ماهان شبکه ایرانیان

آموزش درمان صحیح گزش کک‌ها

گزیدگی کک‌ها معمولاً یک یا چند برآمدگی قرمزرنگ ایجاد می‌کند که خارش‌دار و گاهی دردناک است

گزیدگی کک‌ها معمولاً یک یا چند برآمدگی قرمزرنگ ایجاد می‌کند که خارش‌دار و گاهی دردناک است. در وسط این برآمدگی معمولاً سوراخ بسیار ریزی وجود دارد کـه انتهای نیش حشره از آن بیرون زده است. به غیر از این سـوزش و خارش، نیش حشره خطر چندانی برای فرد نخواهد داشت، البته درصورتی که فرد به گزیدگی و نیش حشرات آلرژی نداشته باشد. امروز در بنیتا شیوه درمان این نیش‌ها را برایتان توضیح خواهیم داد.

کک‌ها حشرات ریز و آزاردهنده‌ای هستند که معمولاً به حیوانات خانگی آسیب می‌زنند اما اگر محیطی باشد که وجود کک در آن امری عادی به نظر بیاید احتمال کک‌گزیدگیِ شما نیز وجود دارد. گزششان همراه با خارش و احساس درد است. این گزش‌ها معمولا به شکل نقاط ریز و قرمز در تعداد سه تا چهارتایی در یک خط ظاهر می‌شوند. معمولاً روی قوزک پا یا خودِ پا ظاهر می‌شوند اگرچه در اطراف کمر، زیر بغل‌ها، آرنج‌ها و زانوها هم مشاهده می‌شوند.

خارش زیاد پوست می‌تواند منجر به آسیب پوست شود و زمینه را برای عفونت باکتریایی مهیا کند. برای درمان و پیشگیری از کک‌گزیدگی اول از همه باید از هجوم آنها جلوگیری کنید. روش‌های طبیعی برای مقابله با کک‌ها و گزششان وجود دارد که در اینجا 10 روش خوب و مؤثر آورده شده است.

مراقبت از پوست

1 - یخ خشک

یخ خشک می‌تواند به تمام شدن خارش و دردِ کک گزیدگی کمک کند. این روش هم برای انسان و هم حیوان جواب می‌دهد. دمای پایین، باعث بی‌حس شدن انتهای عصب شده و به تسکین خارش کمک می‌کند و همچنین ورم را کاهش می‌دهد.

ابتدا موضع گزش و اطراف آن را با آب گرم و صابون بشویید.

چند تکه یخ را در لیف حمام بگذارید.

بسته یخ را برای دو تا سه دقیقه روی ناحیه آسیب بگذارید.

اندکی صبر کنید و سپس دوباره این کار را انجام دهید.

این کار را به مدت 10 تا 15 دقیقه برای چند بار در طول روز انجام دهید.

نکته: توجه کنید که یخ را مستقیماً روی پوست نگذارید چون ممکن است منجر به سوزش شود.

2 - جوش‌شیرین

روش دیگر استفاده از جوش‌شیرین است. یک خنثی کننده اسید طبیعی که موجب توقف سریع خارش می‌شود. جوششیرین همچنین باعث کاهش ورم و التهاب عفونت می‌شود.

یک قاشق چای‌خوری از جوش‌شیرین را با مقدار کمی آب مخلوط کنید و خمیر رقیق حاصله را روی موضع آسیب بگذارید. اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پوست بماند سپس آن را با آب سرد بشویید. این روش را یک یا دو بار در روز تکرار کنید.

به جای روش بالا می‌توانید یک فنجان جوش‌شیرین را در وان حمام پر از آب سرد حل کنید. خوب آن را به هم زده سپس به مدت 10 دقیقه در آن غوطه بخورید و سپس بیرون آمده و خود را با حوله‌ای نرم خشک کنید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

سگ‌ها و گربه‌ها برای جلوگیری از خارش پوست می‌توانند با خمیر حاصله از یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین همراه با آب درمان شوند. از یک پارچه نخی برای مالیدن مخلوط بر روی موضع استفاده کنید. به مدت 5 دقیقه بگذارید تا بر روی پوست بماند، سپس با آب خنک شستشو دهید. اگر خارش حیوانتان خیلی زیاد است می‌توانید آن را با یک یا نصف فنجان جوش‌شیرین که در وان حمام حل شده است، حمام دهید.

نکته: از مالیدن جوش‌شیرین بر روی پوست خراشیده و زخم، خودداری کنید.

3 - سرکه سیب

سرکه صاف نشده سیبِ نارس، یکی دیگر از روش‌های عالی طبیعی برای کک گزیدگی است که هم برای انسان و هم حیوان کاربرد دارد. این روش می‌تواند به خارش ناحیه آسیب‌دیده کمک کند و التهاب آن را تسکین دهد. استیک‌اسید موجود در آن هم مانع از عفونت است. یک تکه پنبه را در سرکه غوطه‌ور کنید، سپس آن را بر روی موضع گزش قرار داده و پس از 5 دقیقه آن را بردارید. این روش مؤثر را روزانه چند بار انجام دهید تا کامل درمان شوید. اگر منجر به سوزش پوست می‌شود، سرکه را با افزودن مقداری آب، رقیق کنید سپس درمان را انجام دهید.

برای حیوانات ترکیب مساوی از سرکه‌ی سیب و آب را در آب‌پاش مخلوط کنید و سپس آن را بر روی حیوان خود اسپری کنید. مواظب باشید که آن را بر روی چشم، گوش و بینی حیوان اسپری نکنید. این کار را روزانه چند بار تکرار کنید. همچنین می‌توانید آن را بر روی نواحی پر از کک اسپری کنید.

4 - آلوئورا

ژل آبکی آلوئورا هم برای پوست انسان و هم حیوان مفید است. ترکیبات فعال آن شامل ضد عفونی کننده‌ها و ضد التهاب‌ها به اتمام خارش و تورم ناشی از کک‌گزیدگی کمک می‌کند همچنین روند سلامتی را شتاب می‌بخشد.

ابتدا تکه‌ای از برگ آلوئورا را جدا کنید و ژل آن را استخراج کنید.

ژل را بر روی پوست خود و نواحی گزیدگی حیوانتان بمالید. بگذارید تا به مدت 15 دقیقه بر روی پوست بماند سپس با آب ولرم آن را بشویید. این درمان را روزانه 3 تا 4 مرتبه انجام دهید و ژل باقی‌مانده را در یخچال نگهداری کنید.

5 - یاس هندی

اگر می‌خواهید که از هجوم کک‌ها جلوگیری کنید یا علائم گزش کک‌ها را درمان کنید یاس هندی بسیار مؤثر است. برگ‌های آن دارای خاصیت ضد سوزش، ضد عفونت و ضد التهاب است و برای انسان‌ها و سگ‌ها و کسانی که می‌خواهند از راه طبیعی درمان شوند بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. 

نکته: برگ‌های یاس هندی برای گربه‌ها مناسب نیست.

یک مشت از برگ‌های یاس هندی را به مدت 15 تا 20 دقیقه بجوشانید. آن را صاف کرده و بگذارید تا خنک شود. یک تکه پنبه را در آن بخیسانید سپس به مدت 10 تا 15 دقیقه بر روی موضع گزیدگی بگذارید. این روش را روزانه دو بار و به مدت چندین روز انجام دهید.

همچنین می‌توانید از کرم یا لوسیون آن روزانه چند بار استفاده کنید. برای سگ خود روغن رقیق گل یاس و روغن بادام را به نسبت 1 به 10 ترکیب کنید و بر روی مواضع آسیب دیده بمالید. روزانه چند بار این کار را انجام دهید.

برای کنترل گسترش و هجوم کک‌ها 10 قطره درمانی روغن گل یاس را در یک آب‌پاش بریزید و بر روی نواحی مورد هجوم کک‌ها اسپری کنید. همچنین می‌توانید بر روی پشم‌های سگتان اسپری کنید و بگذارید تا خشک شود.

6 - نارون کوهی

این گیاه یک داروی تند و تیز مؤثر است که می‌توانید برای درمان کک‌گزیدگی استفاده کنید. با توجه به تانین موجود در آن به کاهش سوزش و التهاب و قرمزی پوست کمک می‌کند. تانین دارای قبض‌کنندگی ملایم و مواد ضد التهاب مؤثر است که منجر به کاهش خارش و ورم می‌شود.

یک تکه پنبه را در محلول آن غوطه‌ور کنید و به مدت 10 دقیقه بر روی موضع گزیدگی بگذارید. این کار را به اندازه لازم تکرار کنید.

برای حیوانات، قسمتی از گیاه را در آب‌پاش قرار دهید و هنگامی که سگ یا گربه‌تان شروع به خارش موضعی کرد آن را بر روی پوست ملتهبش اسپری کنید.

7 - نمک فرنگی

مراقبت از پوست

نمک فرنگی (منیزیم سولفات) برای تعدادی از مشکلات پوستی ازجمله کک‌گزیدگی مفید است. انسان‌ها هم مانند حیوانات خانگی می‌توانند از نمک فرنگی برای کاهش التهاب و آزار حاصل از کک‌گزیدگی‌ها استفاده کنند و با آن حمام کنند.

برای سگ‌ها و گربه‌ها 4 تا 6 قاشق سوپ‌خوری از نمک فرنگی را در یک گالن آب گرم حل کنید و با آن حیوان خانگی‌تان را 10 تا 15 دقیقه حمام کنید. این درمان را هفته‌ای یکبار انجام دهید. زمان حمام حیوان خود مواظب باشید که از این آب نخورد چون ممکن است باعث اسهال شود.

برای درمان خودتان ، یک فنجان از نمک را در یک وان حمام با آب ولرم حل کنید و خودتان را به مدت 15 دقیقه شستشو دهید. از این نوع حمام هفته‌ای یک یا دو بار استفاده کنید و لذت ببرید.

8 - آرد جو صحرایی

مراقبت از پوست

آرد جو صحرایی به‌ویژه آرد جوی سَریشمی برای درمان طبیعی کک‌گزیدگی مفید است. آرد جو سریشمی نوعی از آرد جو صحرایی است که دارای پودری بسیار مناسب است. این ماده هم سموم خارشی ناشی از گزش را از پوست بیرون می‌کشد و هم اثرات التهاب و آزار ناشی از گزش را می‌کاهد.

برای گزش‌های موضعی، خمیری کلفت از ترکیب آرد جو و ماست ساده و مقدار کمی عسل تهیه کنید و به مدت 30 دقیقه بر روی محل آسیب بگذارید و سپس آن را بشویید. روزانه این کار را انجام دهید تا بهبودی حاصل شود.

برای حیوانات خانگی یک فنجان از آرد جو صحرایی را در وان یا تشتی بزرگ حل کنید و حیوانتان را با آن حمام دهید. به مدت 15 دقیقه پشم‌های حیوان را بخیسانید و سپس حیوان را بشویید. در هفته به مدت چند بار این عمل را انجام دهید.

برای مواضع بی‌مو آرد را پخته بگذارید تا سرد شود سپس به مدت 10 تا 15 دقیقه بر روی موضع آسیب قرار داده و سپس بعد از آن با آب خنک، آن را بشویید. روزانه یک مرتبه این کار را انجام دهید.

9 - لیمو (آب‌لیمو)

مراقبت از پوست

یکی دیگر از درمان‌های طبیعی و مؤثر برای کک‌گزیدگی انسان‌ها و حیوانات است. همچنین می‌تواند به منع گسترش و هجوم کک‌ها به حیوان و خانه‌تان کمک کند. این ماده قابض طبیعی می‌تواند جوش‌های حاصله از کک‌گزیدگی را بخشکاند و خارش را متوقف کند. همچنین سرخی و ورم را می‌کاهد و مانع از عفونت می‌شود.

یک تکه پنبه را در آبلیمو غوطه دهید و بر روی موضع گزش بگذارید.

بگذارید تا خشک شود و سپس موضع آسیب را بشویید.

چند بار در طول روز این کار را انجام دهید.

این روش هم برای انسان و هم برای حیوان کارامد است.

10 - چای سبز

مراقبت از پوست

چای سبز می‌تواند کک‌گزیدگی را بهبود بخشد. این ماده می‌تواند پوست را تسکین دهد، خارش را پایان بخشد، ورم را کم کند و بهبود را با توجه به خواص ضد سوزش و ضد التهابش تسریع کند.

به اندازه چند فنجان، چای سبز دم کنید و بگذارید تا خنک شود. از آن برای شستشوی گزیدگی پوست خود و حیوانتان استفاده کنید. به اندازه لازم این روش را ادامه دهید.

یا به جای آن می‌توانید از بسته‌های چای به‌طور مستقیم بر روی پوستتان استفاده کنید. ابتدا بسته‌های چای را به مدت 30 دقیقه در یخچال بگذارید تا خنک شود. به‌اندازه‌ای که لازم است تکرار کنید.

به‌جز چای سبز می‌توان از چای سیاه، چای سنفیتون، چای بابونه و گل‌های تازه و خشک اسطوخودوس نیز برای درمان کک گزیدگی استفاده کرد.

دو توصیه تکمیلی:

نیش حشرات و آلرژی

فردی که نسبت به نیش حشرات آلرژی دارد باید حتماً کارتی همراه خود داشته باشد تا افراد دیگر از آلرژی او باخبر شوند. اگر پزشک برای واکنش آلرژیک شما، دارو درمانی تجویز کرده است، حتماً از طریقه‌ی مصرف آن مطمئن شوید.

چطور از گزیدگی دوری کنیم

اگر تعداد زیادی زنبور شما را احاطه کرده‌اند، خیلی آرام سعی کنید از آن محل دور شوید. به هیچ عنوان سعی نکنید که با تکان دست آن‌ها را از آن محیط دور کنید. حرکات شدید فقط آن‌ها را بیشتر برای نیش زدن تحریک می‌کند. استفاده از اسپری‌های کشنده‌ی حشرات می‌تواند کمک کننده باشد. از ضربه زدن به کندوی زنبور اجتناب کنید چون در چنین موقعیتی زنبورها سریعاً نیش می‌زنند. از چیزهایی که حشرات را تحریک می‌کند مثل گل، درخت، و چوب دوری کنید. هنگام نوشیدن یا خوردن، به ویژه چیزهای شیرین در بیرون از منزل بسیار دقت کنید. بو و رنگ‌های روشن حشرات را تحریک می‌کند. از زدن کرم های بودار و عطرهای قوی در محیط بیرون تا حد ممکن خودداری کنید.

پوشیدن لباس‌هایی با آستین بلند، پاچه‌ی بلند، جوراب و دستکش شما را در مقابل نیش حشرات حفظ می‌کند.

برای جلوگیری از ورود حشرات به داخل، پنجره‌های خانه و ماشین را ببندید.

در صورت وجود هر نوع آشیانه‌ی حشره در خانه یا حیاطتان، سریعاً آن را به جای دیگری منتقل کنید.

نکته:

خانه‌تان را برای جلوگیری از هجوم و گسترش کک پاکیزه و منظم کنید.

حیوان خانگی‌تان را با شامپوی توصیه شده توسط دامپزشکتان حمام دهید.

از کرم گل همیشه بهار برای رفع سوزش و جلوگیری از بدتر شدن جوش‌ها استفاده کنید.

از لوسیون کالامین یا کرم هیدروکورتیزون برای رفع سوزش استفاده کنید.

از برگ ریحان له شده بر روی گزیدگی‌ها استفاده کنید.

آنتی هیستامین می‌تواند شما را از سوزش و خارش خلاص کند. با دکتر خود درباره‌ی اینکه کدام آنتی هیستامین برای حیوانتان مفید است مشورت کنید.

از خارش پوست خود اجتناب کنید چون می‌تواند ایجاد عفونت کند.

در رژیم غذاییتان از سیر استفاده کنید. کک‌ها از سیر فراری‌اند و این مانع از گزش آن‌ها می‌شود. البته ممکن است سیر برای رفیق پشمالویتان مناسب نباشد.

گاهی اوقات رفتارهای حرفه‌ای کنترل افت برای جلوگیری از هجوم و گسترش لازم است.

اگر از مطلب خوشتان آمد می‌توانید یک سری هم به "دفع‌ کنندگان حشرات مختلفی در بازار موجود است ولی بهتر است از دفع کننده‌های سالم استفاده کرد" بزنید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان