ماهان شبکه ایرانیان

نقد و بررسی آلبوم از دل و از جان سالار عقیلی در فرهنگسرای ارسباران [گزارش اختصاصی بنیتا]

آلبوم جدید «سالار عقیلی» مدتی است که منتشر شده. «از دل و از جان» نامی است که روی این آلبوم گذاشته شده. این روزها این آلبوم محل بحث و نقد پراکنده‌ای بود. تا اینکه در فرهنگسرای ارسباران گروهی از اساتید و هنرمندان عرصه‌ی موسیقی سنتی گرد هم آمدند تا کمی تخصصی‌تر به این آلبوم نگاه کنند. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

آلبوم جدید «سالار عقیلی» مدتی است که منتشر شده. «از دل و از جان» نامی است که روی این آلبوم گذاشته شده. این روزها این آلبوم محل بحث و نقد پراکنده‌ای بود. تا اینکه در فرهنگسرای ارسباران گروهی از اساتید و هنرمندان عرصه‌ی موسیقی سنتی گرد هم آمدند تا کمی تخصصی‌تر به این آلبوم نگاه کنند. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

با این‌که فضای موسیقی کشور این روزها متشنج است و پرحاشیه، اما گاه‌گاهی خبرهایی می‌رسد که باعث مسرت و خوشحالی دوست داران موسیقی می‌شود. اخباری مانند انتشار آلبوم جدید. بزرگان موسیقی کشور. چندی پیش مراسم رونمایی از آلبوم طریق عشق محمدرضا شجریان در تالار وحدت برگزار شد. مطلب مربوط به این خبر را در بنیتا بخوانید.

چهارشنبه 27 مهرماه در فرهنگسرای ارسباران «داریوش پیر نیاکان»، «علی جهاندار»، «اردشیر کامکار»، «مهیار علیزاده» و «کورش متین» برای نقد آلبوم جدید سالار عقیلی حاضر بودند. همچنین اعضا و نوازندگان گروه قمر نیز در فرهنگسرای ارسباران حضور داشتند. جمعی نزدیک به 100 نفر نیز برای دیدن این مراسم و شنیدن نقدهای صاحب‌نظران به سالن آمده بودند.قرار بود که این نشست از ساعت 11 برگزار شود اما با کمی تأخیر آغاز شد. مراسم با پخش یکی از کلیپ‌های همین آلبوم آغاز شد. مجری برنامه «شهرام صارمی» بود. «نوید دهقان» سرپرست گروه «قمر» و آهنگساز این آلبوم، اولین نفری بود که پشت تریبون ایستاد.

نوید دهقان

نوید دهقان

در ابتدای سخنان کوتاهش از نحوه‌ی شکل‌گیری گروه و چگونگی همکاری با اعضا و همچنین سالار عقیلی سخن گفت. در پایان هم از تهیه‌کننده‌ی این اثر تشکر کرد. اولین نفری که از میان 5 مهمان حاضر برای نقد این آلبوم شروع به صحبت کرد، داریوش پیرنیاکان بود.

داریوش پیرنیاکان

داریوش پیرنیاکان

او در ابتدا به تعاریف مربوط به یک اثر هنری اشاره کرد. در ادامه سخنانش به خود آلبوم پرداخت. او نسب به کلیت اثر نظر مساعدی داشت. یکی از محاسن کار به نظر پیرنیاکان، درک درست نوید دهقان آهنگساز آلبوم از شعر بود. اما ایراد که به این کار داشت، طولانی بودن تصانیف و قطعه‌ها بود که به زیبا بودن کار خدشه وارد می‌کرد. پیرنیاکان نسبت به سایر عناصر کار دید مثبتی داشت و از لحاظ تکنیک، این آلبوم را اثر استانداردی دانست.

علی جهاندار دومین کسی بود دعوت به صحبت شد. او بیش از اینکه به خود اثر بپردازد، به نقل خاطرات از بزرگان آواز و موسیقی ایران چون استاد «بنان» و «محمدرضا شجریان» پرداخت. توصیه‌ای که او برای جوانان فعال در این عرصه داشت، تبعیت از بزرگان آواز و موسیقی سنتی ایران بود. او در میان صحبت‌هایش چند بیتی از یکی از آوازهایش را خواند. دیگر نصیحت او به فعالان موسیقی مغرور نشدن به تعاریف گذرا و تشویق‌ها بود.

علی جهاندار

علی جهاندار

نوبت به اردشیر کامکار رسید. او بعد از سلام و خوشامدگویی به حاضران به سختی‌های کار شکل‌گیری یک آلبوم را یادآور شد و به نوید دهقان برای مدیریت و ارائه‌ی آلبومی به این خوبی تبریک گفت. او در ادامه از سختی‌های خلق اثر هنری به‌ویژه موسیقی به دلیل انتزاعی بودن، صحبت کرد. او وظیفه‌ی موزیسین را از این لحاظ دشوار  دانست که وی هم باید احساسات خود را در اثر دخیل کند و هم نیاز مخاطب و احساسات او را مدنظر قرار دهد. کامکار تلفیق شعر و موسیقی در این آلبوم را یکی از نقاط قوت آن عنوان کرد و حالت عجین شدگی با یکدیگر را دارد. او تک‌نوازی‌های آلبوم را، چه تک‌نوازی کمانچه آلتو و چه تک‌نوازی تار را موفق دانست. نقطه‌ضعف اثر از نظر کامکار، اجرای  پیانو و آواز همراه آن بود که به عقیده‌ی وی خیلی با کلیت کار همخوانی ندارد. ایراد دیگری که کامکار همانند پیرنیاکان به آن اشاره کرد این بود که می‌شد تمامی قطعه‌ها را در یک سی دی به جای دو سی دی ارائه داد. در پایان سخنانش هم توصیه‌ای به جوانان این عرصه داشت و آن هم داشتن مطالعه در زمینه‌ی موسیقی در کنار تمرین آن بود.

کوروش متین نقد خود را از کاور آلبوم آغاز کرد و اشاره به این داشت که بهتر بود تصویر دیگر نوازندگان و نیز شاعری که شش شعر از او در این آلبوم استفاده شده آورده می‌شد. در ادامه به بحث فنی موسیقی در این آلبوم پرداخت که در مورد آواز و جواب آوازها و نیز تک‌نوازی‌های این اثر بود. او نقدی نیز بر یکی از قطعات طولانی آلبوم داشت که حدود 17 دقیقه بود. ازنظر وی می‌شد که بهتر اجرا شود و جواب آوازها در این قطعه می‌توانست بهتر اجرا شود. او صدای سالار عقیلی و تک‌نوازی‌های نوید دهقان و دیگر نوازندگان را از نقاط قوت این اثر دانست. همچنین از نظر وی ملودی قطعه‌ی اول در سی دی یک بسیار بجا و زیبا بود و انتخاب ماهرانه‌ای بود. در ادامه‌ی نقد، متین بیشتر به جنبه‌های فنی اثر پرداخت. او نسبت به سایرین طولانی‌تر صحبت کرد.

در نهایت مهیار علیزاده شروع به صحبت کرد. او بعد از صحبت‌های اولیه و سلام و خوشامدگویی، به گفته‌ی خودش چیز جدیدی برای گفتن نداشت. به این دلیل که اساتید دیگر پیش از او تمامی نکات را گفته بودند. او فقط جند نکته‌ی مهم را تکرار کرد. او ابتدا به سابقه‌ی دوستی خود با نوید دهقان اشاره کرد که سال‌ها قبل روی یک پروژه‌ی موسیقی باهم همکاری داشتند. او ابتدا به مشکل ریتم شناسی که بسیاری از خوانندگان کشورمان با آن روبرو هستند، اشاره کرد. اما سالار عقیلی را مبرا از این مشکل دانست. او بسته‌بندی آلبوم، طراحی و دوزبانه بودن آن را پسندید. او در ادامه از تنظیم قطعات این آلبوم سخن گفت و افزود که می‌شد کمی بهتر فضا را برای مخاطب آماده‌تر کند. چون که این آلبوم با کلام است، تکیه و تمرکز می‌بایست بیشتر بر روی کلام می‌بود تا ارکستر. او نیز مانند دیگر اساتید حاضر به طولانی بودن قطعات به‌عنوان یکی از نکات منفی آلبوم اشاره کرد. او نیز با تجمیع قطعات در یک سی دی موافق بود. او سه تصنیف از این آلبوم را به‌عنوان تصانیف درخشان اعلام کرد. میکس و مستر کار هم مطابق باسلیقه‌ی مهیار علیزاده نبود.

جلسه نقد وبررسی آلبوم از جان و از دل سالار عقیلی

در پایان هم داریوش پیرنیاکان و علی جهاندار نکاتی را در مورد آلبوم یادآور شدند. در آخر مراسم هم مهمانان برنامه همراه با اعضای گروه روی سن، عکس یادگاری گرفتند. حاضران با شنیدن قطعه‌ی دیگری از این آلبوم و دیدن کلیپ آن بدرقه شدند.

عکس‌ها و گزارش این مراسم توسط امین نعمتی خبرنگار اختصاصی بنیتا تهیه شده است.   


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان