ماهان شبکه ایرانیان

راهنمایی برای ماجراجوها - ۱۰ موزه و گالری برتر دنیا

چه دانشجوی هنر باشید و چه ماجراجویی‌هایی که از زندگی یکنواخت روزمره خسته شده‌اید و به دنبال تنوع می‌گردید، ‌آشنایی با ۱۰ موزه و گالری برتر دنیا می‌تواند در برنامه‌ریزی برای مسافرت‌هایی که در پیش دارید، موثر باشد:

 هنر

چه دانشجوی هنر باشید و چه ماجراجویی‌هایی که از زندگی یکنواخت روزمره خسته شده‌اید و به دنبال تنوع می‌گردید، ‌آشنایی با 10 موزه و گالری برتر دنیا می‌تواند در برنامه‌ریزی برای مسافرت‌هایی که در پیش دارید، موثر باشد:

 هنر

1. موزه لوور؛ پاریس در فرانسه

لوور قبل از این که 2 قرن پیش تبدیل به موزه شود، یک قلعه قرون وسطایی و کاخ پادشاهان فرانسه بوده ‌است. در سال 1989 وقتی از هرم ساخت «آی. ام. پی» (معمار برجسته چینی- آمریکایی) به عنوان ورودی اصلی موزه رونمایی شد، خیلی‌ها شوکه شدند؛ با این حال، این سازه یک جورهایی جواب داده ‌است و عناصر مختلف به کار رفته در ساخت کاخ را کامل کرده‌ است.

مجموعه‌های موجود در موزه که از عهد باستان تا نیمه اول قرن نوزدهم میلادی را در بر می‌گیرند، از مهم‌ترین‌های دنیا هستند. 

جای خوبی که می‌توان تماشای موزه را از آن شروع کرد، بخش «سولی» است که در قلب لوور جای گرفته و مستقیم به سوی اتاق‌های آثار مصر می‌رود.

جاذبه‌های اصلی: مجسمه ونوس میلو، مجسمه پیروزی بالدار ساموتراس و تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی. 

 هنر

2. موسسه اسمیت‌سونیان؛ واشینگتن در آمریکا

اسمیت‌سونیان بزرگ‌ترین مجموعه تحقیقاتی و موزه‌ای دنیا است که 19 موزه و گالری، باغ وحش ملی و مراکز تحقیقاتی متعدد دارد. بیش از 137 میلیون شیء که تاریخ آمریکا را با جزییات روایت می‌کنند، در این مرکز وجود دارد و بنابراین کسی که می‌خواهد آن را به دقت ببیند، باید آماده یک هفته پیاده‌روی باشد. 

در این انستیتو آن‌قدر شی‌ء و سوژه هست که اگر برای هر چیزی که به نمایش گذاشته شده، یک دقیقه وقت بگذارید، و شبانه‌روز در انستیتو بمانید، بعد از ده سال تنها ده درصد اشیاء و سوژه‌ها را دیده‌اید. بنابراین خیلی بهتر است که اگر به آن جا می‌روید، ‌با برنامه مشخصی بروید و دو یا سه موزه را انتخاب کنید و در هر موزه هم روی یک یا دو بخش تمرکز کنید.

جاذبه‌های اصلی: کفش‌های قرمز «دوروتی» (نقش اول فیلم جادوگر شهر آز) و ‌لباس‌هایی که بانوهای اول آمریکا به تن می‌کرده‌اند در موزه ملی تاریخ آمریکا، الماس 45.5 قیراطی و آبی رنگ امید در موزه ملی تاریخ طبیعی، هواپیمای برادران رایت متعلق به 1903، هواپیمای «روح سنت لوییس» که چارلز لیندبرگ با آن در سال 1927 از نیویورک تا پاریس را بدون توقف پیمود و سفینه فرماندهی آپولو 11 در موزه ملی هوا و فضا.   

 هنر

3. موزه آکروپولیس؛‌ آتن در یونان

گالری میخکوب‌کننده‌ای که در طبقه همکف قرار دارد، میزبان چیزهایی است که در سراشیبی‌های آکروپلیس پیدا شده‌اند. کف شیشه‌ای شگفت‌انگیز آن امکان می‌دهد تا روی گنجینه‌ای از تاریخ قدم بزنید و از بالا بتوانید به حفاری‌های باستان‌شناسی نگاه کنید. بخش‌های کوچک‌تری که توسط کاوشگران بیرون کشیده شده‌اند، نماهایی از زندگی آتنی‌ها در عهد باستان را پیش چشم شما می‌آورد. اکنون بخش‌هایی از موزه برای اولین بار در فضای باز و زیر نور طبیعی قرار داده شده و بازدید کننده‌ها فرصت یافته‌اند آن‌ها را از تمام زوایا تماشا کنند.

جاذبه‌های اصلی: کتیبه پارتنون بر بنایی استوار شده که دقیقا به اندازه و شکل خود «درون‌خانه» (اتاق درونی نیایشگاه) پارتنون است و به این ترتیب، نمایی جامع از هر جزییاتی را به دست می‌دهد.

 هنر

4. موزه ارمیتاژ؛ ‌سنت پترزبورگ در روسیه

شاید روسیه از قلب هنر یعنی محدوده ‌پاریس، رم و لندن، دور افتاده باشد ولی ارمیتاژ مجموعه‌ای از آثار هنری دیدنی را در خود دارد که تعداد آن‌ها بیش از 3 میلیون قطعه است و از عصر حجر تا اوایل قرن بیستم را در بر می‌گیرد.

این موزه شامل 6 ساختمان در امتداد رود نوا است و ساختمان اصلی آن یک کاخ زمستانی است؛‌ یک بنای باروک آبی و سفید که ساخت آن در 1764 به پایان رسید و در قرون بعدی مقر اصلی سزارها بود. 

کاترین کبیر همان سالی که 255 نقاشی را از برلین خرید، این موزه را تاسیس کرد.

محور اصلی موزه بر آثار هنری اروپای غربی استوار است و شامل 120 اتاق در 4 ساختمان و آثاری از قرون وسطی تا دوره معاصر می‌شود. در این جا آثاری از رامبراند، روبنس، تیه‌پولو، تیسین، داوینچی، پیکاسو، گوگن، سزان، ون گوگ و گویا به نمایش درآمده است.

جاذبه‌های اصلی: اتاق‌های طلا از گالری گنج‌ها. این موزه بزرگ‌ترین گنجینه طلاهای باستانی دنیا را دارد. ارمیتاژ هم‌چنین میزبان بخش‌هایی از مجموعه شخصی نیکلای دوم شامل نقاشی‌ها، ‌طراحی‌ها و مدال‌هایی که برای بزرگداشت تاجگذاری‌اش ساخته شد، است.

 هنر

5. موزه بریتانیا؛ ‌لندن در انگلیس

بزرگ‌ترین موزه انگلیس میراث‌دار مجموعه‌های ملی باستان‌شناسی و مردم‌نگاری است و بیش از 8 میلیون اثر از استخوان‌های ماقبل تاریخ تا بخش‌هایی از پارتنون آتن، از اتاق‌های کاخ آشوری تا جواهرات نفیس طلا در آن وجود دارد.

جاذبه‌های اصلی: تالار مخصوص مصر، دومین مجموعه بزرگ مربوط به اشیای مصر باستان در بیرون از این کشور است و شامل سنگ روزتا می‌شود که سال 196 قبل از میلاد مسیح حکاکی شده است.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان