لباس جذاب آنیتا اکبرگ (Anita Ekberg) در فیلم La dolce vita که به رنگ سیاه و به کارگردانی فدریکو فلینی و به سبک رمیان باستان است، یکی از ماندگارترین تصاویر از فیلم های سینمایی هست. چندی پیش این هنرمند جاودانه و سمبل جذابیت سینما چشم از جهان فروبست و یک میراث ماندگار از خودش برای مد سینمایی بهجا گذاشت. بازی او در فیلم فدریکو فلینی (Federico Fellini)، وی را تبدیل به یکی از ستارههای سینمایی کرد. بر اساس آنچه لس انجلس تایمز نوشته است، این فیلم یک موفقیت بزرگ در توصیف سبک زندگی مردم امریکا در سال 1960 بود. همراه بنیتا باشید تا با چند لباس نمادین در این فیلم آشنا شوید.
جین هارلو، شام شبانه (Jean Harlow, Dinner at Eight)
Credit: flavorwire
لباس ساتنی سفید برای یک مهمانی شب که به تن جین هارلو با موهای سفید و بلوند خودش نشسته است، ترکیب زیبایی درست کرده است. این دقیقاً همان چیزی است که باید کاراکتر کیتی پاکارد (Kitty Packard) در شام شبانه 1933 باید میداشت. شخصیتی که باشد جلف، بیپروا میبود. این فیلم چنان محبوبیتی با این کاراکتر به دست آورد که مدتها به همین نام شناخته میشد. لباسی که هارلو به تن داشت غیرقابل استفاده بهصورت مداوم بود و هنگامیکه میخواست بنشیند باید لباس دیگری به تن میکرد.
ریتا هایورث، گیلدا (Rita Hayworth, Gilda)
Credit: flavorwire
جسیکا رابیت (Jessica Rabbit) شخصیت داستان گیلدا، با ریتا هایورث و لباس مشکی مجلس شبانهاش در نظر همه تصویر پیداکرده است. طراح جین لوئیس (Jean Louis) نقش کلیدی در به تصویر کشیدن ستارههای سینمایی به روی صحنه دران زمان ایفا میکرد. جان سینگر سارجنت (John Singer Sargent) نقاش جامعه مادام پیر گاترو (Madame Pierre Gautreau) از لباس و دستکشهای اپرا ریتا الهام گرفته است. صحنه ماندگار فیلم گیلدا صحنهای است که ریتا آواز میخواند و مضمون آهنگ او این است که همه تقصیرها گردن مادرم است؛ و دستکشهای اپرا خودش را در هوا تکان میدهد و مردم با او میخوانند.
ویوین لی، بربادرفته (Vivian Leigh, Gone with the Wind)
Credit: flavorwire
کار سختی است که میان تمام لباسهای مخملی و سبزه خیرهکنندهای که ویوین در فیلم بربادرفته به تن کرده است یکی را بهعنوان بهترین لباس انتخاب کنیم؛ اما ما به سراغ کارهای سخت میرویم و از یک متخصص در مورد زیبایی لباسهای او سؤال کردیم. هری رانسام (Harry Ransom) که در دانشگاه تگزاس در آستین استاد زیباییشناسی است در مورد زیبایی لباسهای ویوین اینگونه توضیح میدهد: لباسهای پوشیده برای اسکارلت برای نشان دادن نمادی از اراده او همیشه جاودانه خواهند ماند، این سه صحنه عبارتاند از: صحنهای در زندان که اسکارلت از رت (Rhett) کمک مالی درخواست میکند، صحنهای که اسکارلت با مادرش در طول خیابان اتلانتا پیادهروی میکند، صحنهای که اسکارلت با فرانک کندی دیدار میکند. پیشنهاد رنگ لباس توسط طراح صحنه با چالشهای زیادی مواجه شد. این رنگ باید با چشمان اسکارلت مطابقت و هماهنگی داشت و همچنین باید بر اساس فنهای فیلمبرداری هم سازگاری داشت. علاوه بر این، لباس باید دارای جنس خاصی میبود که برای این کار پارچهها را در مقابل نور خورشید قراردادند تا به رنگ و بافت دلخواه برسند. با همه این کارها رنگ سبز لباس انقدر ها که به نظر کارگردان مناسب بود کاهش پیدا نکرده بود، امروزه با استفاده از فنهای خاص میتوانند از رنگ خاص مقداری از اشباع بودنش را بکاهند.
مارلین مونرو، خارش هفت ساله (Marilyn Monroe, The Seven Year Itch)
Credit: flavorwire
تمام لباسهای نمادین هالیوودی با طراحی لباس ویلیام تراویلا (William Travilla) برای فیلم بیلی ویلدر (Billy Wilder) در سال 1955 و مارلین مونرو در هم شکستند. لباس مارلین که بر روی یکی از هواکشهای مترو ایستاده است و با دستان خودش دامن سفید و چیندار خودش را گرفته است، صحنهای است که کمتر کسی شاید آن را ندیده باشد. ویلدر فیلمبرداری را در خیابان Lexington در منهتن زمانی که صدها تماشاچی کنار صحنه فیلمبرداری حضور داشتند فیلمبرداری میکرد که معمولاً همیشه صدای تشویقهای به پا بود. این فیلم برای مدتهای زیادی بهعنوان یکی از ساختههای زیبا کمپانی فاکس محسوب میشد.
الیزابت تیلور، گربه روی شیروانی داغ (Elizabeth Taylor, Cat on a Hot Tin Roof)
Credit: flavorwire
الیزابت هم به پیروی از لباسهای سفید مونرو، لباس سفید ابریشمی را برای بازی در فیلم گربه روی پیروانی داغ انتخاب کرد. بعد از فیلم الیزابت یک نسخه مشابه از لباس را برای خودش سفارش داد تا در زمانهای غیر از فیلمبرداری هم داشته باشد. کمر باریک و کشیدگی گردن مگی را به گربهای زیبا تبدیل کرده بود.
جودی گارلند، جادوگر شهر اوز (Judy Garland, The Wizard of Oz)
Credit: flavorwire
لباس معروف که از پارچههای پنبهای و کتانی و رنگهای بچگانه تشکیلشده بود. لباسی که برای فیلم جادوگر شهر اوز انتخابشده بود قبل از اینکه به ما نمایش داده شود، بارها توسط گروه طراح صحنه تغییر کرده بود ولی درنهایت ما را دچار تعجب کرد.
آئودری هپبورن، صبحانی در تیفانی (Audrey Hepburn, Breakfast at Tiffany’s)
Credit: flavorwire
زیباترین لباس مشکی تمام دورههای سینمایی را ائودری به تن کرده است، هپبورن شبیه یکی از افراد خانواده سلطنتی بالباس مجلسی در ایتالیا و پارچهای از جنس ساتن گیونچی شده است. تاج و بلورهای موجود روی آن زیبایی دوچندانی به او بخشیده است. زمانی که فیلم در سال 1961 نمایش داده شد، لباس کمی نسبت به حالت فیلم واصلی خودش کوتاهتر شده بود تا جذابیت بیشتری داشته باشد.
دیوین، فلامینگو صورتی (Divine, Pink Flamingos)
Credit: flavorwire
همه چیزی که شما برای ساختن یک فیلم لازم دارید یک تفنگ و دختر است! در مورد فلامینگو صورتی میتوانیم بگوییم که یک ملکه بالباس قرمز به همراه تفنگ لازم بوده است. خط چشم (!) اگر بتوانیم اسم آبی بالای چشم بازیگر اصلی را بنامیم و همچنین لباس قرمز یکی از لباسهای نمادین هالیوودی است.
میشل فایفر، صورت زخمی (Michelle Pfeiffer, Scarface)
Credit: flavorwire
در نوآوری که برای گانگسترهای کلاسیک به وجود آمده بود، میشل فایفر لباسی کمی دور از تصور ما برای یک گانگستر پوشیده بود. میتوانیم در مورد این لباس یک مقاله بنویسیم ولی باید به همین چند کلمه اکتفا کنیم فقط بدانید که این لباس حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
شارون استون، غریزه اصلی (Sharon Stone, Basic Instinct)

Credit: flavorwire
شارون استون در فیلم غریزه اصلی یک بازی گرگمبههوا، درصحنه بازجویی با استفاده از لباس سفید و جذاب خودش راه میاندازد که هرکسی را میخکوب برای دیدن ادامه فیلم میکند. الن میروژنیک (Ellen Mirojnick) طراح صحنه در مرود لباس گفته است که حس کرده است فیلم کلاسیک است و باید لباس به این شکل باشد. کلاسیک بودن فیلم دران زمان بهتر از زمان حال میتواند درک کرد.