ماهان شبکه ایرانیان

عوامل خطرساز درباره بیماری‌های قلبی در کودکان (۱)

بخش اول- براساس آمار و ارقام مراکز کنترل بیماری‌های آمریکا ‍(CDC)، حدود سه میلیون نوجوان سیگاری در آمریکا وجود دارند و هر روز چهارهزار نوجوان دیگر به آنها اضافه می‌شوند.

عوامل خطرساز درباره بیماری‌های قلبی در کودکان (1)

تحریریه زندگی آنلاین- گروه کودک سالم

 

 

سیگار کشیدن

براساس آمار و ارقام مراکز کنترل بیماری‌های آمریکا ‍(CDC)، حدود سه میلیون نوجوان سیگاری در آمریکا وجود دارند و هر روز چهارهزار نوجوان دیگر به آنها اضافه می‌شوند. اغلب این نوجوانان سیگاری در دوران تحصیل و در مقطع دبیرستان سیگار کشیدن را شروع می‌کنند.

هر سال، نودهزار نفر در آمریکا جان خود را در اثر سیگار از دست می‌دهند. 75درصد از بیماری‌های قلبی در میان مردم در اثر سیگار کشیدن به وجود می‌آید. هر چه این مدت زمان طولانی‌تر باشد، خطر بروز بیماری‌ قلبی نیز بیشتر می‌شود.

  سیگار کشیدن چه تاثیری روی قلب دارد؟

سیگار کشیدن باعث افزایش خطر سرطان ریه و بیماری‌های قلبی می‌شود. اغلب نوجوانانی که به سیگار کشیدن معتاد می‌شوند، در واقع به نیکوتین سیگار اعتیاد پیدا می‌کنند. نیکوتین باعث تنگ شدن رگ‌های خونی می‌شود. حتی در نوجوانان نیز ترک سیگار کار بسیار دشواری است و درست همان علائمی را دارد که در بزرگسالان بروز می‌کند.

اگرچه نیکوتین عامل اصلی و فعال موجود در سیگار است، اما سایر مواد شیمیایی و ترکیبات مثل تار (ماده‌ای قیر مانند) و مونوکسیدکربن نیز برای سلامت قلب مضر هستند. این مواد باعث بسته شدن عروق اصلی می‌شوند و ضربان‌های قلب را دچار اختلال می‌کنند.

مواد شیمیایی موجود در سیگار و توتون باعث ایجاد پلاک‌های چربی در رگ‌ها می‌شوند و به دیواره رگ‌ها آسیب می‌رسانند. این مواد شیمیایی روی میزان فیبرینوژن و کلسترول نیز تأثیر می‌گذارند. این اتفاقات خطر تشکیل لخته‌های خونی را بالا می‌برد و منجر به حمله قلبی می‌شود.

  چگونه نوجوانان را تشویق کنیم که اصلا سراغ سیگار نروند؟

در مورد اثرات بد سیگار کشیدن با آنها صحبت کنید. زرد شدن دندان‌ها، تنفس بد، بوی بد لباس‌ها، تیره شدن رنگ پوست و کوتاه شدن نفس. آسیب دیدگی ریه‌ها و کاهش ذخیره اکسیژن در عضلات نیز از دیگر عوارض سیگار کشیدن هستند.

 برای فرزندتان یک الگو باشید

 اگر خودتان هم سیگار می‌کشید، بهتر است این عادت را ترک کنید و حتی اجازه ندهید دیگران نیز در خانه شما سیگار بکشند.

  چگونه به نوجوان خود کمک کنیم تا سیگار نکشد؟

همواره یار و یاور آنها باشید و آنها را حمایت کنید. دلایل اینکه چرا باید سیگار را ترک کنند، به آنها بگویید مثل افزایش طول عمر و کاهش بیماری‌های حاد و مزمن. اگر خودتان هم سیگار می‌کشید به او بگویید که بیا هر دو با هم آن را ترک کنیم. حدود نیمی از نوجوانان سیگاری، والدین سیگاری دارند. در نهایت می‌توانید از پزشک و مشاور نیز برای ترک سیگار کمک بگیرید. 

 چاقی

چاقی یکی از عوامل اصلی بیماری قلبی است. از هر سه نفر در آمریکا، یک نفر چاق است. چاقی در این کشور باعث مرگ بیش از صدهزار نفر می‌شود. چاقی دوران کودکی این روزها تبدیل به یک معضل همه‌گیر شده است. در آمریکا 33-16 درصد از کودکان چاق هستند و بیماری‌های مرتبط با چاقی نیز به همین صورت رشد صعودی داشته است؛ مثل دیابت نوع 2.

کودکان چاق احتمالا در بزرگسالی نیز افراد چاقی می‌شوند. جلوگیری از چاقی در دوران کودکی و نوجوانی خطر چاقی در بزرگسالی را کاهش می‌دهد و به همین ترتیب خطراتی مثل بیماری قلبی، دیابت و... نیز کاهش می‌یابد.

  چاقی چیست و چه چیزی باعث چاقی می‌شود؟

بدن ما از آب، چربی، پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین‌ها و املاح تشکیل شده است. چاقی یعنی داشتن چربی بیش از اندازه. در برخی افراد دلیل چاقی مشخص است. آنها کالری بسیار زیادی دریافت می‌کنند و به همان نسبت کالری نمی‌سوزانند. سایر دلایل چاقی عبارتند از: عوامل ژنتیکی، سن‌وسال، جنسیت، بیماری‌ها و شیوه‌ غلط زندگی.

چاقی فرد را در یک وضعیت بحرانی و جدی قرار می‌دهد سلول‌های چربی که در کودکی جذب می‌‌کنیم و آنها را با خود داریم تا بزرگسالی نیز همواره با ما هستند. کودکان چاق 5 برابر کودکان با وزن طبیعی و عادی در بزرگسالی در معرض چاقی هستند. رژیم گرفتن در بزرگسالی باعث کاهش اندازه سلول‌های چربی می‌شود، ‌ولی تعداد واقعی آنها را کم نمی‌‌کند.

 چگونه بدانیم که فرزندمان چاق است یا نه؟

BMI کودکان بستگی به سن و سال آنها دارد، چرا که کودکان با رشد و بزرگ‌تر شدن، چربی‌های بیشتری را در بدن خود نگهداری می‌‌کنند. در ضمن مقدار و تعداد سلول‌های چربی در دخترها و پسرها متفاوت است. بنابراین علاوه بر سن‌وسال، جنسیت نیز در این زمینه نقش تعیین کننده دارد. BMI یک فرمول از وزن در واحد کیلوگرم است که به قد در واحد مترمربع تقسیم می‌شود. (BMI= kg/m2) برای یافتن BMI فرزندتان از این روش استفاده کنید.

در کودکان بسیار لاغر، BMI آنها کمتر از 5/18 می‌باشد.

کودکانی که وزن طبیعی دارند، BMI آنها بین 9/24-5/18 است.

و در کودکان چاق، BMI آنها بالاتر از 30 می‌باشد...

برای خواندن بخش دوم- عوامل خطرساز درباره بیماری‌های قلبی در کودکان- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان