تحقیقات نشان می‌ دهند بچه ها هوششان را از مادرشان به ارث می برند، نه پدرشان!

بسیاری از پدران به این موضوع نفرت پیدا خواهند کرد، اما تحقیقات ژنتیکی کشف کرده است که افراد لگاریتمی از هوششان را از ژن X(ژن زنانه) کسب می‌کنند. کروموزوم X دارای هزار ژن است و دسته‌ای از آن‌ها شناخت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تا همین اواخر، به‌طورکلی پذیرفته‌شده بود که هر دو والدین اثری تقریباً برابر بر روی هوش کودک خود دارند. بااین‌حال، ثابت‌شده که زنان تأثیر بسیار بیشتری در توانایی‌های شناختی کودک خود نسبت به مردان دارند. با بنیتا همراه باشید.

در حال حاضر، مهم این است که بدانیم این تحقیقات کاملاً بحث‌برانگیزند. اغلب مطالعات ادعای کشف عملکرد مبهمی از هوش را دارند و اغلب بحث‌های پرشوری را راه می‌اندازند. در ادامه، ژنتیک عرصه علمی چندوجهی و بسیار پیچیده‌ای است. مطالعات به‌طور مداوم در حال پیگیری، و یا تغییر جدی هستند، هر مطالعه مرتبط با قبلی انجام می‌شود.

صرف‌نظر از بحث شدید، ارائه (و تفسیر) این یافته‌ها با ذهنیتی علمی و بی‌طرف سودمند است. این مطالعه به طرز عجیبی سرگرم‌کننده است. درنهایت، هدف ما سرگرم کردن است. امیدواریم که این مطالعه برای خوانندگان ما جذاب باشد.

نقش کروموزوم‌های X و Y

کروموزوم xوyCredit: gizmodo

وقتی بحث ژنتیک به میان می‌آید، بسیاری از مردم بیش از یک سرنخ ندارند. به‌این‌ترتیب، بیایید فوراً به حقایق مهمی راجع به مرد و زن بپردازیم. با این کار خواندن و فهم بقیه این مقاله بسیار ساده‌تر خواهد شد.

• یک کروموزوم ساختاری متشکل از اسیدهای نوکلئیک و پروتئین دارد. آن‌ها اطلاعات ژنتیکی را حمل می‌کنند.
  • هر انسانی یک جفت کروموزوم را در هر سلول حمل می‌کند.
  • ماده‌ها دارای دو کروموزوم X هستند. نرها یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y دارند.

همچنین مقاله 10 تفاوت بزرگ میان مغز مردان و زنان را هم مطالعه کنید.

ژن‌های شرطی

ژن شرطیCredit: buzzfanzine

ژن‌های شرطی آن‌هایی هستند که خاصیت جنسیتی دارند. به‌عنوان یک قاعده، خواص ژنتیکی ژن‌های شرطی بسته به طراحی خاصشان، یا فعال هستند یا غیرفعال، و به همین ترتیب خواص ژنتیکی را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

ژن‌های شرطی ذاتاً حاوی سیستم "برچسب‌زنی" هستند که از مواد بیوشیمیایی ساخته‌شده‌اند. این سیستم برچسب‌زنی اجازه دو چیز مهم را می‌دهد:

(1) ردیابی نقطه ژن مبدأ، و (2) تعیین یک موقعیت فعال یا غیرفعال در بدن. ژن فعال توسعه ژنتیکی را تحت تأثیر قرار خواهد داد، درحالی‌که ژن غیرفعال روی آن اثری ندارد.

اگر یک ویژگی فردی از طریق مادر تحت تأثیر قرار گیرد، ژن پدری غیرفعال شده است. در مقابل، اگر یک ویژگی از طریق پدر تحت تأثیر قرار گیرد، ژن‌های مادری غیرفعال شده‌اند. مکانیسم ژن‌های شرطی اساس و پایه‌ی بررسی هوش را تشکیل می‌دهند.

تصور می‌شود شناخت(Cognition) به‌طور عمده توسط کروموزوم X تحت تأثیر قرار گیرد. ازلحاظ تئوری، احتمال اینکه زنان روی شناخت تأثیر بگذارند بیشتر است، چون ژن دارای دو کروموزوم X  است درحالی‌که مردان فقط یک کروموزومX  دارند. البته نظریه‌های بیشتری علاوه بر تعداد کروموزوم‌های X وجود دارند.

این‌ جایی است که پای ژن‌های شرطی به میان می‌آید. تصور می‌شود هوش یک ژن بسیار شرطی است، یک ژن شرطی که مستقیماً از مادر به فرزند منتقل می‌شود.

در این مطالعه، دانشمندان یک موش اصلاح‌شده ژنتیکی را برای فرضیه‌شان آزمایش کردند. آن‌ها موارد جنینی آزمایش را که عمدتاً با مواد ژنتیکی مادر کنترل می‌شد، کشف کردند: مغز و جمجمه‌ای که به‌طور نامتناسبی بزرگ‌تر بود درحالی‌که بدن بسیار کوچک‌تری ایجادشده بود. همچنین مواد ژنتیکی پدری، بدنی بزرگ‌تر اما جمجمه و مغزی کوچک‌تر را ایجاد کرده بودند.

علاوه بر جمجمه و مغز، محققان از مشاهدات جالبی مطلع شدند. ابتدا، آن‌ها شش ناحیه از مغز را که تنها حاوی ژن مادر یا پدری بود شناختند. سپس هیچ ماده ژنتیکی پدری را در قشر مغز نیافتند، ناحیه‌ای از مغز که مسئول عملکرد اجرایی، ازجمله زبان، برنامه‌ریزی، استدلال منطقی و تفکر پیشرفته است.

این نظریه که مادران تأثیر فراوانی بر هوش کودک دارند ایده‌ی تازه‌ای نیست. در سال 1984، دانشگاه کمبریج رشد مغز (موسوم به تکامل مشترک) و تهویه ژنومی را موردمطالعه قرار داد. علوم کمبریج درنهایت به این نتیجه رسیدند که ژنتیک مادر بیشتر به مراکز تفکر مغز یاری می‌رساند.

امروزه آزمایش‌های زیادی مانند بالا صورت گرفته است. در یک مطالعه ویژه و قابل‌توجه، محققان در یک سازمان دولتی در اسکاتلند گروهی 12686 نفری بین 14 تا 22 سال را تحت نظر گرفتند. هرسال، محققان با رعایت توسعه فکری(با توجه به عوامل مختلف، از آموزش‌وپرورش تا قومیت )با این نمونه‌های آزمایشی مصاحبه می‌کنند. دانشمندان به‌طور قطعی اظهار کردند که IQ مادر بهترین پیش‌بینی کننده هوش فرزندانشان است.

مقاله عادت‌های بدی که می‌توانند به مغز شما آسیب برسانند نیز شما را راهنمایی خواهد کرد.

نتیجه

بدون شک، ارزیابی و بررسی یافته‌های این مقاله و مطالعات مربوط به هوش ادامه خواهد داشت. همان‌طور که گفته شد، هیچ مطالعه علمی که توسعه عقل را به‌طور کامل پذیرفته باشد، وجود ندارد. بااین‌حال، یک نتیجه‌گیری وجود دارد: مادران تأثیر قابل‌توجهی در توانایی‌های شناختی فرزندان خود دارند.

و این فقط به خاطر ژنتیک نیست. مسئولیت نظارت بر تغذیه و پرورش کودک بر عهده مادر است که به‌طور مستقیم رشد فکری او را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علاوه بر این، پیوند خاص بین مادر و فرزند، محرکی را برای اکتشاف جهان و مشکلات فراهم می‌کند.

درنتیجه، زنان نقش بسیار زیادی در پرورش فکری کودکان نسبت به ژنتیک می‌توانند داشته باشند. بهر حال، به نظر می‌رسد یافته‌های این مقاله و مطالعات دیگر این تصور را در ما تقویت می‌کنند که مادر به ما قدرت مغزی می‌دهد.