۱۸ نکته در باره ی استفاده از ماکروویو

ماکروویو وسیله ای است که شاید استفاده از آن برای موارد زیادی پیشنهاد می‌شود، از بین بردن بو اسکاچ گرفته تا پختن سبزی‌ها. امروز در بنیتا ۱۸ مورد از اشتباهاتی را که شما  هنگام استفاده از ماکروویو نباید انجام دهید را مطرح خواهیم کرد. بیشتر این نکات اشتباهات رایجی هستند که همه ممکن است انجام دهند. همراه بنیتا باشید.

ماکروویو وسیله ای است که شاید استفاده از آن برای موارد زیادی پیشنهاد می‌شود، از بین بردن بو اسکاچ گرفته تا پختن سبزی‌ها. امروز در بنیتا 18 مورد از اشتباهاتی را که شما  هنگام استفاده از ماکروویو نباید انجام دهید را مطرح خواهیم کرد. بیشتر این نکات اشتباهات رایجی هستند که همه ممکن است انجام دهند. همراه بنیتا باشید.

 

سبزی‌ها را در ماکروویو نپزید

 

ماکروویوCredit: rd

باور کنید یا نکنید، استفاده از ماکروویو می‌تواند تمام  ارزش ماده ی غذایی تان، که بحث اصلی ما به روی سبزی‌ها است را از بین ببرد. سبزی‌ها موادی هستند که مواد مغذی آن‌ها باید در دمای پایین در آب پخته شود. پس زمانی که کلم بروکلی را که حاوی مقدار زیادی ویتامین C و ماده ضد سرطان است را داخل ماکروویو می‌گذارید، بیشترین تخریب را در بین نحوه ی پخت به دست می‌آورید و تنها چیزی که برای شما باقی می‌ماند یک ظرف پر از سیاهی و روغن است که از سبزی‌ها ی شما، در ماکروویو ریخته است.

 

از دکمه ی توقف استفاده نکنید (Pause)

 

ماکروویوCredit: rd

اگر در یک مخمصه گیر افتاده‌اید و باید آشپزخانه را ترک کنید و ماکروویو را خاموش یا متوقف کنید، آخرین کاری که باید به ذهنتان برسد، استفاده از دکمه ی توقف است. درست است که شما با فشار دادن دکمه ی توقف می‌توانید زمان خودتان را نگه‌دارید ولی باید بدانید که این اتفاق ممکن است شما را دچار مسمومیت کند. زمانی که شما یک غذای منجمد را از داخل یخ بیرون می‌کشید و داخل ماکروویو قرار می‌دهید و بعد از مدتی دکمه ی توقف را فشار می‌دهید، عملاً یک محیط مناسب و گرم برای رشد باکتری‌هایی که می‌توانند شمارا دچار مشکلات معده و گوارش کنند تدارک می بینید. بهتر است زمان پخت یک غذا به‌صورت مداوم باشد تا باکتری‌ها زمانی برای رشد و تکثیر نداشته باشند.

 

گرم کردن تخم‌مرغ آب پز

 

تخم مرغ در ماکروویوCredit: rd

هیچ‌وقت تخم‌مرغی را که آب پز کرده‌اید و پوست آن را هنوز نکنده‌اید، دوباره گرم نکنید. این کار ممکن است در ماکروویوتان به همراه صدای ترکیدن ذرت بوداده باشد ولی تا مدت‌ها ماکروویو شما بوی تخم‌مرغ گندیده خواهد داد. حرارت باعث ترکیدن تخم‌مرغ آب پز داخل ماکروویو خواهد شد. اگر می‌خواهید تخم‌مرغتان را گرم‌کنید بهتر است آن را از پوست خارج کنید، برش دهید و سپس آن را گرم‌کنید.

 

استفاده از ظروف پلاستیکی

 

ماکروویوCredit: rd

تا زمانی که شرکت سازنده ی ظروف پلاستیکی قسم یاد نکرده است که این ظرف در مقابل ماکروویو مقاوم است هیچ‌وقت از این ظروف استفاده نکنید!  ظروف پلاستیکی ازجمله موادی هستند که از ترکیبات شیمیایی تهیه‌شده‌اند که در اثر حرارت و همچنین برخورد امواج ماکروویومی‌توانند باعث آزاد شدن مواد جانبی ای شوند که دلیل بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها است، ازجمله این بیماری‌ها می‌توان به دیابت، نازایی، بیماری‌های قلبی اشاره کرد. وقتی ظرف پلاستیکی گرم می‌شود، موادی از خودش آزاد می‌کند که مستقیم وارد مواد غذایی می‌شود و باعث ایجاد مشکلات در بدن شما می‌شود.

 

برای خشک‌کردن سبزی‌ها از آن استفاده نکنید

 

پختن در ماکروویوCredit: rd

اگر شما ازجمله ی کسانی هستید که وقتی فصل رشد و برداشت سبزی‌ها  تمام‌شده است،از آن استفاده می کنید، باید آن‌ها را به‌صورت خشک‌شده داخل فریزر نگه‌دارید. اگر از آن دسته هستید که حوصله ی زیادی هم ندارید می‌توانید با رعایت نکاتی از ماکروویو استفاده کنید. برای این کار شما باید سبزی‌ها را داخل دولایه ی کاغذ قرار دهید و سپس آن‌ها را به مدت 30 ثانیه داخل ماکروویو قرار دهید تا به مقدار دلخواه آبشان را از دست بدهند. هرگز به‌صورت مستقیم آن‌ها را در معرض اشعه ی ماکروویو قرار ندهید.

 

لایه‌برداری و پوست کندن سیر

 

ماکروویوCredit: rd

دیگر با روش‌های قدیمی برای پوست کندن سیر خداحافظی کنید. برای این کار و پوست کندن سریع‌تر یک ظرف سیر را داخل ماکروویو قرار دهید و مدت 20 ثانیه به آن‌وقت دهید، تا درون ماکروویو بچرخد. بعدازآن می‌توانید بدون آنکه انگشت شما، بوی سیر بدهد، پوست آن‌ها را بکنید و از آن استفاده کنید.

 

ساندویچ صبح جمعه ی خودتان را با ماکروویو درست نکنید

 

ماکروویوCredit: rd

ساندویچ یک روز تعطیل شما می‌تواند با راهکارهای مناسبی، سالم‌تر تهیه و نوش جان شود. برای این کار شما باید فقط گوشت و همچنین تخم‌مرغ را داخل ماکروویو پخت کنید و بقیه ی مواد را باید در ساندویچ ساز تهیه کنید. برای پختن گوشت، باید آن را بین دو ورقه ی کاغذی قرار دهید، یا یک‌لایه محافظ ماکروویوی روی آن قرار دهید و بپزید. در عرض یک دقیقه گوشت شما ترد و پخته می‌شود. این روش از سرخ کردن در ماهیتابه تندتر و همچنین کثیفی کمتری برای شما به بار می‌آورد. شما حتی می‌توانید املت خودتان را هم در ماکروویو درست کنید. برای این کار تخم‌مرغ را داخل ماهیتابه خالی کنید و به مدت دو دقیقه به آن اجازه دهید تا بپزد، می‌توانید در میانه کار آن را کمی بهم بزنید تا کاملاً برشته شود.

 

در مورد قدرت ماکروویوتان اطلاع داشته باشید

 

ماکروویوCredit: rd

همه ی ماکروویوها به یک اندازه قوی نیستند، اگر نمی‌دانید مدلی که دارید چه مقدار قدرت ایجاد تشعشع دارد خودتان را در یک مشکل بزرگ انداخته‌اید. بسیاری از غذاهای فراوری‌شده را باید در یک شرایط خاص و قدرت تابش خاص‌تر بپزید و در غیر این صورت دچار مشکلات پخت زیاد و تشعشع زیاد خواهید شد. برای اجتناب از این کار باید از روی دستورالعمل موجود روی ماکروویوتان استفاده کنید و مواد غذایی را بپزید. اگر ماده‌ای وجود دارد که در لیست ماکروویو شما دیده نمی‌شود، و شما از دوستتان در مورد زمان آن پرسیده‌اید، می‌تواند در ماکروویو شما نپخته و یا زیاد پخته شود. بیشتر ماکروویوهای متوسط تا بزرگ قدرتی در حدود 850 تا 1650 وات تولید می‌کنند. این در حالی است که اندازه‌های کوچک در حدود 600 تا 800 وات تولید می‌کنند. اگر ماکروویو شما کوچک است لازم دارید که مدت‌زمان بیشتری ماده غذاییتان را داخل محفظه نگه‌دارید تا بهتر پخته شود.

 

چیپس‌ها را درون ماکروویو قرار ندهید

 

پختن در ماکروویوCredit: rd

هیچ‌وقت چیپس‌ها را داخل ظرف شیشه‌ای خالی نکنید و آن را درون ماکروویو رها نکنید. برای اینکه چیپس‌های خانگی تهیه کنید لازم نیست همیشه از ماهیتابه پر از روغن استفاده کنید. کافی است سیب‌زمینی‌ها را به برش‌های نازک برش دهید. لازم نیست اندازه‌ها و برش‌ها یکسان باشد. برای سرخ کردن آن‌ها از ماکروویو استفاده کنید. روغن‌زیتون و یا هر روغن مناسب دیگر را با استفاده از قلم‌مو یا اسپری به روی آن‌ها بپاشید و داخل ظرف قرار دهید. می‌توانید به آن‌ها نمک، فلفل و هر ادویه که دوست دارید را اضافه کنید. برای سه دقیقه آن‌ها را داخل ماکروویو قرار دهید. برای اینکه بهتر پخته شوند، تکانی به آن‌ها بدهید. بعد از پختن، کمی زمان بدهید که این پختن، سرد شود، ممکن است سیب‌زمینی‌ها ازآنچه که تصور می‌کنید، داغ‌تر باشند.

 

نمی‌توانید کافی لاته بسازید

 

پختن در ماکروویوCredit: rd

 لازم نیست که شما یک دستگاه فانتزی داشته باشید تا بتوانید برای خودتان کافه لاته و اسپرسو درست کنید. می‌توانید برای خودتان در قهوه ساز سنتی و مدرن خودتان قهوه درست کنید و برای ادامه کار از ماکروویو خودتان استفاده کنید. خامه و شیک روی آن را می‌توانید با استفاده از ماکروویو آماده کنید. یک ظرف دربسته همانند لیوان تهیه کنید، نصف آن را پر از شیر کنید، آن را خوب به هم بزنید و سپس از روی آن کف را بردارید، سپس آن را به مدت 10 ثانیه داخل ماکروویو قرار دهید. حالا می‌توانید به روی قهوه تان شیر خامه‌ای اضافه کنید و قهوه تان را نوش جان‌کنید.

 

برای پوشش‌های پلاستیکی

 

پختن در ماکروویوCredit: rd

پوشش‌های پلاستیکی ایدهش ی خوبی برای محافظت از مواد غذایی و همچنین نگه‌داری آن‌ها برای مدت طولانی است، اما هرگز این پوشش را به همراه ماده غذایی تان در معرض حرارت قرار ندهید، زمانی که می‌خواهید آشپزی کنید این پوشش‌ها را از آن‌ها جدا کنید و سپس به گرم کردن آن‌ها اقدام کنید. پوشش‌های پلاستیکی همانند ظرف‌های پلاستیکی می‌توانند از خودشان موادی را آزاد کنند که غذاهای سالم را به موادی مضر تبدیل کنند. به‌جای پوشش‌های پلاستیکی می‌توانید از حوله‌های خیس و کاغذهای مرطوب استفاده کنید و آن را به روی ماده غذایی تان بکشید. همچنین می‌توانید از پوشش‌های مخصوص موجود در بازار استفاده کنید تا مواد غذایی خودتان را از تابش مستقیم حفظ کنید.

 

آجیل برشته ندارید

 

پختن در ماکروویوCredit: rd

بو دادن آجیل هیچ‌وقت کار ساده‌ای نبوده است. راهکارهای قدیمی همانند استفاده از ماهیتابه و سرخ کردن‌های طولانی‌مدت می‌تواند شمارا به‌شدت اذیت کند. پس چرا امروزی‌تر این کار را انجام نمی‌دهید؟ استفاده از ماکروویو بدون روغن و خرابی. ماکروویو این کار را برای شما درزمانی به‌مراتب کمتر می‌تواند انجام دهد. تکه‌های خردشده آجیل یا نارگیل را داخل یک ظرف قرار دهید به‌صورت که یک‌لایه از موادتان در معرض تابش قرار بگیرد. به مدت 30 ثانیه آن‌ها را در معرض تابش قرار دهید، تا زمانی که به رنگ و برشته شدن دلخواه نرسیده‌اید این کار را تکرار کنید. سپس از آجیل بو داده ی خودتان لذت ببرید.

 

برنامه منظم برای تمیزکاری ندارید

 

پختن در ماکروویوCredit: rd

حتی اگر ماکروویو شما تمیز است، باید به‌صورت مداوم و زمان‌دار آن را تمیز کنید. این‌که شما داخل و خارج ماکروویو را تمیز کنید یکی از کارهایی است که باید انجام دهید. معمولاً مواد غذایی محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها هستند، موادی همانند گوشت خام، ماهی و همچنین تکه‌های مواد غذایی که در اثر پخته شدن و پاشیدن آب داخل مواد غذایی به جداره ی ماکروویو می‌چسبند و باعث می‌شود محل خوبی برای رشد باکتری ها فراهم شود، برای این کار شما می‌توانید از شوینده‌های مناسب و مخصوص ماکروویو استفاده کنید. با دستمال پارچه‌ای جداره ی داخلی و درزها را کاملاً تمیز کنید.

 

کارامل درست کنید

 

پختن در ماکروویوCredit: rd

اگر شما یک  آشپز خیلی حرفه ای نیستید و نمی‌توانید کارامل را روی اجاق و به روش‌های سنتی تهیه کنید. برای اینکه کارامل داشته باشید به شما راه راحت‌تری توصیه می‌کنیم. استفاده از ماکروویو، نکته ی کلیدی ما برای تهیه کارامل است. یک بسته از شیر غلیظ شده را داخل ظرف بریزید، داخل ماکروویو قرار دهید و به مدت هر دو دقیقه آن را تکان دهید، تا به شکل آب‌شده و کاراملی تبدیل شود، اگر دوست دارید می‌توانید کمی بیشتر آن را در داخل ماکروویو قرار دهید تا برشته شده و بو بدهد.

 

گوشت را دربسته‌بندی یخ‌زده می‌کنید

 

پختن در ماکروویوCredit: rd

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که گوشت را داخل بسته‌بندی پلاستیکی و فوم‌های کائوچویی داخل فریزر، قرار می‌دهید تا یخ بزنند، باید دقت کنید که استفاده از این شکل گوشت داخل ظروف داخل ماکروویو برای شما مضر باشد. درست است که پوشش موجود می‌تواند از بخار شدن آب، پاشیدن آب‌گوشت به بیرون جلوگیری کند؛ اما در نظر داشته باشید که گرما ممکن است از کائوچو شما موادی را آزاد کند که بسیار مضر هستند، همچنین همان‌طور که قبلاً هم به آن اشاره کردیم، حرارت در پلاستیک سبب تولید مواد خطرناک می‌شود که مستقیما به ماده ی غذایی شما وارد می‌شود.

 

استفاده از ماکروویو برای مواد غیرخوراکی

 

پختن در ماکروویوCredit: rd

هرچند که این مواد ممکن است زود خشک شوند، اما باید در نظر داشته باشید که این راه مناسبی برای خشک‌کردن مواد درجایی که مواد غذایی در آن قرار می‌دهید نیست. علاوه بر مشکلاتی همانند منتشر شدن مواد آلاینده داخل محیط ماکروویو از نخ‌ها، ممکن است در اثر حرارت زیاد در قسمت‌های فلزی و همچنین وجود پارچه و پلاستیک داخل ماکروویو شما دچار حریق شود. لباس و دستگاه خودتان را یکجا از دست بدهید. پس برای خشک‌کردن از خشک‌کن و همچنین سشوار می‌توانید استفاده کنید.

 

پوست کندن بلال

 

پختن در ماکروویوCredit: rd

کره‌ای سرخ کردن ذرت و بلال می‌تواند یکی از بهترین راه‌های برای خوردن ذرت باشد، علاوه بر لذت بیشتر، کثیفی کمتری هم دارد. شما می‌توانید با این روش آشپزخانه تان را از بوی ذرت و همچنین پوست و پرزهای داخل بلال خلاص کنید. برای این کار می‌توانید از ماکروویوتان کمک بگیرید. برای این کار می‌توانید پوست و همچنین چوب‌بلال را جدا کنید، بر اساس اندازه ماکروویو، آن را تکه‌تکه کنید، داخل ظرفی به همراه کره روی آن قرار دهید. برای دو تا چهار دقیقه اجازه دهید که در داخل ماکروویو قرار بگیرد. تکه‌ها را از داخل ماکروویو خارج کنید و کمی تکان دهید، سپس می‌توانید آن را بخورید.

 

مواد غذایی باقی‌مانده در ظرف دربسته

 

پختن در ماکروویوCredit: rd

می‌توانید موادتان را به‌شرط گرم کردن در ظروف دربسته و مهرشده، داخل ماکروویو قرار دهید و دوباره گرم‌کنید. ظرف‌هایی را انتخاب کنید که در صورت پخته شدن ماده غذایی تان، بتواند آن‌ها را تحمل کند. معمولا از ظرف‌هایی استفاده می‌شود که حجم کافی برای گرم کردن را داشته باشند در غیر این صورت با گرم کردن سوپ، قهوه و هر مایعات دیگر در ظرف‌های کوچک احتمال اینکه ظرف شما در اثر حرارت منفجر شود وجود دارد.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر