راه‌هایی طبیعی جهت کاهش سریع فشار خون

فشار خون بالا، که در اصطلاح پزشکی به آن هایپرتنشن (hypertension) گویند، با فشار خون ۹۰/۱۴۰ میلی‌متر جیوه یا بیشتر از آن مشخص می‌شود

راه‌هایی طبیعی جهت کاهش سریع فشار خون

فشار خون بالا، که در اصطلاح پزشکی به آن هایپرتنشن (hypertension) گویند، با فشار خون 90/140 میلی‌متر جیوه یا بیشتر از آن مشخص می‌شود. این وضعیت می‌تواند فرد را در معرض خطر دچار شدن به مشکلات جدی برای سلامتی قرار دهد. این مقاله راه‌هایی طبیعی جهت پایین آوردن فشار خون را در دسترس شما قرار می‌دهد.
فشار خون نشان دهنده‌ی میزان فشار اعمال شده توسط خون در دیواره رگ‌های خونی است. هنگامی که فشار بالا باشد، قلب مجبور است که سخت‌تر کار کرده تا خون را به اندام‌ها پمپ نماید. در مورد افراد سالم، فشار خون خوانده شده 80/120 میلی‌متر جیوه می‌باشد. در حالی که عدد 120 اشاره به فشار سیستولیک دارد، مقدار 80 به فشار دیاستولیک برمی‌گردد. هنگامی که فشار سیستولیک به طور مداوم در محدوده‌ی 139-120 میلی‌متر جیوه باشد و فشار دیاستولیک در محدوده‌ی 89-80 میلی‌متر جیوه را نشان دهد، پری هایپرتنشن یا پیش فشار خون بالا (prehypertension) در فرد تشخیص داده می‌شود. فشار خون بالا به دو مرحله تقسیم می‌شود. در مرحله 1، فشار سیستولیک بین 140 میلی‌متر جیوه و 159 میلی‌متر جیوه و فشار دیاستولیک بین 90 میلی‌متر جیوه و 99 میلی متر جیوه است. در مرحله 2، فشار سیستولیک و دیاستولیک به ترتیب بیش از 160 میلی متر جیوه و 100 میلی متر جیوه می‌باشد. هنگامی که فشار سیستولیک بالاتر از 180 میلی متر جیوه بوده، و فشار خون دیاستولیک بیشتر از 110 میلی متر جیوه باشد، در فرد فشار خون بالای بحرانی تشخیص داده می‌شود.
اگر سطوح فشار خون به طور مداوم بالا باشند، می‌تواند فرد را در خطر ابتلا به بیماری‌های مختلفی مانند حمله قلبی، نارسایی کلیه، سکته مغزی، مشکلات چشم، بیماری عروق محیطی، و غیره قرار دهد. بنابراین، برای بازگرداندن فشار خون به حالت عادی، بایستی اقدامات فوری اتخاذ شود.

اقدامات پیشگیرانه برای فشار خون بالا

عوامل خطر برای فشار خون بالا شامل سیگار کشیدن، اعتیاد به الکل، چاقی، کم تحرکی، مصرف بیش از حد نمک، استرس، سن بالا، سابقه خانوادگی، و غیره می‌باشند. پیروی از یک شیوه زندگی سالم می‌تواند به کنترل فشار خون کمک نماید. در اینجا تکنیکهای اصلاح شیوه زندگی و عاداتی که بایستی در زندگی روزمره‌ی خود وارد کنید آورده شده است تا سطوح فشار خون خود را به حالت طلیعی برسانید.

تکنیک تنفس عمیق

تنفس یک عمل غیر ارادی است و به همین دلیل است که اغلب الگوی تنفس‌مان را نادیده می‌گیریم. هنگامی که تحت استرس قرار داریم، نفسهای کوتاه و کم عمق کشیده و از شانه‌ها بجای دیافراگم جهت حرکت هوا به درون و بیرون ریه‌ها استفاده می‌کنیم. این راه مناسبی برای نفس کشیدن نیست. یوگا، مدیتیشن، تای چی، و غیره، تکنیک‌ها و تمریناتی هستند که به ما در کنترل الگوی تنفس کمک می‌کنند. این تمرینات به ما اجازه می‌دهند که با استفاده از دیافراگم نفس بکشیم، در حالی که بالای سینه ثابت مانده و پر و خالی شدن ریه‌ها از هوا را به درستی فراهم می‌سازند. چنین تمرینات عمیق تنفسی، میزان اکسیژن‌دار شدن خون را بهبود بخشیده و موجب آرامش می‌شوند که به نوبه‌ی خود خطر فشار خون بالا را کاهش می‌دهند.

مصرف شکلات تیره

برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف مقدار کمی شکلات تیره می‌تواند اندکی فشار خون را کاهش دهد. به نظر می‌رسد آنتی اکسیدان‌ها و مواد شیمیایی ویژه‌ای که در شکلات تیره موجود می‌باشند، دارای اثر آرام بخشی بوده و به گشاد شدن عروق خونی کمک می‌کنند. با این حال، شکلات تیره را در حد اعتدال مصرف نمایید و از خوردن نمونه‌هایی که سرشار از قند هستند خودداری کنید.

حفظ وزن سالم

چاقی یک عامل خطر برای بسیاری از عوارض خطرناک پزشکی از جمله فشار خون بالا است. بنابراین، توصیه می‌شود چند کیلو اضافه وزن خود را کاهش دهید. همچنین افزایش دور کمر، شما را در معرض خطر بیشتری در رابطه با ابتلا به فشار خون بالا قرار می‌دهد. این خطر در مردان و زنانی که سایز کمرشان به ترتیب بیش از 40 و 35 اینچ (5ر101 و 89 سانتی‌متر) است بیشتر می‌باشد. از این رو وزن اضافی خود را از بین برده و از یک برنامه‌ی روزانه‌ی ورزشی منظم پیروی کرده تا وزن متناسب را حفظ نمایید. از مصرف آیتم‌های غذایی که به اضافه وزن کمک می‌کنند، خودداری کنید.

کاهش مصرف سدیم

کلیه‌های ما با استفاده از فرآیند اسمز، که شامل یک تعادل میان سدیم و پتاسیم است، آب اضافی را از خون دفع می‌کند. هنگامی که فردی از رژیم غذایی استفاده می‌کند که سدیم بیش از حد در آن است، این تعادل برهم می‌خورد. بنابراین میزان آب درون خون افزایش می‌یابد، که به نوبه‌ی خود میزان فشار وارده توسط خون بر دیواره‌ی رگهای خونی را افزایش می‌دهد. مصرف روزانه توصیه شده‌ی سدیم در حدود 2400 میلی گرم می‌باشد، که حدود یک قاشق چای خوری نمک است. بنابراین، فرد بایستی از خوردن غذاهای فرآوری شده خودداری کند، به این دلیل که این مواد غذایی از نمک و دیگر مواد نگهدارنده سرشارند. پیش از خرید مواد غذایی فرآوری شده از سوپرمارکت، حتماً برچست آن را بخوانید.

کاهش مصرف کافئین

مشاهده شده است که مصرف کافئین باعث افزایش موقت در فشار خون می‌شود. توصیه می‌شود، 30 تا 120 دقیقه پس از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار میزان فشار خون خود را اندازه بگیرید. اگر فشار خون شما افزایش یافته باشد، مصرف قهوه، چای، و نوشیدنی‌های گازدار را محدود سازید. بهتر است نوشیدنی‌های کافئین‌دار را با چای گیاهی جایگزین سازید.

کاهش استرس

استرس باعث اضطراب می‌شود که می‌تواند شما را در معرض خطر بالا رفتن فشار خون قرار دهد. بنابراین، همیشه باید سعی کنید با پیروی از یک شیوه‌ی زندگی سالم، سطوح استرس را پایین بیاورید. روزانه اوقات فراغت خود را به مدیتیشن، یوگا، و یا موسیقی اختصاص دهید. سرگرمی را برای خود انتخاب کنید که موجب آرامش شما شود. مشکلات و نگرانی‌های خود را با دوستان و عزیزانتان در میان بگذارید.

اجتناب از کشیدن سیگار و نوشیدن الکل

سیگار کشیدن و مصرف الکل هر دو عوامل خطر برای ابتلا به گروهی از بیماری‌ها می‌باشند. این مواد تأثیراتی همچون کافئین بر روی شما می‌گذارند. چنانچه به طور مرتب سیگار بکشید و الکل مصرف کنید، در خطر ابتلا به فشار خون بالا قرار می‌گیرید. بنابراین، سعی کنید در وهله‌ی نخست مصرف آنها را کم کنید. پس از آن، تلاش نمایید از مصرف الکل و کشیدن سیگار خودداری کنید.
سخن پایانی اینکه پیروی از یک شیوه زندگی سالم می‌تواند به جلوگیری از فشار خون بالا کمک کند. بنابراین، اقدامات فوق را دنبال کنید تا سالم بمانید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان