ماهان شبکه ایرانیان

کدام خودرو ایمن‌تر است؟ / بزرگ‌تر یا کوچک‌تر؟

موسسه بیمه ایمنی بزرگراه آمریکا IIHS می‌گوید وسایل نقلیه بزرگ‌تر و سنگین‌تر همیشه شما را در تصادفات ایمن نگه نمی‌دارند. البته این خودروها می‌توانند برای دیگر رانندگان مرگبارتر باشند. در واقع همه‌چیز به این بستگی دارد که یک خودرو سنگین‌تر یا سبک‌تر از متوسط خودروهای حاضر در جاده‌ها باشد.

کدام خودرو ایمن‌تر است؟ / بزرگ‌تر یا کوچک‌تر؟

به گزارش خبرآنلاین، محققان IIHS متوسط وزن خودروهای سال 2017 تا 2022 را در نظر گرفته‌اند و به رقم 4 هزار پوند (1814 کیلوگرم) رسیده‌اند. با افزایش 227 کیلوگرمی وزن خودرو، اگر تصادفی بین یک شاسی‌بلند یا وانت پیکاپ و خودرویی سواری رخ دهد، میزان مرگ‌ومیر در یک میلیون خودروی سنگین‌تر یک نفر کمتر خواهد بود، آماری که اصلاً چشمگیر نیست. البته وزن اضافه خودرو می‌تواند تا حداکثر 7 نفر فوتی بیشتر در تصادف داشته باشد.

به نقل از پدال، این مطالعه همچنین فهمیده که خودروهای سواری و شاسی‌بلندهایی با وزن کمتر از 1814 کیلوگرم مزیت‌هایی خواهند داشت. نزدیک شدن حداکثری به وزن متوسط یاد شده می‌تواند منجر به کاهش 17 نفری مرگ‌ومیر در تصادف بین دو خودروی سواری شود. درصورتی‌که تصادف بین یک شاسی‌بلند و خودروی سواری با وزن نزدیک به عدد یاد شده رخ دهد، میزان مرگ‌ومیر می‌تواند 13 نفر کمتر باشد؛ اما اگر وزن خودروها از متوسط 1814 فراتر رود کاهش چندانی در ریسک مرگ‌ومیر سرنشینان وجود نخواهد داشت؛ بنابراین می‌توان گفت هرچقدر وزن خودرو به متوسط 1814 کیلوگرم نزدیک باشد بهتر است. سم مانفورت محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «چیز جادویی درباره وزن 1814 کیلوگرمی وجود ندارد به جز اینکه متوسط وزن خودروهای سال 2017 تا 2022 بازار آمریکاست. وسایل نقلیه‌ای که سنگین‌تر از حد متوسط هستند احتمال بیشتری برای تصادف با وسایل نقلیه سبک‌تر از خود خواهند داشت درحالی‌که عکس این قضیه برای خودروهایی با وزن کمتر از حد متوسط وجود دارد. آنچه تحقیق ما نشان می‌دهد این است که انتخاب خودروهای بسیار سنگین‌وزن به معنی افزایش ایمنی سرنشینان نیست و باعث ایجاد خطرات بیشتر برای سایر رانندگان می‌شود.»

اختلاف مرگ‌ومیر بین خودروهای سواری، وانت پیکاپ ها و شاسی‌بلندها در حال کاهش است. بین سال‌های 2011 تا 2016 احتمال مرگ سرنشینان یک خودروی سواری در تصادف با شاسی‌بلندی که وزنش به بیش از 2268 کیلوگرم می‌رسید 90 درصد بود اما این رقم در سال‌های 2017 تا 2022 به حدود 20 درصد رسیده است. دلیل این موضوع را می‌توان همکاری IIHS و خودروسازان به منظور همسان‌سازی ساختار وانت پیکاپ ها و شاسی‌بلندهای بزرگ‌تر با کوپه‌ها و سدان های کوچک‌تر دانست. دیوید هارکی رئیس IIHS خاطرنشان می‌سازد: «آمریکایی‌ها فکر می‌کنند اگر خودروی بزرگ‌تر ایمن‌تر باشد پس هرچقدر ابعاد و وزن خودرو بیشتر شود ایمنی بیشتری هم خواهد داشت. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که چنین چیزی دیگر درست نیست و خطرات بیشتری برای سایر رانندگان ایجاد می‌کند. این موضوع برای سرنشینان خودروهای بزرگ‌تر نیز صدق می‌کند.»

5858

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان