ماهان شبکه ایرانیان

هویّت ها، تفاوت ها و حقوق بشر

عنوان فوق، موضوع اصلی سومین همایش بین المللی حقوق بشر است که قرار است در اردیبهشت ۱۳۸۴ در قم برگزار شود

سرمقاله

عنوان فوق، موضوع اصلی سومین همایش بین المللی حقوق بشر است که قرار است در اردیبهشت 1384 در قم برگزار شود. بدون شک بحث حقوق بشر و دیدگاه های گوناگونی که در این زمینه وجود دارد، یکی از حساس ترین موضوعاتِ چالش خیز و پردامنه جهانِ ماست و بر فرهیختگان و اندیشمندان اسلامی است که این موضوع را جدّی بگیرند و در زوایا و اطراف این بحث مداقه کنند و به سؤالات مطروحه در این زمینه پاسخ دهند. به راستی مسئله هویّت و نقش فرهنگ و جامعه در شکل گیری درک آدمی از هویّت خویش از دیرباز کانون تأملات فراوان بوده و هست. این سؤال که «من کیستم؟» و به ویژه اینکه «من چیستم؟» همواره ذهن بشر را به خود مشغول داشته است. این مسائل، به ویژه در سده بیستم و آغاز هزاره جدید، انبوهی از پرسش های فلسفی، کلامی، اجتماعی، سیاسی و حقوقی را در باب ربط و نسبتِ میان هویّت و حقوق بشر برانگیخته است. و بدون شک «دین» به عنوان یک عنصر تاریخ ساز و مؤثر در فرهنگ و تمدن بشری، در این مقوله حرفی بلکه حرف هایی برای گفتن دارد و باید این دیدگاه ها و ایده ها، مورد تحقیق و تدقیق قرار گیرد. بهره وری از عقل و عقلانیت در ترسیم خطوط، حدود و حقوق بشر، ضرورتِ امروزِ جامعه دینی ماست. در همین ارتباط، توجه به هویّت ها، تفاوت های فردی، تنوع فرهنگی و وجوه تعامل و تعارض این دو با موضوع حقوق بشر، پرسش های دیگری را فراروی ما می نهد. از جمله اینکه: حقوق بشر از چه نوع تفاوت های فردی و تنوع فرهنگی حمایت می کند؟ چگونه می توان تعارض ظاهری میان احترام به تفاوت ها و جهان شمولیِ حقوق بشر را برطرف ساخت؟

تفاوت ها در تعریف و ترسیم حدود مفهومی و ضوابط حقوق بشر چه نقشی دارند؟ بدون تردید تکثر هویّت ها و وجود تفاوت ها در عرصه حیات بشر قابل انکار نیست و ضرورتا این تفاوت ها و تکثرها، حقوق متفاوت و گوناگونی را برای جوامع، ملت ها، اصناف و گروه های مختلف انسانی ایجاب می کنند. شناخت و تبیین این مرزها همواره محل دغدغه انبیاء، فیلسوفان و صاحبان مکاتب بوده است. امروزه بر ماست که بخصوص دیدگاه قرآن و نهج البلاغه به عنوان دو سند و منبع دینی را در باب حقوق بشر تبیین نماییم. کتاب و سنّت البته می بایست بر اساس خردورزی و عقلانیت دور از هوی، فهم شوند و مدلول و محتوای آن ها مورد بازکاوی و سنجش خردمندانه قرار گیرد. همان گونه که در اخبار و احادیث، تتّبع سندی یک ضرورت است، در فهم مراد و معنای نقل، تحقیق و تدقیق دلالی نیز یک امر مهم و حیاتی است. فقهِ ما امروز در عرصه گسترده حیات انسان می بایست خود را بنمایاند و در گستره وسیع علم و فلسفه حقوق، خود را بیازماید و مشکلات و سؤالاتِ حقوقی بشر امروز را پاسخ دهد. این مهم نیازمند آن است که ما نگاهی نو به هویّت های جمعی، تفاوت های فردی و حقوق بشر داشته باشیم. تفاوتِ هویّت های دینی را از نظر دور نداریم و نیز هویّت های فرهنگی و تکثر و تعدد آن ها را مورد ملاحظه قرار دهیم. مسئله جهانی شدن و جایگاه هویّت های متعدد و متکثر دینی، فرهنگی و... در این تحوّل فراگیر، امری بس حساس و دغدغه آفرین است. درک واقع بینانه از انسانِ امروز اعم از زن و مرد و ملاحظه عینی شخصیت و کرامتِ انسانِ معاصر اقتضا می کند که ما در باب حقوق کودکان، زنان و مردان، تأمّلی دوباره داشته باشیم و مقتضیات زمان و مکان را در عین حفظ اصول و پایداری بر مبانی دینی در نظر بگیریم.

امام خمینی قدس سره به عنوان فقیهی آگاه به زمان، با ملاحظه و مداقه عناوین جدیدی که روی موضوعاتِ فقهی همچون شطرنج آمده است، فتوا و نظری جدید و متناسب با شرایط عصر و زمان مطرح فرمودند و نیز در باب محدوده و اختیارات ولی فقیه، نگاهی جامع و فراگیر داشتند. همین سلوک فقهی و نگاه عمیق و دقیق، امروزه در عرصه حقوق بشر نیز یک ضرورت است. امید که بتوانیم با منطق و استدلالِ قوی در عرصه فرهنگ و اندیشه از آموزه های اسلام ناب محمّدی صلی الله علیه و آله دفاع کنیم و رسالت و تکلیف خویش را در انتقال معارف دینی به نسل های آینده به درستی انجام دهیم. انشاء اللّه

سردبیر

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان