ماهان شبکه ایرانیان

شش دلیل برای مراقبت روزانه از پوست در برابر آلودگی هوا

قبول کنید بسیاری از ما آن قدر که به فکر درمان بیماری هستیم کاری به علت یا علل آن نداریم

قبول کنید بسیاری از ما آن قدر که به فکر درمان بیماری هستیم کاری به علت یا علل آن نداریم. در مورد همه ما این طور است چون برای مثال همین که لکه‌ای در صورتمان پیدا شود، خیلی کم به این موضوع اهمیت می‌دهیم که علت‌اش چه بوده، در عوض به دنبال راهی می‌گردیم که هر چه سریع‌تر از شرش خلاص شویم. حقیقت این است که وقتی حرف از بیماری پوستی می‌شود، به دنبال علت رفتن حکم گذشتن از هفت‌خوان رستم را دارد. اما با این همه، ما ار با بزرگ‌ترین قاتل خاموش پوست رویارو می‌سازد؛ ذرات آلاینده!

ذرات آلاینده نه دیده می‌شوند و نه نمی‌شود حس‌شان کرد. به همین خاطر است که زود یادمان می‌رود مقوله‌ای هم به نام آلودگی هوا وجود دارد. به هر شکل، پوست شما هر روز در ذراتی کثیف و آلوده غوطه می‌خورد. پس بهتر است باور کنید که آلودگی هوا کار خودش را می‌کند و با کسی تعارف ندارد. از آکنه و پیری زدورس که بگذریم، خوب است بدانید که هوای آلوده علت اساسی از ریخت و قیافه افتادن شما است. البته شرکت‌های داروسازی بیکار ننشسته‌اند و در تلاش‌اند تا به هر نحوی شده جلوی تاثیرات زیانبار آلودگی هوا بر پوست قد علم کنند.

جریان مراقبت از پوست در برابر آلودگی هوا امسال خیلی سر و صدا به راه انداخته است چون شاید باورتان نشود اما پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند که آسیب‌های روزانه آلودگی هوا بر روی چهره روز‌به‌روز وخیم‌تر می‌شود. برپایه اعلام سازمان بهداشت جهانی، هم‌اکنون بسیاری از شهرهای بریتانیا از قبیل لندن، لیورپول و گلاسکو در حال نقض قوانین اتحادیه اروپا در خصوص آلودگی هوا هستند تا آن جا که خیابان آکسفورد به عنوان آلوده‌ترین خیابان جهان شناخته شده است.

حتما می‌پرسید مراقبت روزانه از پوست در برابر آلودگی هوا برای کی مهم است که برای من باشد!؟ شش دلیل برایتان ذکر می‌کنم تا بدانید چرا باید دوباره به جنگ دود و دم بروید. این مطلب را تا به آخر بخوانید تا به چشم خودتان ببینید که بزرگ‌ترین آسیب‌های آلودگی هوا بر پوست چیست و چه طور باید از آن مراقبت کرد.

1. باعث ایجاد آکنه می‌شود

مراقبت از پوست در برابر آلودگی هوا

 Lead Image

آن کسی که با اکنه دست به گریبان است می‌داند که این بیماری دلایل پیدا و پنهان فراوانی دارد. بگذارید خیال‌تان را راحت و بگویم ذرات آلاینده‌ای که در هوا به این سو و آن سو در پرواز هستند هیچ گناه و تقصیری ندارند! دکتر جستاین هکستال، متخصص و مشاور پوست در گروه پزشکی هارلی، می‌گوید: « ذرات آلاینده‌ای که باعث ایجاد آکنه می‌شوند میکروسکوپی‌اند. نکته ترسناک این که این ذرات 10 تا 20 بار کوچک‌تر از اندازه یک منفذ هستند.»

این ذرات چون خیلی ریز هستند می‌توانند تا لایه‌های عمیق پوست نفوذ و کار تخریب و آسیب را از همین جا شروع کنند. هکستال توضیح می‌دهد: «این ذرات آلاینده‌ میکروسکوپی رادیکال‌های آزاد تولید می‌کنند و موجب الهتاب می‌شوند. به محض این که پوست ملتهب و پس از آن خشک شد برای مقابله با این وضعیت اغلب شروع به تولید سبوم (sebum ماده‌ای چرب که از غدد چربی خارج می‌شود و برای حفاظت از پوست و مو ضروری است) می‌کند. همین کار باعث مسدود شدن منفذها می‌شود. در نتیجه پوست چرب شده و قابلیت بیشتری برای ایجاد  آکنه پیدا می‌کند.»

صبر کنید! همه‌اش خبر بد نیست! شرکت "کلینیک" محصولی با نام City Block Purifying Charcoal Scrub & Mask (به قیمت 29 پوند تقریبا 140 هزار تومان) عرضه کرده که به دو روش کارآمد آلاینده‌های عامل ایجاد آکنه را از بین می‌برد. این محصول، که ترکیبی از خاک رس کائولن و دانه‌های سیلیکای لایه‌بردار است، نه تنها مثل جاروبرقی جرم‌ها را بیرون می‌کشد و از بین می‌برد بلکه به واسطه وجود چارکول ـ که به عنوان ماده سفید کننده شناخته شده است ـ لکه‌ها را نیز پاک‌سازی می‌کند. در اولین مصرف، از این محصول به مدت پنج دقیقه به عنوان ماسک استفاده کنید. بعد با دست خیس مالش دهید تا عمل لایه‌برداری آن نیز انجام شود.

2. پیری زودرس می‌آورد
مراقبت از پوست در برابر آلودگی هوا

 Lead Image

آمارهایی که در این باره وجود دارد به نوعی هشدار دهنده هستند. دکتر ریچل اکل، متخصص بیماری‌های پوستی و لوازم آرایشی و بهداشتی، توضیح می‌دهد: «آلودگی هوا به پیری زودرس پوست کمک می‌کند.»

او می‌گوید: «پژوهشگران آلمانی با ارزیابی 400 زن 70 و 80 ساله دریافتند که افرادی که در مناطق با آلودگی بالا زیست کرده‌ بودند بیشتر دچار لک و پیس‌های مربوط به سن و سال و چین و چروک پوست شده‌اند؛ به خصوص دو خط کنار بینی که به گوشه‌های دهان منتهی می‌شود و یکی از عوامل تعیین کننده پیری است، زودتر خود را نشان داده‌اند.»

یعنی دوباره برمی‌گردیم به همان بحث تولید رادیکال‌های آزاد. زمانی که این آلاینده‌ها به منافذ پوست شما نفوذ کردند، مثل آدمک‌های بازی پک‌من همه جا پخش می‌شوند و شروع به خوردن پروتئین کلاژن می‌کنند؛ این کلاژن نقش فوق‌العاده حیاتی در محافظت از پوست شما دارند. همین که کلاژن از دست بدهید، خطوط اصلی پوست چهره شما ثبات و استحکام خود را از دست می‌دهند و در نتیجه پوست شما چروک، شل و آویزان می‌شود. به همین دلیل اهمیت دارد تا برای محافظت از پوست خود از آنتی اکسیدان‌ها استفاده کنید.

دبی تامس، متخصص مراقبت از پوست، می‌گوید: «آنتی‌اکسیدان خوب نقطه شروع عالی برای آغاز مبارزه برضد پیری‌ زودس ناشی از آلاینده‌ها است چون آنتی ‌اکسیدان برخی از آسیب‌های رادیکال آزاد را که عامل ضعیف شدن پوست می‌شود، خنثی می‌کند.» او می‌افزاید: « آنتی اکسیدان‌ها همچنین به پوست کمک می‌کنند تا به شکلی موثر بهبود پیدا کنند.» حالا که پوست شما به رطوبت و مراقبت نیاز پیدا کرده، بد نیست که Elizabeth Arden City Smart را (به قیمت 55 پوند تقریبا 260 هزار تومان) امتحان کنید.

این کرم مرطوب‌کننده، با اس‌پی‌اف 50، از پوست صورت در مقابل اشعه‌های یو‌ وی و رادیکال‌های آزاد محافظت و در همان حال خاصیت‌های مقاومتی پوست را تقویت می‌کند تا در اثر هوای آلوده آسیب نبیند. این کرم ته رنگی هم دارد که به پوست شما درخشش خوبی می‌دهد و برخلاف‌ بسیاری از کرم‌های ضدآفتاب هیچ نوع سفیدکی از خود بر جا نمی‌گذارد. به علاوه این که فوق‌العاده سبک است.

3. خواب قشنگ‌تان را خراب می‌کند

مراقبت از پوست در برابر آلودگی هوا

Lead Image

در‍ پایان روز باید آرایش را پاک کرد. اما ممکن است همه حال و حوصله پاکسازی نداشته باشند. با این حال، بهتر است قبل از رفتن به رختخواب دست کم زحمت کف صابون مالیدن به صورت را به جان بخرید چون اکل می‌گوید: «اگر با ذرات آلاینده موجود بر چهره خواب بروید، الهتاب و تشدید بیماری پوستی قعطی خواهد بود.»

برای زدودن آلاینده‌ها، دکتر اکل استفاده از پاک کننده‌های مبتنی بر اسید را توصیه می‌کند زیرا باعث ریخته شدن سلول‌های مرده پوست می‌شود و یا صورت را با گلیسیرین یا مانیتول که دارای چربی هستند پاک کنید تا رطوبت پوست را حفظ کند.

دیگر این که شاید بد نباشد در این زمینه به ابزار و وسایل زیبایی هم فکر کنید. اکل توضیح می‌دهد: «استفاده از برس‌های پاک‌کننده صورت استثنا هستند چون ذرات آلاینده را برطرف کرده و راه منافذ پوست را باز می‌کنند.»

پاک‌سازی دستی تا 30 بار بیش از پاک‌کننده‌های معمولی کار برداشتن ذرات آلاینده را انجام می‌دهد. همچنین ابزار پاک‌کننده FOREO Luna Play (به قیمت 29 پوند تقریبا 140 هزار تومان) وسیله‌ای عالی برای شروع کار است. این ابزار که به اندازه یک گلوله پنبه است به شکل موثری جرم‌ها را از بین می‌برد و تا بیش از 100 بار قابل استفاده است. بنابراین می‌توانید به طور آزمایشی هم که شده مدتی این ابزار را امتحان کنید.

4. لکه‌های سیاه را افزایش می‌دهد

مراقبت از پوست در برابر آلودگی هوا

Lead Image

حتما از خودتان می‌پرسید که چرا مختصصان می‌گویند آلودگی هوا می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های سیاه روی صورت شوند. آلاینده‌ها به خودی خود عامل چنین عارضه‌ای نیستند اما می‌توانند شرایط را برای ایجاد چنین لکه‌هایی بر روی پوست فراهم کنند. تامس می‌گوید: «حمام آفتاب گرفتن به روش اشتباه در سال‌های جوانی خودش را در پیری نشان می‌دهد چون در آن زمان پوست ضعیف شده است و از آن جا که ذرات آلاینده موجب پیری زودرس پوست می‌شوند، آسیب‌های سرکوب شده قبلی نیز می‌توانند خیلی سریع‌تر دوباره خودشان را نشان بدهند.»

علاوه بر آنتی‌اکسیدان، به شکل روزانه از سروم روشن‌کننده ملایم استفاده کنید. در این خصوص می‌توانید از سروم مارک Dr. Andrew Weil for Origins Mega-Bright Dark Spot Correcting Serum (به قیمت 43 پوند تقریبا 204 هزار تومان) کمک بگیرید. این سروم با ترکیبی از گونه‌ای خزه دریایی از منافذ پوست لایه‌برداری می‌کند و باعث انتقال ملانین می‌شود. همچنین عصاره گیاهی و اسید سالیسیلیک موجود در این سروم به تدریج تاثیر خود را در این باره می‌گذارند.

5. پوست را خشک می‌کند

مراقبت از پوست در برابر آلودگی هوا

Lead Image

یادتان هست از بروز اختلال در جریان خون بر پوست گفتیم؟ این عارضه بر میزان رطوبت پوست تاثیر خوبی ندارد زیرا وقتی جریان خون ضعیف باشد، فرآیند رطوبت‌زایی کمتر اتفاق می‌افتد. حال این عارضه را با التهاب ناشی از دود و دم موجود در هوا و تاثیرش بر منافذ پوست ترکیب کنید. نتیجه‌ای که به دست می‌أید برای شما روشن می‌کند که چرا پوست‌تان رطوبت‌زدایی شده و فقط لایه‌ای از چربی بر آن مانده است.

برای رفع این مشکل مرطوب کننده‌ای مانند Éminence Organic Rosehip & Lemongrass Repair Balm (با قیمت 52 پوند تقریبا 246 هزار تومان) به کمک شما می‌آید چراکه علاوه بر تقویت جریان خون بر پوست صورت از التهاب می‌کاهد و باعث تسکین می‌شود. از این گذشته، این مرطوب کننده حاوی ترکیبی از بهبود دهنده‌های طبیعی و معجون آنتی‌اکسیدان گل رز و رزماری است که تنش‌زاهای محیطی را به حداقل می‌رسانند.

6. ذرات آلاینده همه جا در کمین هستند.

مراقبت از پوست در برابر آلودگی هوا

 

Lead Image

این که لایه‌هایی از جرم بر روی پوست صورت می‌نشیند فقط مختص زندگی در شهرها نیست. همان هوای تازه‌ای که در کوه و در و دشت به دنبالش هستیم نیز اغلب آلوده‌اند؛ هرچند اندکی کمتر از هوای شهرها باشد. به این معنی که در هر کجا که زندگی می‌کنید باید از پوست صورت خود در برابر ذرات آلاینده محافظت کنید. بنابراین ایجاد لایه محافظ در مقابل این آلاینده‌ها به طور روزانه می‌تواند تاثیرات مثبت زیادی داشته باشد. 

خوشبختانه چنین لایه‌هایی را امروز می‌توان به شکل اسپری فراهم کرد و مورد استفاده قرار داد. در این باره می‌توانید از محصول REN Flash Defence Anti-Pollution Mist (با قیمت 24 پوند تقریبا 113 هزار تومان) به عنوان ایجاد لایه‌ای بر روی آرایش خود استفاده کنید و مطمئن باشید که آرایش‌تان را خراب نمی‌کند. این اسپری از آن جا که حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها است از منافذ پوست صورت شما در برابر استرس اکسیداتیو مراقبت کند. افزون بر اینها، پوست صورت شما را بی‌نهایت تازه و باطراوت می‌سازد. 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان