۶ غذای سالم و مفید برای پاییز

پاییز، فصلی مابین زمستان و تابستان است به همین دلیل تضادهای زیادی در خودش دارد

پاییز، فصلی مابین زمستان و تابستان است به همین دلیل تضادهای زیادی در خودش دارد. بسیاری از ما تا نیمه‌های پاییز با همان سیب‌زمینی سرخ‌کرده، هات‌داگ، سلاد و معجون لاغری خودمان زندگی می‌کنیم ولی به‌جای پوشیدن لباس‌های تابستانی به تن خودمان لباس گرم‌تری می‌پوشانیم. از سمتی تابستان این فصل را تحت تأثیر خودش قرار داده و از سمت دیگر زمستان. غذاهای پاییزی به شما کمک می‌کنند هرچه مواد مضر در تابستان به خورد بدن خودتان دادید از بین برود و سم‌زدایی کاملی در بدن شما به وجود می‌آید. برای شما در این مقاله 6 غذا که باید در وعده‌های غذایی خودتان در روزهای پاییزی جای دهید را لیست کرده‌ایم. امیدواریم این غذاها را بتوانید تهیه کنید و میل بفرمایید. همراه بینتا باشید.


کدو میوه پاییزیCredit: MSN

هرکسی که می‌شناسید غذاهای پاییزی را دوست دارد، مگر می‌شود کسی سیب و کدو را دوست نداشته باشد. برای اینکه بیشتر با محصولات پاییزی آشنا شوید بهتر است به مقاله میوه‌ ها و سبزی‌ های پاییزی مراجعه کنید. در پاییز بااینکه بشقاب‌های غذا سنگین‌تر می‌شوند ولی کالری مواد غذایی پایین‌تر می‌آید. برای پاییز لازم نیست شما لباس‌های بسیار گرم و همچنین غذاهای پرچرب و کره‌ای استفاده کنید.

پیشنهاد ویژه برای تزیین: می‌توانید از کلم برو کلی سرخ‌شده به همراه تخم‌مرغ آب پز و یا تخم‌مرغ سرخ‌شده و کلم برو کلی تفت‌داده شده در روغن‌زیتون به‌عنوان تزیین‌های قابل‌خوردن در کنار بشقاب خودتان در تمامی غذاها استفاده کنید.

بادمجانCredit: MSN

بادمجان

در مورد غذاهای پاییزی بنفش معمولاً همیشه یک حرف زده می‌شود: من عاشق بی‌چون‌وچرای بادمجان هستم. حالا وقت آن رسیده است که طبخ بادمجان به‌صورت سنتی را کنار بگذارید و یک‌راه جدید و سالم‌تر امتحان کنید.
یکی از مهم‌ترین ترکیبات موجود در بادمجان ترکیبی به نام ناسونین (nasunin) است که وظیفه خون‌رسانی به سلول‌های مغزی را دارد و خون‌رسانی مناسب به معنی کاهش روند کندی مغز و سلول‌های آن است. اسید کلروژنیک (Chlorogenic acid) موجود در بادمجان یک ترکیب ضد سرطان، ضدویروسی و همچنین کاهش‌دهنده کلسترول است. وقتی بادمجان در روغن سرخ‌شده و همچنین زمانی که با پنیرهای مختلف مخلوط می‌شود، بیشتر از فایده برای شما ضرر به بار می‌آورد. اگر می‌توانید این مواد را به‌صورت روش‌های سالم‌تری میل بفرمایید می‌تواند انرژی خوبی به بدن شما تزریق کند.

به این روش امتحان کنید: از لبه طولانی‌تر بادمجان را به‌صورت ورقه‌های بسیار نازک برش دهید. کمی نمک به بادمجان اضافه کنید و آن‌ها را به روی یک حوله رها کنید تا در مدت 10 دقیقه آب اضافی موجود در بادمجان‌ها خارج شود. با استفاده از روغن‌زیتون و به‌صورت پاششی روغن را به ماهیتابه اضافه کنید و در دمای 375 درجه به مدت 15 دقیقه هرکدام از تکه‌ها را تفت بدهید. آن‌ها را برگردانید و سپس اجازه دهید طرف دیگر هم خوب برشته شود. هرکدام از لایه‌های بادمجان را می‌توانید با یکی دیگر از اعضای همین خانواده همانند کدو، فلفل و یا کدوسبز به‌صورت رول شده دربیاورید و با استفاده از یک خلال‌دندان فرورفته در وسط رول، آن‌ها را ثابت نگه‌دارید.


کدو

کدو یکی از اجزاء اصلی پاییز است که معمولاً به‌عنوان تزیین در کنار خربزه و دیگر میوه‌ها روی میز قرار می‌گیرد ولی باید بدانید که کدو علاوه بر تزیین می‌تواند مزایای بیشتری برای سلامتی شما داشته باشد. کدو به علت رنگ نارنجی که دارد غنی از ترکیب بتاکاروتن است. بتاکاروتن حاوی ویتامین A هست یک جز اصلی برای سلامتی چشم و استخوان‌های شما به‌حساب می‌آید. ویتامین C نیز در این محصول پاییزی به‌وفور یافت می‌شود که موجب افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن شما در مقابل بیماری‌های خواهد شد. کدو به میزان زیادی فیبر نیز برای سلامتی روده شما در بافت‌هایش دارد.
به این روش امتحان کنید: سعی کنید پوره کدو را به سوپ گوجه‌فرنگی روزانه و یا آن را به‌صورت پودر شده و پوره‌ای به نوشیدنی صبحگاهی اضافه کنید. همیشه در کنار برنج خودتان و دیگر غذاهایی که رنگ ندارند می‌توانید از کدو استفاده کنید، خجالت را کنار بگذارید.

انار میوه پاییزیCredit: MSN

انار

آیا چیزی به زیبایی دانه انار تاکنون دیده‌اید؟ انار را چه به‌صورت آبمیوه ای که فشرده‌شده باشد و عصاره قرمز تیره آن به‌دست‌آمده باشد نوش جان‌کنید و یا چه به‌صورت دانه‌دانه به همراه مخلفات مناسب میل بفرمایید، برای سلامتی شما مفید است. انار یکی از مفیدترین میوه‌های دنیا است. همیشه در ادیان مختلف از این میوه به‌عنوان میوه مقدس یادشده است.
یکی از فواید انار برای قلب شما است. در تحقیقات مشخص‌شده است که انار از انسداد عروق و همچنین تجمع چربی در رگ‌های شما جلوگیری می‌کند؛ بنابراین وقتی انار نوش جان می‌کنید قلب شما و بعدازآن تمامی اعضای بدن شما، از شما سپاس گذاری می‌کنند.
به این روش امتحان کنید: کمی بلغور جو به همراه انار را به سلام کلم پیچ خودتان اضافه کنید و میل بفرمایید.


کرانبری (زغال‌اخته)

خوردن رشته‌های کرانبری به همراه ذرت بوداده، در شما چیزی بیشتر از شادی را به وجود خواهد آورد. انتوسیانین (Anthocyanin) ترکیبی است که در مواد طبیعی قرمزرنگ ازجمله زغال‌اخته یافت می‌شود و در بدن شما نقش ضدالتهاب و همچنین انتی اکسیدان را دارد. تحقیقات حاکی از این است که کرانبری می‌تواند به پیشگیری از سرطان‌های پروستات در مردان، سینه، روده و همچنین ریه نقش مؤثری داشته باشد. اگر مشکل روده دارید می‌توانید از زغال‌اخته برای تأمین فیبر بدن خودتان استفاده کنید.
به این روش امتحان کنید: می‌توانید از زغال‌اخته همان‌طور که گفتیم به‌صورت رشته‌ای در ذرت و یا به‌صورت سس برای غذاهای خودتان استفاده کنید.

Credit: MSN


تره‌فرنگی

اکثر ما از خواص مفید سیر و پیاز برای قلب (و خون‌آشام گریزی) توسط ترکیبات پلی فنولی (polyphenols) که از رگ‌های شما در برابر آسیب اکسیداتیو (oxidative damage) و گرفتگی شریانی (atherosclerosis) محافظت می‌کند، آگاه هستیم. تره‌فرنگی فواید بیشتری نسبت به سیر و پیاز دارد. ازجمله این فواید می‌توانیم به ویتامین K اشاره‌کنیم که به‌نوبه خود می‌تواند از بروز سرطان‌ها جلوگیری کند. ویتامین K در افزایش حساسیت بدن به انسولین و همچنین سلامتی استخوان‌ها نقش اساسی دارد.
به این روش امتحان کنید: می‌توانید تره‌فرنگی را درون سوپ گوجه‌فرنگی خودتان استفاده کنید و یا در کنار سایر سوپ‌های خودتان، میان سبزی خوردنی‌ها، صبح‌ها کنار تخم‌مرغ خودتان و یا به‌صورت سرخ‌شده در روغن‌زیتون به همراه مواد سرخ‌کردنی دیگر میل بفرمایید. رفتاری همانند سیب‌زمینی، پیاز و سیر با تره‌فرنگی داشته باشید.


راپینی (Rapini)

بر اساس اسم آمریکایی این سبزی پاییزی شبیه کلم برو کلی خوانده می‌شود ولی هیچ شباهتی به کلم برو کلی ندارد. بیشتر شبیه تره‌فرنگی است. مقدار عنصر روی که بدن شما نیاز دارد در راپینی بیشتر از برو کلی است در حدود دو یا سه برابر. چرا شما باید از ماده‌ای به این مفیدی دوری‌کنید؟ این ماده در روزهای که سرماخورده‌اید به‌عنوان یک کمک‌کننده به بهبود شما عمل می‌کند. پاییز و زمستان فصل آنفولانزا و بیماری‌های مسری است. راپینی می‌تواند به شما در این روزها بیشتر از کلم برو کلی کمک کندو همچنین این سبزی پاییزی در خودش مقدار زیادی فیبر برای کمک به دستگاه گوارشی شما دارد.
به این روش امتحان کنید: می‌توانید در تزیینات به‌جای کلم برو کلی از راپینی استفاده کنید.




قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر