۱۴ حقیقت حیرت انگیز درباره چشم شما

تاکنون بارها این ضرب المثل را شنیده ایم که "رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون" و اینکه چشم‌ها دریچه‌ای به روح محسوب می‌شوند. حالت چشمان و نگاه شما حقایق شخصیتی شما را به راحتی فاش می‌کنند. حالت چشمان افراد با یکدیگر متفاوت است و در واقع کلیدی برای یافتن شخصیت آنها محسوب می‌شود. دراین مطلب در بنیتا قصد داریم که درباره چشم برایتان ماجراهایی را تعریف کنیم.

 

 

1. مژه‌های انسان، تا چه اندازه قابلیت رشد دارند؟

 

مژه بزرگ
 

بیایید فرض کنیم که شما در طول عمر خود، تمام مژه‌هایتان را جمع‌آوری کرده‌اید و آن‌ها را اندازه گرفته‌اید. شاید باور نکنید اما طول مژه‌های شما بیش از 98 فوت (30 متر) است و این در مقایسه با میانگین طول یک مژه که معمولا به اندازه‌ی یک چهارم ناخن انگشت شَست فرد است، عددی باور نکردنیست. یک مژه‌ی معمولی، به طور متوسط 5 ماه روی پلک شما می‌ماند و از چشم شما محافظت می‌کند البته اگر با لوازم آرایش بی‌ کیفیت عمر آن را کوتاه نکنید. هر چند که این موهای ریزِ به نظر بی‌اهمیت، دارای فولیکول‌های بسیار ظریفی هستند، اما تمام تلاششان را می‌کنند که چشم شما را سالم و شما را خوشحال نگه دارند. 

    

2 .چشم های شما، دارای سریع‌ترین واکنش در بین عضلات بدن شما هستند!

 

چشم

 

ممکن است شنیده باشید که ورزشکاران حرفه‌ای ماهیچه‌های خود را پرورش می‌دهند تا زمان واکنش خود را بالا ببرند و واکنش سریع‌تری نسبت به محرک‌ها داشته باشند اما جالب است بدانید هیچ ماهیچه‌ای سریع‌تر از ماهیچه‌ی چشم انسان واکنش نشان نمی‌دهد. حتی اگر بهترین رژیم تغذیه‌ای دنیا و بهترین تمرینات بدنی را داشته باشید هیچ گاه نمی‌توانید به سرعت ماهیچه‌ی موجود در چشم خود، واکنش نشان بدهید. باید بدانید که سرعت این ماهیچه، نقش مهمی در زندگی ما ایفا می‌کند به خصوص اگر در زمینه‌ی ورزش‌هایی فعالیت دارید که به هماهنگی بالای چشم و دست نیاز دارند (مانند بیسبال). اصطلاح «در یک چشم به هم زدن» هم  به همین واکنش سریع چشم اشاره دارد.

  

3 .رنگ چشم شما می‌تواند مشخص کند که بدنتان در برابر الکل چه قدرت تحملی دارد!

 

چشم رنگی

 

اگر طرفدار نوشیدن آب جو هستید و چشمانتان هم آبی است، باید خوشحال باشید زیرا تحقیقات نشان می‌دهند که  چشم آبی‌ها قدرت تحمل الکل بیشتری نسبت به دیگران دارند. البته این به این معنی نیست که چشم آبی‌ها یک قدرت خارق‌العاده دارند و یا اینکه کالری الکل روی آنها تاثیر نمی‌گذارد و آن-ها را چاق نمی‌کند.

   

4 .پروسه ی تکامل چشم، از 550 میلیون سال پیش شروع شده‌ است!

 

چشم

 

چشم ها، به خصوص چشم انسان یکی از جذاب‌ترین و خارق‌العاده‌ترین مخلوقات در کل جهان هستی هستند. کافیست که به چشم خود و عملکرد فوق‌العاده‌ی آن نگاه کنید تا قدرت آفریننده‌ی هستی را درک کنید. با توجه به آن چه گفته شد، دانشمندانی که به بررسی تکامل چشم پرداختند معتقدند که نمونه‌های اولیه چشم حیوانات، متعلق به 550 میلیون سال پیش است و در این مدت تکامل یافته و به شکل امروزی خود در آمده است و جالب‌تر این که این تکامل بیشتر در ظاهر چشم اتفاق افتاده است و ساختمان درونی چشم تغیر چندانی نکرده است.

  

5 .شما در دید خود یک نقطه ی کور دارید که متوجه آن نمی‌شوید!

 

نقطه کورر در دید

تا اینجا متوجه شدیم که چشم ما، بسیار خارق‌العاده است. اما آیا می‌دانستید در چشم شما و در پشت شبکیه‌ی چشمتان و در محل اتصال عصب‌های بینایی، یک نقطه‌ی کور بسیار ریز وجود دارد؟ البته این نقطه‌ی کور نامرئی است و در دید شما تاثیری نمی‌گذارد زیرا شما دو چشم دارید و این دو چشم با هم کار می‌کنند و نقاط کور همدیگر را پوشش می‌دهند. پس چشم ما هم‌چنان فوق‌العاده و بی‌نقص به حساب می‌آید.

  

6 .اندازه‌ی کره‌ی چشم هر فرد ثابت است و در طول عمر او تغیر نمی‌کند!

 

کره چشم

 

اگر کره‌ی چشم شخصی را یکبار در بدو تولد و بار دیگر در روزی که از دنیا رفته است اندازه بگیرند متوجه می‌شوند که اندازه‌‌ی آن با روزی که به دنیا آمده است، تفاوتی ندارد. همه‌ی اعضای بدن شما، در طول حیاتتان با سرعت خارق‌العاده‌ای رشد می‌کنند و بعد از مدتی از سرعت رشد آن‌ها کاسته می‌شود تا زمانی که رشد آن‌ها متوقف می‌شود؛ اما کره‌ی چشم، به همان اندازه‌ی اولیه باقی می‌ماند و تغیر نمی‌کند. در واقع این چشمی که اکنون با آن‌ها به اطراف نگاه می‌کنید و لذت می‌برید، همان چشم‌هایی هستند که وقتی نوزاد بوده‌اید با آن‌ها به اطراف گهواره نگاه می‌کردید و به دنبال صورت مادرتان می‌گشتید. خارق‌العاده و در عین حال عجیب است نه؟ آیا شما هم هر چه بیشتر به این موضوع فکر می‌کنید بیشتر دچار سر درگمی می‌شوید؟ زیاد جدی نگیرید اما... اما واقعا عجیب است که تغیر نمی‌کنند!

  

7 .هرچه کمتر پلک بزنید، چشمان خسته‌تری خواهید داشت! 

 

پلک چشم

شاید تا به حال در مورد این موضوع فکر نکرده باشید اما منطقی به نظر می‌آید. این طور نیست؟ در واقع وقتی به صفحه‌ی کامپیوتر و یا گوشی تلفن همراه زل می‌زنید و یا زمانی که مشغول مطالعه هستید، چشم شما در دفعات کمتری پلک می‌زند و این باعث می‌شود که با سرعت بیشتری خسته شود. وقتی چشمتان، متمرکز روی صفحه‌‌ی کامپیوتر و یا کتاب نیست، به طور متوسط 12 بار در دقیقه پلک می‌زنید اما زمانی که چشم شما روی چیزی متمرکز است، این تعداد بسیار کمتر می‌شود. پس اگر در حین انجام فعالیت‌های فوق احساس خستگی در چشم‌هایتان کردید، به آن‌ها استراحت بدهید و دست از زل زدن به صفحه ی مانیتور بردارید. چشم‌ها مهم‌ترین دارایی شما هستند پس به درستی از آن‌ها مراقبت کنید.

8 .چشم شما قوی‌ترین دوربین عکاسی جهان است!

 

چشم قوی

 وقتی دوربین‌های عکاسی دیجیتال به بازار آمدند، همه را بسیار هیجان زده کردند و همه‌جا صحبت از قدرت چند مگاپیکسلی این دوربین‌ها در عکاسی بود. اما اگر چشم انسان را با بهترین دوربین‌های عکاسی دیجیتال که در بازار موجود هستند مقایسه کنیم می‌بینیم که این دوربین‌ها حرفی برای گفتن ندارند. دانشمندان طی تحقیقات خود متوجه شدند که چشم انسان قدرتی معادل 576 مگاپیکسل دارد. از دوربینتان ناامید شده‌اید؛ اینطور نیست؟

 

9 .نابینایی یک مسئله‌ی جهانی است!

  

نابینایی

ممکن است تصور کنید که نابینایی، یک مشکل کم‌یاب بین انسان‌هاست و یا زندگی را بسیار سخت می‌کند اما جالب است بدانید در سراسر دنیا بیش از 40 میلیون نفر مشکل نابینایی دارند و با آن زندگی می‌کنند. علاوه بر این 40 میلیون نفر، 240 میلیون نفر از نوعی اختلال بینایی رنج می‌برند. البته مشکل 80% از این 240 میلیون نفر با مراجعه به دکتر چشم‌پزشک قابل درمان و یا جلوگیری است. پس اگر هر روز مجبور به استفاده از عینک هستید بدانید که افراد زیادی مانند شما از این مشکل رنج می‌برند.

 

10 .صورت شما به خوبی از چشم‌هایتان محافظت می‌کنند!

 

محافطت از چشم

احتمالا تا به حال در مورد اینکه چرا چشم‌هایتان به این حالت در صورت شما قرار گرفته‌اند فکر نکرده‌اید اما باید بدانید حالت چشم‌ها در صورت بی دلیل نیست. چشم‌های شما در حفره‌های تو خالی جمجمه قرار دارند تا توسط استخوان‌های اطراف محافظت شوند. ابروها، مانع چکیدن عرق پیشانی در چشم‌هایتان می‌شوند و مژه‌ها از ورود ذرات ریز موجود در هوا به چشم جلوگیری می‌کنند. این یک استراتژی دفاعی کامل برای محافظت از چشم است که در زندگی روزمره‌ی ما اتفاق می‌افتد و ما از آن بی‌خبریم.

11 .همه‌ی نوزاردان، کور‌ رنگ به دنیا می‌آیند!

 

کور رنگی

آیا تا به حال متوجه شده بودید که همه‌ی نوزادان کور رنگ هستند؟ در واقع کودکان تازه متولد شده نه تنها کور رنگ هستند، بلکه آن‌ها تا شش هفتگی توانایی تولید اشک هم ندارند. زیاد خوشحال نشوید زیرا عدم توانایی تولید اشک به این معنی نیست که نوزادان گریه نمی‌کنند بلکه به این معنی است که تا ماه دوم از زندگیشان، خبری از صورت‌های خیس نیست.

 

12 .این درنده‌ی شگفت انگیز، شبیه‌ترین قرنیه را به قرنیه‌ی چشم انسان دارد!

 

چشم حیوانات

قرنیه‌ی کوسه، به علت شباهت زیاد ساختاری به قرنیه‌ی انسان، در عمل‌های قرنیه‌ی چشم استفاده می‌شود. متعجب شدید؟ اگر به این فکر می‌کنید که با استفاده از قرنیه‌ی کوسه در عمل جراحیِ چشمتان، شما شبیهِ کوسه با ابهت و ترسناک می‌شوید، در اشتباه هستیید. دانشمندان تصور می‌کردند که بتوانند این شباهت را در قرنیه‌ی پستانداران مشخصی پیدا کنند اما موفق نشده‌اند و قرنیه‌ی این حیوان درنده‌ی شگفت‌انگیز، همچنان برای علم پزشکی بسیار مفید است.

 

13 .همه‌ی افراد چشم آبی با هم فامیل هستند!

 

چشم آبی

محققان دریافتند که جد همه‌ی افراد چشم آبی، انسانی است که 10000 سال پیش در کناره‌ی دریای سیاه زندگی می‌کرده است. آیا این خویشاوندیِ دور به این معنی است که اگر چشمتان آبی است، نباید با شخص چشم آبی دیگری ازدواج کنید؟ البته که نه! 10000 سال زمان زیادی است و این ازدواج مطمئنا دیگر ازدواج فامیلی به حساب نمی‌آید و هیچ خطری فرزند آینده‌ی شما را تهدید نمی‌کند. واقعیت این است که اگر تا این حد در تاریخ عقب برویم، همه‌ی ما فامیل به حساب می‌آییم زیرا همه از یک نسل و با والدین مشترک هستیم. پس لطفا با چشم آبی‌ها ازدواج کنید تا افراد بیشتری در دنیا، از رنگ قشنگ چشمانتان لذت ببرند.

14 .هتروکرومی باعث می‌شود چشمانی با رنگ‌های متفاوت داشته باشید!

 

هتروکرومی

ممکن است افرادی را دیده باشید که چشمان ناهمرنگ دارند. معمولا علت این ناهمرنگی اینست که آن‌ها با بیماری «هتروکرومی» یا «ناهماهنگی رنگ عنبیه» به دنیا آمده‌اند. هتروکرومی در واقع بیماری نیست بلکه یک جهش ژنیتیکی است که باعث تغیر سطح ملانین (رنگدانه‌های چشم) در چشم‌ها می‌شود. هر چند که این جهش، ظاهری هیجان‌انگیز به افراد می‌دهد و باید قبول کنیم که واقعا زیباست. مکس اسشرزر، آلیس او و روبرت دوانی جونیور از افراد مشهوری هستند که دچار این جهش ژنتیکی شده‌اند.

اگر از این ماجرا لذت بردید می‌توانید یک نگاهی هم به "چطور با انتخاب صحیح سایه چشم رنگ، چشم تان را زیباتر کنید؟" بیاندازید.

 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر