ماهان شبکه ایرانیان

استرس تأثیر تغذیه ‌ی سالم را خنثی می‌ کند

استرس تأثیر تغذیه‌ی سالم را خنثی می‌کند، عنوان تحقیقاتی است که در مرکز مولکولی روان‌پزشکی انجام‌شده است. با بنیتا همراه باشید.

استرس تأثیر تغذیه‌ی سالم را خنثی می‌کند، عنوان تحقیقاتی است که در مرکز مولکولی روان‌پزشکی انجام‌شده است. با بنیتا همراه باشید.

تغذیه سالم

این تحقیق، یک آزمایش تصادفی دو سو کور بین 58 زن است که در ابتدا تغذیه‌ای با روغن اشباع درصد بالا داشتند، همان روغنی که در گوشت و کره موجود است. سپس برای یک الی دو هفته‌ی بعد، این زنان رژیم غذایی با درصد اشباع چربی پایین را استفاده کردند. تنها تفاوت بین غذا‌ها، مقدار درصد چربی اشباع‌شده و چربی اشباع‌نشده بود. در بقیه‌ی موارد- تعداد کالری، نوع غذا، مقدار چربی و کربوهیدرات و پروتئین برابر بودند.

قبل از هر وعده‌ی غذایی، زنان پرسشنامه‌های معتبر ارزیابی علائم افسردگی را طی هفته‌ی گذشته پر می‌کردند و تعداد استرس‌هایشان طی 24 ساعت گذشته را اشاره می‌کردند. محققان قبل و بعد هر وعده‌ی غذایی نمونه‌ی خون می‌گرفتند.

بین زنانی که سطح استرس کمتری داشتند، بعد از خوردن غذاهای دارای روغن اشباع بالا، نسبت به زمانی که وعده‌ای با غذای دارای روغن کم اشباع مصرف می‌کردند، نشانه‌های التهاب بیشتری مشاهده شد.

اما برای زنانی که تحت سطح استرس زیادی بودند، تفاوت‌ها از بین رفتند- آن‌ها حتی بعد از خوردن غذایی با سطح کم‌روغن اشباع، التهاب بالایی داشتند.

نکته‌ی سورپرایز کننده اینجا این است که استرس باعث شد که وعده‌ی غذایی با روغن سالم‌تر، مثل وعده‌ی غذایی با روغن اشباع بالا عمل کند. این گفته‌ی جانیس کیکولت گلاسر (Janice K. Kiecolt-Glaser) پروفسور روان‌پزشکی دانشگاه استان اوهایو است. وی تأکید کرد: استرس با متابولیسم کارهایی را می‌کند که ما قبلاً هیچ نمی‌دانستیم.

برای مقابله با استرس می‌توانید، استرس وراهکارهای مقابله با آن را ببینید.

 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان