۱۰ اتفاقی که ممکن است در مورد المپیک‌های زمستانی ندانید

المپیک، این رویداد باستانی، باعث گردآمدن تمامی ملت‌ها در کنار هم در یک مکان شده است

المپیک، این رویداد باستانی، باعث گردآمدن تمامی ملت‌ها در کنار هم در یک مکان شده است. این مسابقات که هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود و از سال 776 قبل از میلاد مسیح آغازشده، همواره با حاشیه‌هایی همراه بوده است؛ اما قصد ما این بار بررسی حواشی و اتفاقاتی است که در بازی‌های نوین المپیک زمستانی رخ‌داده است. با بنیتا همراه باشید تا به 10 اتفاق عجیب در این بازی‌ها بپردازیم.

شهر دنور برنده برگزاری مسابقات 1976 شد، اما میزبانی مسابقات را رد کرد

کمیته‌ی بین‌المللی المپیک در سال 1970 شهر دنور را از میان شهرهای سیون سوئیس، تامپر فنلاند و ونکوور کانادا برای میزبانی المپیک زمستانی 1976 برگزید. ازآنجایی‌که هزینه‌های تخمین زده‌شده و اثرات زیست‌محیطی این المپیک در حال افزایش بود، مخالفت‌های عمومی با برگزاری آن آغاز شد. در روز انتخابات سال 1972، با انتخاب مجدد پرزیدنت ریچارد نیکسون، رأی‌دهندگان کلرادو از پذیرش 5 میلیون دلار اوراق قرضه‌ی دولتی برای کمک به برگزاری بازی‌ها سرباز زدند. یک هفته بعد، شهر دنور از میزبانی مسابقات انصراف داد و برگزاری مسابقات به اینسبروک اتریش واگذار شد.

اسکیت نمایشی و هاکی روی یخ از ابتدا جزئی از بازی‌های المپیک تابستانی بودند

دو ورزش بسیار محبوب بر روی یخ درواقع آغاز کار خود را از بازی‌های تابستانی شروع کردند، البته برگزاری مسابقات این دو رشته در فصول مناسب سال برگزار می‌شد. زمانی که برنامه‌های المپیک بیش از یک ماه طول کشید، اسکیت نمایشی مردان، زنان و ترکیبی مردان و زنان برای اولین بار در پاییز 1908 لندن برگزار شد. بااین‌حال تصمیم گرفته شد تا اسکیت نمایشی همراه با هاکی روی یخ در بازی‌های آنتورپ سال 1920 در بهار آن سال برگزار شود. درنهایت هر دو رشته‌ی ورزشی از سال 1924 از بازی‌های تابستانی جدا و به بازی‌های زمستانی منتقل شد.

اسب‌ها و سگ‌ها برای یک‌بار در بازی‌های زمستانی شرکت کردند

درحالی‌که مسابقات اسب‌سواری همواره بخشی از بازی‌های تابستانی بوده است، اسب‌ها در بازی‌های زمستانی 1928 در رشته‌ی اسکیجورینگ شرکت کردند. در این رشته اسکی سواران با استفاده از اسب‌ها کشیده شده و باهم رقابت داشتند. اسکیجورینگ یک ورزش نمایشی بود و هیچ مدالی برای آن توزیع نشد. به‌علاوه این رشته دیگر هرگز به بازی‌های المپیک زمستانی بازنگشت. سگ‌ها نیز در بازی‌های زمستانی لِیک پلاسید 1932 به‌عنوان کشنده‌ی اسکی سواران شرکت کردند؛ اما از آنجایی آن رشته هم نمایشی بود مدالی به شرکت‌کنندگان اهدا نشد.

کمبود برف باعث دخالت ارتش در سال 1964 شد

درحالی‌که بیشتر اخبار به برگزاری خلاف قاعده‌ی بازی‌های المپیک زمستانی در منطقه‌ی نیمه گرمسیری شهر سوچی روسیه اختصاص یافته بود، کمبود برف در منطقه‌ی سردسیر اینسبروک اتریش، بازی‌های سال 1964 را تهدید می‌کرد. ازاین‌رو، دولت اتریش از ارتش برای آوردن برف از قله‌ی کوه‌ها و انتقال 38 هزار مترمکعب برف به پیست اسکی و 20 هزار بلوک یخ به پیست لوژ سواری کمک خواست. سربازها برف‌ها و یخ‌ها را با دستان خود جمع‌آوری کرده و به پایین انتقال دادند.

تنها یک کشور المپیک‌های زمستانی را تحریم کرده است

درحالی‌که بازی‌های المپیک تابستانی از سوی سیاستمداران در طول جنگ سرد تحریم شد، این اتفاق برای بازی‌های زمستانی نیفتاد. بااین‌حال، تایوان در سال 1980 پس‌ازاینکه کمیته‌ی بین‌المللی المپیک این کشور را از به کار بردن نام جمهوری چین برای خود به‌منظور کاهش خشم مردم چین منع کرد، از شرکت در این مسابقات سرباز زد.

آلمان غربی و شرقی باهم در سه رویداد مسابقه دادند

دو کشور مخالف در دو طرف دیوار برلین در المپیک‌های تابستانی و زمستانی 1956، 1960 و 1964 به‌عنوان یک کشور متحد به نام آلمان مسابقه دادند.

نروژ تابه‌حال بیشتر از تمامی کشورها مدال کسب کرده است

اگرچه جمعیت نروژ تنها 5 میلیون نفر است، اما این کشور در مسابقات سوچی روسیه موفق به کسب 107 مدال طلا و مجموع 303 مدال شده است. نروژ در کنار اتریش و لیختن‌اشتاین، یکی از سه کشوری است که موفق به کسب مدال‌های بیشتر در المپیک‌های زمستانی نسبت به المپیک‌های تابستانی شده است.

تنها یک نفر موفق به کسب مدال طلا در هر دو بازی‌های المپیک زمستانی و تابستانی شده است

ورزشکار آمریکایی، اِدی اِیگان، موفق به کسب مدال طلای دسته‌ی سبک‌وزن بوکس در بازی‌های تابستانی آنتورپ 1920 شد. او چندین سال بعد به‌عنوان یکی از اعضای تیم چهارنفره‌ی سورتمه در بازی‌های المپیک زمستانی لِیک پلاسید شرکت کرد و مدال طلای این رشته را به دست آورد. ژاکوب تولین تامز از کشور نروژ، کریستا لودینگ روتنبرگر از آلمان شرقی و کلارا هاجز از کشور کانادا نیز سه ورزشکار دیگر هستند که موفق به کسب مدال در بازی‌های المپیک تابستانی و زمستانی شده‌اند. لودینگ روتنبرگر موفق به کسب مدال‌های خود در یک سال شده است. او پس از کسب مدال نقره در مسابقات دوچرخه‌سواری تعقیبی در بازی‌های تابستانی سئول در سال 1988، هفت ماه بعد به مسابقات المپیک زمستانی کالگری رفت و مدال طلا و مدال نقره‌ی رشته‌ی اسکیت سرعت را از آن خود کرد.

82 سال طول کشید تا تیم کرلینگ بریتانیا مدال طلای خود در این رشته‌ را دریافت کند

تیم بریتانیای کبیر موفق به کسب مدال طلای رشته‌ی کرلینگ در بازی‌های زمستانی 1924 شد، هرچند رقابت در این رشته تنگاتنگ نبود. در این مسابقات تنها چهار تیم حضور داشتند که دو تیم از کشور سوئد آمده بودند. بااین‌حال رشته‌ی کرلینگ از فهرست رشته‌های رسمی بازی‌های المپیک تا سال 1998 کنار گذاشته شد. برای دهه‌ها از رشته کرلینگ به‌عنوان یک ورزش نمایشی در المپیک زمستانی 1924 یاد می‌شد. درنهایت کمیته‌ی بین‌المللی المپیک در سال 2006 این رشته را به‌عنوان ورزش رسمی المپیک در آن سال به‌حساب آورد و پس‌ازاین رأی، تیم بریتانیا به‌حق خود رسید.

دو تیم هاکی از ایالات‌متحده‌ی آمریکا وارد بازی‌های زمستانی 1948 شدند

کمی هم در مورد یک اتفاق شرم‌آور صحبت کنیم. دو تیم از یک کشور اما در قالب رقیب پا به بازی‌های زمستانی سنت مورتیز در سال 1948 گذاشتند. هردوی آن‌ها مدعی بودند که تیم آن‌ها تیم اصلی و به‌حق کشور ایالات‌متحده‌ی آمریکا برای شرکت در مسابقات است. درنهایت تیمی که حمایت انجمن هاکی آمریکا را با خود داشت به‌عنوان تیم رسمی این کشور شناخته شد. درحالی‌که تیم دیگر که از حمایت اتحادیه‌ی ورزشکاران غیرحرفه‌ای و کمیته‌ی ملی المپیک آمریکا برخوردار بود، پس از کنار گذاشته شدن از بازی‌ها شروع به هو کردن هم‌وطنان خود از روی جایگاه تماشاچیان کرد.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر