ماهان شبکه ایرانیان

۱۰ نشانه خاموشی که نشان می‌ دهند شما بیش از اندازه استرس دارید

دکتر استیوان هابفول (Stevan E

دکتر استیوان هابفول (Stevan E. Hobfoll) رئیس بخش علوم رفتاری در مرکز پزشکی دانشگاه راش (Rush) می‌گوید ممکن است به دلیل استرس ناشی از کار سخت یا زندگی شخصی آشفته، دچار حمله هورمون‌های استرس مزمن شوید که علائم خفیفی دارند. او می‌گوید اگر یکی از نشانه‌هایی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت را دارید، روزانه زمانی را به خودتان اختصاص دهید، یا به پیاده روی بروید و یا تلفن همراهتان را خاموش کنید. با 6 راه برای استفاده مفید از استرس آشنا شده و در ادامه با بنیتا همراه باشید تا با هم به بررسی این نشانه‌ها بپردازیم.

سردردهای آخر هفته

استرس مزمنCredit: Getty

دکتر تاد شودت (Todd Schwedt) مدیر مرکز سردرد دانشگاه واشنگتن می‌گوید استرس ناگهانی می‌تواند باعث ایجاد سردردهای میگرنی شود. پس برنامه غذایی و خواب منظم داشته و سعی کنید که به آن پایبند باشید.

گرفتگی عضلات در دوران عادت ماهانه

استرس مزمنCredit: Getty

نتیجه یک تحقیق در دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد خانم‌هایی که استرس دارند 2 برابر بیشتر گرفتگی‌های دردناک دوران قاعدگی را نسبت به خانم ‌هایی که تنش کمتری دارند تجربه می‌کنند. محققان به هم خوردن تعادل هورمون‌ها در نتیجه داشتن استرس را، دلیل این موضوع می‌دانند. ورزش کردن باعث کاهش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک شده و در نتیجه میزان استرس و گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد.

دهان درد

استرس مزمنCredit: Getty

دکتر متیو مسینا (Matthew Messina) مشاور مشتریان انجمن دندانپزشکی آمریکا می‌گوید فک درد می‌تواند نشانه دندان قروچه کردن در خواب باشد. و هرچقدر استرس بیشتر باشد میزان دندان قروچه هم بیشتر می‌شود. از دندانپزشکتان بخواهید که یک محافظ دهان و دندان برای خواب شبانه به شما بدهد. حدود 70 درصد از مردم با استفاده از این وسیله، دندان قروچه‌شان کمتر شده یا به طور کامل بهبود پیدا کرده است.

رویاهای عجیب و غریب

استرس مزمنCredit: Getty

دکتر روزالیند کارت رایت (Rosalind Cartwright) استاد بازنشسته روانشناسی در مرکز پزشکی دانشگاه راش می‌گوید رویاهایی که در خواب می‌بینیم معمولا مثبت‌ هستند و همین موضوع باعث می‌شود زمانی که از خواب بیدار می‌شوید احساس بهتری نسبت به قبل از اینکه به خواب بروید داشته باشید. اما زمانی که استرس دارید در انجام این پروسه اختلال ایجاد شده و اجازه می‌دهید که در طول خواب تصاویر ناخوشایند بازهم برایتان تکرار شوند. عادت کردن به خواب خوب می‌تواند از این موضوع جلوگیری کند. پس برای خواب شبانه 7 تا 8 ساعته برنامه ریزی کرده و قبل از خواب از خوردن کافئین خودداری کنید.

خونریزی لثه

استرس مزمنCredit: Getty

طبق 14 تحقیق اخیر برزیلیایی‌ها، کسانی که استرس دارند بیشتر از بقیه مردم در خطر ابتلا به بیماری‌های پریودنتال (بیماری بافتهای نگهدارنده دندان‌ها) مبتلا می‌شوند. محققان می‌گویند سطوح بالای هورمون‌ استرس مزمن یعنی کورتیزول، ممکن است سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و موجب حمله باکتری‌ها به لثه شود. اگر زیاد کار می‌کنید و پشت میز کارتان شام می‌خورید یک مسواک دم دستتان داشته باشید. دکتر میلر پرستون (Miller Preston) رئیس آکادمی پریودنتولوژی آمریکایی می‌گوید با ورزش کردن و خواب خوب از دهانتان مراقبت کنید زیرا این کار استرس را کاهش می‌دهد. 

آکنه‌های سرزده

استرس مزمنCredit: Getty

دکتر گیل یوسایپوییچ (Gil Yosipovitch) استاد بالینی  پوست در دانشگاه ویک فارست می‌گوید استرس، میزان التهاب را افزایش داده و همین موضوع باعث بروز جوش‌های بزرگسالی می‌شود. پوستتان را با یک لوسیون حاوی اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید که از بین برنده باکتری‌ها است نرم کنید همچنین از یک مرطوب کننده غیر جوش‌زا برای جلوگیری از خشکی پوست استفاده کنید. اگر بعد از گذشت یک هفته این روش جواب نداد، به متخصص پوستتان مراجعه کنید تا داروهای قوی‌تری برایتان تجویز کند.

شیرین مزاجی

استرس مزمنCredit: Getty

همیشه میل و هوس به شکلاتتان را تقصیر هورمون‌های زنانه نیندازید زیرا استرس هم می‌تواند دلیل آن باشد. محققان دانشگاه پنسیلوانیا زنان را قبل و بعد از یائسگی مورد مطالعه قرار دادند و متوجه شدند که میل به خوردن شکلات بعد از یائسگی، تنها به مقدار کمی کاهش پیدا می‌کند و این مقدار آنقدر کم است که نمی‌توان را با تغییرات هورمونی مرتبط دانست. بنابراین محققان اعلام کرده‌اند که دلیل علاقه‌مندی خانم‌ها به خوردن شکلات، استرس یا موارد دیگر است.

خارش پوست

استرس مزمنCredit: Getty

یک مطالعه ژاپنی که روی بیش از 2000 نفر صورت گرفته نشان می‌دهد کسانی که خارش مزمن دارند، احتمال استرس داشتنشان 2 برابر بیش از بقیه مردم است. مطمئنا خارش آزار دهنده می تواند باعث استرس شود اما متخصصان می‌گویند احساس اضطراب و تنش نیز در تشدید بیماری‌هایی مانند درماتیت، اگزما و پسوریازیس موثر هستند. دکتر یوسایپوییچ می‌گوید استرس رشته‌های عصبی را فعال کرده و همین باعث بروز خارش می‌شود.

آلرژی بیش از حد

استرس مزمنCredit: Getty

محققان دانشکده پزشکی اوهایو در یک آزمایش در سال 2008 متوجه شدند که افراد مبتلا به آلرژی بعد از انجام یک آزمون اضطراب آور نسبت به شرایطی که که آن‌ها را مضطرب نمی‌کرد، علائم بیشتری از خودشان نشان دادند. دکتر جنیس کیکولت (Janice Kiecolt) می‌گوید هورمون‌های استرس باعث تولید نوعی پروتئین خون می‌شوند، که عکس العمل های آلرژیتیک را افزایش می‌دهد.

شکم درد

استرس مزمنCredit: Getty

اضطراب و استرس می تواند باعث معده درد، سر درد، کمر درد و بی‌خوابی شود. نتیجه یک تحقیق در سال 1953 نشان می‌دهد که مردان و زنانی که استرس شدید دارند 3 برابر بیشتر از کسانی که آرام هستند به دل درد مبتلا می‌شوند. رابطه دقیق این دو مورد هنوز نامشخص است اما یک نظریه وجود دارد که می‌گوید روده و مغز مسیر‌های عصبی مشترک دارند و زمانی که ذهن نسبت به استرس واکنش نشان می‌دهد، روده هم همان پیغام را دریافت می‌کند. بنابراین مدیریت استرس به کمک یک روانشناس بالینی، مدیتیشن یا حتی ورزش می‌تواند دردهای شکمی را نیز بهبود ببخشد. با این حال اگر شکم دردتان مکرر است به پزشکتان مراجعه کنید تا احتمال ابتلا به آلرژی غذایی،تحمل لاکتوز، سندرم روده تحریک پذیر و یا وجود زخم را بررسی کند.

حال که با نشانه‌های داشتن استرس آشنا شدید، به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله "5 راه برای جلوگیری از استرس مزمن قبل از اینکه زندگی شما را خراب کند" را نیز مطالعه کنید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان