به گزارش خبرنگار مهر، محمد خان احمدی در نشست خبری درجمع خبرنگاران افزود: با توجه به خروج واگنهای با عمر بالای 45 سال از ناوگان حمل و نقل ریل، تعداد قطارهای این شرکت در نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت اما این شرکت تلاش کرد که دو رام قطار اضافه نسبت به دوره زمستان (20 تا 25 سرویس رفت و برگشت) اضافه کند.
وی به وجود واگنهای ویژه خانمها گفت: در قطارهای مسیر تهران ـ مشهد و تهران ـ شیراز یکی از شرکتهای تابعه ، واگن ویژه خانمها تعبیه شده است و قرار است در مسیر اصفهان ـ مشهد و تهران ـ مشهد هم واگنی ویژه خانمها در نظر گرفته شود که در این واگنها آقایان حق تردد ندارند.
وی اظهار داشت: با وجود افزایش خدماترسانی به مسافران نوروزی سال 96، این شرکت هیچ افزایش قیمتی را در بلیتها نداشته است، زیرا بازار حمل و نقل ریلی، کشش افزایش قیمت را ندارد.
عدم حمایت دولت از فعالیت ریلی بخش خصوصی
خان احمدی با اشاره به عدم حمایت دولت از فعالان بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل ریلی گفت: در سال جاری حدود 50 واگن با عمر بالای 45 سال از ناوگان ریلی این شرکت خارج شد اما دولت هیچ حمایتی برای خرید واگنهای جدید از این شرکت به عمل نیاورد و هماکنون این شرکت 38 واگن از تولیدکنندگان داخلی خریداری کرده است.
وی ادامه داد: با وجود اینکه قیمت خرید واگن داخلی یک میلیارد تومان بیشتر از واگن خارجی است اما این شرکت برای حمایت از تولید داخل، این هزینه را پرداخت میکند.
به گفته خاناحمدی، در سال 88 شرکت رجاء به نمایندگی از شرکتهای حمل و نقل ریلی، قراردادی 10 ساله برای خرید واگنهای دسته دوم امضا کرد و قرار شد این واگنها تا 10 سال در ناوگان ریلی باقی بمانند اما دولت در سال جاری این واگنها را از ناوگان خارج کرد و تسهیلاتی را هم به صاحبان واگنها پرداخت نکرد.
وی افزود: اگرچه تعدادی واگنهای مورد استفاده شرکت چینی هستند اما قطعات اصلی این واگنها از جمله ترمز و سیستم کنترل قطار مربوط به شرکتهای اروپایی است و تنها ساختار بدنه و طراحی واگنها بر عهده چین بوده است.