به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام و المسلمین احمد مبلغی در نشست راهکارهای تقنینی کاهش آثار و پیامدهای پس از طلاق افزود: برای مواجهه با طلاق سه راهکار اقتصادی، فرهنگی و تقنینی وجود دارد، البته راهکار تقنینی ممکن است ناظر به راهکاری اقتصادی و فرهنگی هم باشد، ولی لزوماً تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی و یا ارتقای وضعیت فرهنگی در گرو تقنین است.
وی ادامه داد: برخی از ارزشها در جامعه درونی شده و به یک فرهنگ تبدیل شده است و قانون هم نمیتواند آن وضعیت فرهنگی را از بین ببرد.
مبلغی به عنوان نمونه گفت: نوع نگاه انسان به ازدواج مجدد زن مطلقه گاهی در یک جامعه نگاه مخدوشی است، و همسر مطلقه چون ازداوج دوم را غیر ارزشمند میبیند، ناچار است بسیاری از مشکلات را تحمل کند.
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس عنوان کرد: راهکارهای تقنینی خوب است، ولی باید سیاستهای ناظر به تقنین را در این حوزه شناسایی کنیم. یک سیاست این است که درباره حمایت از یک مطلقه، باید نوع و حجم حمایت اگرچه نمیتواند با وضعیتی که یک زن قبل از طلاق داشته، برابر باشد ولی باید نزدیک باشد، ما نباید حمایتهای حداقلی، فقرپرور، تحقیرکننده و شتاب دهنده به سمت افسردگی داشته باشیم.
مبلغی گفت: در ادبیات دینی ابغض الاشیاء الطلاق برجسته است و تفسیری که در گذشته از آن میشد این بود که خداوند دوست ندارد یک زن و مرد از هم جدا شوند، چون خدا مظهر رحمت و ارحم الراحمین است و زن و مرد باید به هم لطف و محبت داشته باشند.
وی ادامه داد: امروز روشن شده که ابغض الاشیاء الطلاق افزون بر آن تفسیر، تفسیر اجتماعی هم دارد و جدا شدن مرد و زن منشأ ناهنجاریهای زیادی در جامعه خواهد بود و اسلام جایگاه اساسی و کانونی برای خانواده قائل است و سلامت، آرامش، محبت و پایداری در خانواده منشأ دوری جامعه از ناهنجاری میشود.
استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر جامعه به خاطر طلاق متلاشی و ناپایدار شد، جامعه دچار مشکلات اساسی میشود و خداوند هرگز دوست ندارد جامعه در مسیر ناسالم و ناهنجاریهای اجتماعی قرار گیرد.
مبلغی گفت: به همان اندازه که نرخ طلاق بالا میرود زمینه معنویت در جامعه هم از بین خواهد رفت.
وی با اشاره به ضرورت فعالیتهای بعد از طلاق از نظر تقنینی اظهار کرد: باید مشکلات حضور مطلقه در جامعه شناسایی شود و اینکه چه مشکلاتی را به بار میآورند، دوم اینکه ما برای حمایت چه قوانین و با چه مشخصات و محتواهایی نیاز داریم و سوم اینکه به شکل حداکثری قانونگذاری کنیم.
مبلغی گفت: اگر این نظریه را قبول داریم که خانواده اساس یک جامعه است، نباید حمایت از خانواده را به عنوان یک امر حاشیهای و دسته چندم قرار دهیم، بلکه اولویت اول است، چرا که سلامت جامعه با سلامت خانواده و کنترل اوضاع بعد از فروپاشی خانواده، رابطه مستقیم دارد.
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: امروز گاهی طلاق هدف ازدواج شده و در قدیم امر حداقلی بود و ازداوج بانشاط و شادابی انجام میشد و امروز فرد با نگاه به طلاق، ازداوج میکند و به یک پدیده تبدیل شده است، در حالی که اسلام میکوشید طلاق به عنوان یک عامل ضعیف و حداقلی باشد.
وی اظهار کرد: متاسفانه امروز در مواردی طلاق به یک پدیده گسترده و تاثیرگذار حتی نسبت به اصل ازدواج تبدیل شده است و جامعه و دولت باید بیشتر روی آن کار کنند.