ویتامین‌ها و مواد معدنی (۱)

بخش اول- دوران پس از زایمان، دوران بسیار حساس و نیازمند مراقبت‌های خاصی است. اگر شما نیز جزء مادرانی هستید که وعده غذایی خود را به طور کامل نمی‌خورند و یا آن‌را با فرزند خود تقسیم می‌کنند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی (1)

تحریریه زندگی آنلاین- گروه کودک سالم

 

 

دوران پس از زایمان، دوران بسیار حساس و نیازمند مراقبت‌های خاصی است. اگر شما نیز جزء مادرانی هستید که وعده غذایی خود را به طور کامل نمی‌خورند و یا آن‌را با فرزند خود تقسیم می‌کنند. باید بدانید که نتیجه آن چیزی نخواهد بود، جز آنکه احتمالا ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای سلامت و حفظ انرژی بدن‌تان را دریافت نخواهید کرد.

خانم‌ها به دلیل عدم دریافت ویتامین‌های مورد نیاز پس از زایمان، دچار کمبود آنها می‌شوند و زنانی که به مقدار کافی گوشت و یا محصولات حیوانی استفاده نمی‌کنند، معمولاً کمبود آهن، کلسیم، ویتامین D، اسید فولیک، روی و ویتامین B12 دارند. بهترین راه دریافت این ویتامین‌ها، مصرف مواد غذایی مفید و داشتن یک رژیم غذایی مناسب است.

قطعا مصرف مواد مغذی و جذب ویتامین‌ها از طریق یک رژیم غذایی صحیح، بهتر از مصرف قرص و مکمل است. علاوه بر این، خوردن غذا، یکی از لذت‌های بزرگ زندگی است. اگر مادر هستید و مشغله زندگی شما بسیار زیاد است و فرصت کافی برای خوردن مواد مغذی ضروری را ندارید بهتر است روزانه یک عدد مولتی ویتامین مصرف کنید.

نیازهای تغذیه‌ای زنان در هر دوره از زندگی آنان متفاوت می‌باشد و در هر مرحله (قبل از باردار شدن، دوران بارداری، پس از زایمان و دوران شیردهی) باید ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را دریافت کنند. از هیچ نوع مکمل و ویتامینی بیش از مقدار مورد نیاز بدن‌تان استفاده نکنید. برخی از مکمل‌ها فقط حاوی یک نوع ویتامین و مواد مغذی هستند که از مقدار مجاز روزانه بیشتر است.

برخی از مواد مغذی اثرات سمی دارند و زمانی که در دوزهای بالا مصرف شوند، در صورت بارداری، خطرات زیادی برای جنین به وجود می‌آورند. لزوما مصرف مکمل در دوران بارداری خوب نیست و گاها حتی خطرناک هم هست؛ مثلا سطح بالای ویتامین A در دوران بارداری می‌تواند منجر به نقص مادرزادی در نوزاد شود. همیشه بهترین روش این است که تحت نظر پزشک و طبق دستور او از مکمل‌ها استفاده کنید.

جذب ویتامین در بدن

برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی به سادگی جذب بدن نمی‌شوند و بسیاری از زنان در دوران تولد کودک‌شان دچار کمبود این مواد هستند. اگر شما گیاه خوار هستید و یا مقدار گوشت در رژیم غذایی شما کم است، ممکن است در معرض ابتلا به کمبود روی و ویتامین B12 نیز قرار داشته باشید؛ زیرا منابع حیوانی سرشار از این مواد مغذی هستند.  مقدار این مواد را به سادگی و با انجام یک آزمایش خون می‌توان تشخیص داد.

 آهن

آهن برای شکل‌گیری و عملکرد سلول‌های طبیعی قرمز خون و حمل اکسیژن در بدن، بسیار ضروری است و به رشد و تمایز سلول‌های حیاتی بدن در دوران بارداری کمک می‌کند. دریافت کم آهن موجب کم خونی می‌شود و سلامتی را به خطر می‌اندازد. کم خونی باعث خستگی فردی می‌شود و ایمنی بدن را کاهش می‌دهد. زنان به دلیل قاعدگی ماهیانه و از دست دادن خون، بیشتر در معرض ابتلا به کم خونی قرار دارند.

 آهن؛ قبل از بارداری

نیاز روزانه در این دوران 18 میلی‌گرم است و گوشت قرمز بهترین منبع آهن می‌باشد. اگر چه آهن موجود در سبزی‌ها به راحتی و سرعت آهن موجود در گوشت جذب بدن نمی‌شود، ولی سایر غذاهای غنی از آهن عبارتند از: غلات غنی شده، لوبیا، حبوبات، سویا و ماهی.

اگر گیاه خوار هستید و یا دوره‌های قاعدگی سنگین دارید، مصرف یک مکمل آهن و یا مولتی ویتامین که حاوی آهن باشد را به شما توصیه می‌کنیم (البته با مشورت پزشک). سعی نکنید کم خونی خود را سرخود و با مصرف آهن درمان کنید، زیرا مصرف بیش از حد آهن نیز می‌تواند خطرناک باشد...

برای خواندن بخش دوم- ویتامین‌ها و مواد معدنی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر