گزارش شرکت هواپیماسازی بوئینگ که دیروز (چهارشنبه) منتشر شد، حاکی از آن است که این شرکت عظیم 160میلیون دلار در سه ماه دوم سالجاری میلادی زیان دیده است. بزرگترین هواپیماساز جهان اکنون در انتظار واکنش بازارهای سهام است تا بتواند برای آینده برنامهریزی کند. این در حالی است که به دنبال انتشار گزارش ماه آوریل سهام شرکت بوئینگ به ازای هر سهم 21سنت کاهش پیدا کرد. تحلیلگران موسسه تامسون فایننشال عقیده دارند که این گزارش نیز با شروع معاملات امروز در بورس نیویورک به ازای هر سهم 22سنت از قیمت بوئینگ خواهد کاست.
بوئینگ اکنون در حالی زیان میدهد که یکی از بهترین سالهای فعالیت خود را پس از آغاز قرن بیست و یکم پشت سر میگذارد و همین مساله باعث شده است تا تعجب تحلیلگران برانگیخته شود. شرکت هواپیماسازی بوئینگ در شش ماه نخست امسال 496 فروند جت تجاری را ثبت سفارش کرده است که بسیار بیشتر از سفارشهای ایرباس رقیب اروپایی آن است. همچنین 97 فروند هواپیما را در سه ماه دوم امسال تحویل داده است که از سال 2002 تاکنون یک رکورد به حساب میآید.
اما چرا بوئینگ با وجود این موفقیتها 18 ماه است که زیان میدهد؟ همه چیز به پروژه بوئینگ 787 باز میگردد. سه سال پیش بود که مدیران بوئینگ اعلام کردند که به دنبال از رده خارج کردن هواپیمای پهن پیکر 747 هستند و طراحی یک جایگزین با شکوه برای آن را آغاز کردهاند. به زودی بوئینگ 787 و ایرباس380 رقابت را برای اشغال مکان نخست مسافرتهای هوایی آغاز کردند. هر چند ایرباس کار را سریعتر به پایان برد و از 380 پردهبرداری کرد اما بوئینگ کار بر روی 787 را متوقف نکرد. اصلیترین علت زیاندهی بوئینگ نیز همین مساله طولانی شدن طراحی بوئینگ 787 است که میلیاردها دلار برای کمپانی خرج داشته است.
اما دیروز با یک گزارش هیجانانگیز دیگر تجاری نیز همراه بود. کمپانی جنرالموتورز دیروز در گزارش 3 ماه دوم خود اعلام کرد که این بزرگترین شرکت سازنده اتومبیل در جهان، مبلغ 3میلیارد و 200میلیون دلار زیاندیده است. با این زیان سنگین مجموع زیان جنرالموتورز در سال 2006 میلادی به رقم 4میلیارد و 280میلیون دلار رسید. به دنبال زیان سه ماه اول سال 6/ 5دلار از ارزش هر سهم جنرالموتورز کاسته شد.
به دنبال این زیاندهی، مدیران جنرالموتورز در حال یافتن راهکارهایی برای کاستن از میزان هزینههای این شرکت هستند که این کاهش تا پایان سال 2006 باید به یکمیلیارد دلار برسد، کاهش فروش خودروهای سنگین و تراکها از اصلیترین دلایل افزایش زیان جنرالموتورز عنوان شده است.