزیز و حکیم در این سوره و اینکه قرآن من الله است پاسخ این افراد را می‌دهد.
آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه هیچ تناقضی در قرآن نیست، به ادامه آیه شریفه «...مِنَ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ»(زمر/1) اشاره و اظهار کرد: در اینجا  دو احتمال وجود دارد؛ یکی اینکه این دو صفت برای خداست و دیگری اینکه این دو صفت را برای قرآن به کار ببریم که احتمال اول بیشتر است.
وی با اشاره به لفظ تنزیل، گفت: این لفظ برای نزول تدریجی قرآن است، ولی در آیه دوم لفظ انزلنا به کار رفته است که به ظاهر تناقضی در کار است اما در تناقض 8 شرط برای وحدت داریم در نتیجه در اولی ناظر به نزول 23 ساله قرآن و دومی ناظر به نزول یکباره قرآن بر قلب پیامبر و یا بیت معمور است که من بیت معمور را نمی‌دانم و اینکه چه زمانی بر قلب پیامبر نازل شده خدا می‌داند.
سبحانی با اشاره به آیه «إِنَّا أَنزَلْنَا إِلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ...»(زمر/2) تصریح کرد: در اینجا نزول قرآن مقرون به حق و مبعوثا بالحق است و سر تا پا حق است و هیچ باطلی در آن نیست و در نتیجه فاعبدالله در ادامه ایه آمده است که خدا را از روی خلوص اطاعت کنید.
این مفسر قرآن ادامه داد: پس انجام کار آسان است اما اینکه مخلصا برای خدا باشد سخت است، زیرا مشرکان هم خدا را می پرستیدند، اما بت هم می‌پرستیدند و شرک می‌ورزیدند از این رو انجام خالصانه کاری هنر است و اگر کاری برای خدا خالص شد خدا آن را بزرگ خواهد شمرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان