
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین احمد مبلغی، دیشب 3 تیرماه در دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاههای مختلف کشور سوئد یادآوری کرد: برخی در جامعه اسلامی و در راس آنان، سلفیهای تندرو اسلام منهای تفکر را دنبال میکنند، در حالی که فقدان یکی از سه ضلع اندیشه، رفتار و ایمان اهداف مورد نظر دین اسلام را برای تحقق یک زندگی مطلوب، مختل خواهد کرد.
وی به آیه 256 سوره بقره «لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ» اشاره کرد و افزود: این آیه دو مسئله را برای ما بیان میکند یکی اینکه رشد فکری و آگاهی انسان ضرورت تاثیرگذار و محوری دارد و هر انسان باید دارای رشد فکری باشد و دیگر اینکه رشد مورد نظر اسلام فراتر از تحقق آن به صورت فردی باید از حالت خفاء بیرون آمده و به مثابه یک جریان اجتماعی ظاهر گردد و چنان توسعه پیدا کند که در جامعه حالت تبیّن به خود گیرد.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی اظهار داشت: با انضمام دو نکته به دست میآید که آیه رشد اجتماعی را مطلوب، و تلاش همه را برای تحقق آن ضروری میداند، نکته اول این که تبیّن به معنای آشکارشدگی است و نکته دیگر این که قبل از جمله «قد تبین الرشد» از «لا إکراه فی الدین» سخن به میان آورده است و از آن جا که اکراه در صورت وقوع، امری عمدتا اجتماعی است (زیرا پای دو طرف یکی اکراه کننده و دیگری اکراه شونده به میان می آید) به دست می آید: آشکارشدگی مورد نظر اسلام که زمانی معنا و عینیت می یابد که در ظرف و محیط جامعه تحقق پیدا کند.
تروریسم سلفیگری به دو نوع ترور مبادرت میورزد
مبلغی یادآور شد: از این که اسلام بر معیار بودن رشد و حضوریابی آگاهی و آشکارشدگی آن در جامعه تاکید دارد، به دست میآید که امنیت لازم برای تحقق رشد لازم است و رشد فکری، خوف و اکراه را بر نمیتابد و از اینجا به دست میآید که جریان سلفیگری افراطی تنها به ترور جسم انسانها دست نمیزند بلکه از این طریق میکوشد جریان رشد فکری انسانها را در جامعه ترور کند.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امروز سلفیهای تندرو دو نوع تروریسم را با خود همراه دارند: یکی اینکه به شدت با رشد آگاهی، و فراگیر شدن این رشد در جامعه مخالف هستند و میخواهند همه را همچون خود خشک مغز بار بیاورند و از سوی دیگر اینکه به ترورهای جسمی و کشتار انسانهای بیگناه روی میآورند و قطعا میان این دو نوع ترور، رابطه وجود دارد به این معنا که دومی را برای تحقق اولی انجام میدهند.
مبلغی گفت: اسلام حتی در مورد دین، که پذیرش و تعهد به آن زیباترین فصل زندگی بشری را تشکیل میدهد اکراه را نمیپذیرد، چرا که اکراه فضایی مضطرب و متزلزل ایجاد میکند و رشد انسانی که امری خواستنی و اراده ای و تدریجی الحصول است را به عقب می اندازد اگر به صورت کلی آن را منتفی نسازد.
وی اظهار کرد: دین تحمیلی در مقابل دین اعتقادی است که نه از خاستگاه رشد بر میخیزد و نه به رشد آدمی میانجامد و بر همین اساس اکراه در دین را نفی کرده است.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر مسلمانان تمرکز بر رشد فکری را در سیاستگذاریها و برنامههای خود اولویت دهند دین اسلام فراگیر خواهد شد و ما نیز در ادبیات مهدویت داریم که حکومت حضرت ولیعصر(عج)، زمینه رشد جامعه را فراهم می کند.
مبلغی گفت: در کنار رشد فکری، تقویت ایمان در جامعه دارای کارکرد محوری است و باید کوشید نسلهای کنونی دارای ایمان قوی همراه با عشق جوشان الهی باشند.
استاد حوزه علمیه قم همچنین تصریح کرد: در اسلام سلوکهای اخلاقی و رفتاری حالت اولویت به خود گرفته است و متاسفانه ما نسبت به سه کارکرد رشدبخشی و ایمان افزایی و اخلاق مداری دچار کاستیهای زیادی هستیم و اگر این کاستیها برطرف نشود نباید انتظار داشته باشیم که نسلهای کنونی ما مصداق «یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا» باشند.
استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که آیه «لاکراه فی الدین» فقط برای مسلمانان است یا غیرمسلمانان را هم در بر میگیرد، گفت: این لااکره فی الدین، در کنار یک اصل دیگر قرآنی «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام» آمده است، آیه دوم خطاب به خود فرد است که شما در پیشگاه خداوند اگر غیر اسلام را بپذیرید مسؤل هستید و از شما پذیرفته نمیشود. یعنی روز قیامت باید جزای پذیرش غیر اسلام را متحمل شوید.
مبلغی تصریح کرد: ولی لااکراه فی الدین خطاب به جامعه است یعنی ای جامعه، فردی را به دین مکره نکنید و او را به زور وادار به قبول دین نکنید، چرا که دینی که با زور پذیرفته میشود اگر او را دچار نفاق نکند، رشدی را در پی نمیآورد. منطق اسلام این است که رشد و زمینههای رشد فکری را فراهم باید کنیم خود به خود مردم به دین وارد میشوند.
استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به این سوال که گفته میشود، در اسلام است که میتوانید مسلمانان دیگر را اجبار به افعال اسلامی کنید، گفت: در این زمینه دو مقوله است یک موضوع اجبار نسبت به دین است که این در اسلام نیست و هرکس خلاف این بگوید بر خلاف منطق اسلام سخن گفته است، مقوله دوم پایبندی به ارزشهای اسلامی برای جامعه است که ما از آن به امر به معروف ونهی از منکر یاد میکنیم.
مبلغی افزود: اسلام اجازه نمیدهد نظام ارزشی واخلاقی جامعه از سوی عدهای پایمال و جامعه به فساد کشیده شود، اسلام نیز به امر به معروف تعبیر کرده است و معروف در عرف جامعه به عنوان ارزش شناخته شده و اسلام میخواهد ارزشها را حفظ کند و همان رشد را نگه دارد.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در صدر اسلام کسانی که به خاطر جنگها به درون جامعه اسلامی میآمدند هیچگونه تحمیلی برای پذیرش اسلام از سوی مسلمانان نسبت به آنها متوجه نمیشد.
مبلغی گفت: امر به معروف و نهی از منکر در جوامع دیگر هم است و در جوامع غربی هم، اگر کسی به ارزشهای بهداشتی و ارزشهای اخلاقی جامعه لطمه وارد کند به او توصیه میشود ولی اختلاف در مصداق است.
مبلغی خطاب به دانشجویان دانشگاه های سوئد که به دعوت برخی نهادهای حوزوی به شهر مقدس قم سفر کردند، یادآورشد: شما در کشور خود اخلاق اسلامی را به نمایش بگذارید و اخلاق شما باید با غیرمسلمانان تفاوت داشته باشد و همگان اندیشهها و اخلاق پرجاذبه اسلامی را در شما مشاهده کنند.