ماهان شبکه ایرانیان

صورتی را فراموش کنید؛ زرد رنگ محبوب این روزهای دنیای فشن است

بیانسه در موزیک ویدیوی Hold Up که یکی از قطعات آلبوم تصویری لیموناد است، در لباس چین‌دار و زرد مجموعه پاییز روبرتو کاوالی ظاهر شده است

 

بیانسه در موزیک ویدیوی Hold Up که یکی از قطعات آلبوم تصویری لیموناد است، در لباس چین‌دار و زرد مجموعه پاییز روبرتو کاوالی ظاهر شده است. این لباس طوری طراحی شده که با هر قدم آرامی که بیانسه برمی‌دارد، شکل جدیدی بگیرد و شادابی و طراوت صحنه‌ها را بیشتر کند. اعتماد به نفس، آرامش و لذتی که بیانسه در این موزیک ویدیو دارد تا حد زیادی به انتخاب لباس – به ویژه رنگ زرد آن – بستگی دارد.

لباس زرد بیانسه در موزیک ویدیوی جدیدش
Credit: glamour

تصویر بیانسه سرخوش، قدرتمند و مطمئن در لباس زرد به خوبی نشان می‌دهد رنگ زرد در کالکشن‌های امسال نماد چه ویژگی‌هایی است. قبلاً صورتی رنگ قالب کالکشن‌های زنانه بود که البته هنوز هم در محصولات هنرمندانی  مثل پترا کالینز و برندهایی مثل گلوسیر دیده می‌شود. اما اکنون رنگ زرد بین طراحان و هنرمندان محبوب شده و به نظر می‌رسد قرار است جای صورتی را بگیرد. دیگر زمانه‌ای که مردم از رنگ‌ها برای تعریف هویت خودشان در جامعه استفاده می‌کردند، گذشته است. الان بیشتر ما دنبال رنگ‌هایی هستیم که به ما اعتماد به نفس بدهند. رنگ زرد این کار را از دو جهت انجام می‌دهد: هم خوش‌تیپ و متمایزمان می‌کند و هم باعث‌ می‌شود احساس بهتری داشته باشیم. 

در نگاه اول، رنگ زرد احساس شادی و نشاط ایجاد می‌کند که در این زمانه غنیمت است. امسال رنگ قرمز همه جا دیده می‌شد؛ در شوی زنده برندهایی مثل گوچی، سیز مرجان و پروئنزا شولر که مدل‌ها از سر تا پا زرد پوشیده بودند. ساندر لاک طراح برند سیز مرجان در مصاحبه با ووگ گفته بود که ایده استفاده از رنگ زرد از یکی از یادداشت‌هایش به ذهنش رسید و تمام طرح‌های ذهنی‌اش را در برگرفت. حضور رنگ زرد در محصولات جدید این برندها کافی بود تا بازار فشن یک تکان حسابی بخورد و البته مدهای خیابانی زرد رنگ هم به چشم بیایند.

رنگ زرد در دنیای مد
Credit: W Magazine

رنگ زرد در فرهنگ عامه حضور پررنگی دارد. با همه‌گیر شدن بازی پوکمون گو، شخصیت پیکاچو در خیابان‌های دنیا دیده می‌شود و مینیون‌ها هم که سال‌هاست به محبوب‌ترین شخصیت‌های کارتونی تبدیل شده‌اند. اخیراً هم که چهره زرد دونالد ترامپ به صدر اخبار و روی جلد همه روزنامه‌ها رسیده است! در تمام این فضاها زرد نماد خنثی بودن و نقطه وسط توقف و حرکت است. این رنگ نه خصوصیات آبی و صورتی را دارد و نه خصوصیات رنگ قرمز.

اگرچه بنظر می‌رسد انتخاب لباس زرد برای موزیک ویدیوی جدید بیانسه تحت تاثیر عنوان آلبوم باشد (لیموناد) اما می‌تواند آن را نمادی از پوشش الهه اشون در سنت افریقا هم دانست. این الهه معمولاً با یک لباس زرد روشن به تصویر کشیده می‌شود. رنگ زرد در فرهنگ عامه پیام‌های یکسانی دارد اما وقتی به ریشه‌های مذهبی آن رجوع کنیم به برداشت‌های دوگانه می‌رسیم. شباهت رنگ زرد با طلا آن را به تقدس و نعمات دنیوی مثل گل و خورشید پیوند می‌زند. اما به عنوان نماد بیگانه هم شناخته می‌شود و حتی نازی‌ها برای شناسایی یهودی‌ها از آن استفاده می‌کردند. می‌بینید که رنگ زرد جایی نماد مثبت و جایی نماد منفی است اما به عنوان یک رنگ همیشه نسبت به سایر رنگ‌ها متمایز بوده است.

رنگ زرد برای خیلی از ما احساس نوستالژی هم دارد. اگر شما هم سری به آلبوم عکس‌های قدیمی‎‌تان بزنید، احتمالاً عکسی از خودتان پیدا می‌کنید که لباس زرد پوشیده باشید. حتی ممکن است عکسی پیدا کنید که سر تا پا زرد هستید؛ درست مثل چیزی که امروز در صنعت مد می‌بینیم.

اگر این جنبه‌های رنگ زرد را در نظر بگیریم – نوستالژی، لذت، شادابی و منحصر به فرد بودن – از تجدید حیات آن در دنیای فشن و فرهنگ عامه تعجب نخواهیم کرد. فرقی نمی‌کند مصرف‌کننده گوچی، طرفدار بیانسه یا دیوانه بازی پوکمون گو باشید؛ رنگ زرد به آرامی در زندگی روزمره‌تان نفوذ کرده و دیگر تند یا به اصطلاح تو چشم به نظر نمی‌آید. این رنگ تا مدت‌ها در فرهنگ عامه و پوشاک دوام خواهد آورد و حتی اگر از آن خوشتان نیاید، ناخودآگاه شما را شاد می‌کند!

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان