ماهان شبکه ایرانیان

رتبه بندی آثار مارتین اسکورسیزی؛ از بهترین‌ تا ضعیف ترین [قسمت دوم/پایانی]

راننده‌ی تاکسی، خیابان‌های پایین شهر، گاو خشمگین، دار و دسته نیویورکی؛ جایزه‌ی اسکار، گلدن گلوب، بفتا، کن، امی؛ همکاری با بهترین و محبوب‌ترین ستاره‌های سینما

راننده‌ی تاکسی، خیابان‌های پایین شهر، گاو خشمگین، دار و دسته نیویورکی؛ جایزه‌ی اسکار، گلدن گلوب، بفتا، کن، امی؛ همکاری با بهترین و محبوب‌ترین ستاره‌های سینما. همه‌ی اینها و خیلی بیشتر از اینها را می‌توان در توصیف کارنامه‌ی کاری مارتین اسکورسیزی گفت. هنرمندی که از بهترین کارگردان‌های حال حاضر سینما و شاید تاریخ سینما است و آثار شاخص و متمایز زیادی دارد. با بنیتا همراه باشید تا با آثار مارتین اسکورسیزی بیشتر آشنا شوید.

در قسمت دوم و پایانی رتبه بندی آثار مارتین اسکورسیزی، به فیلم‌هایی می‌پردازیم که احتمالاً در لیست محبوب شما هم قرار دارند. مستندهایی هم در این قسمت بررسی آثار اسکورسیزی قرار دارند که کیفیت بالاتر و اهمیت بیشتری در دنیای سینما داشته‌اند. همانطور که در قسمت قبلی گفتیم این رتبه بندی فقط براساس سلیقه یک منتقد علاقه مند به اسکورسیزی انجام شده و معیار دیگری ندارد.

17- جزیره‌ی  شاتر

جزیره شاتر اثر مارتین اسکورسیزی

 

برخی جزیره‌ی شاتر را تکرار فیلم تنگه‌ی وحشت می‌دانند و معتقدند اسکورسیزی در این فیلم بیش از حد کارگردانی کرده است. با این حال این فیلم پرستاره در مقایسه با سایر آثار اقتباسی اسکورسیزی نمره‌ی بهتری می‌گیرد.

16- هوگو

هوگو اثر مارتین اسکورسیزی

 

هیچکس انتظار نداشت ورود مارتین اسکورسیزی به دنیای فیلم‌های سه بعدی مناسب کودک و خانواده چنین نتیجه‌ی درخشانی داشته باشد. این فیلم نه تنها پویایی کافی برای جلب توجه کودکان را دارد بلکه یکی از دغدغه‌های اصلی اسکورسیزی، توجه به تاریخ سینما را هم پاسخ می‌دهد.

15- پسر امریکایی: تصویری از استیون پرینس

مستند پسر امریکایی اثر مارتین اسکورسیزی

 

این مستند 55 دقیقه‌ای، به روایت زندگی یکی از سیاه لشگرهای فیلم راننده تاکسی می‌پردازد که قبلاً معتاد بوده است. راوی این فیلم خود استیون پرینس است که قدرت روایتگری بالایی دارد و اسکورسیزی به بهترین شکل از این توانایی استفاده می‌کند.

14- داستان‌های نیویورکی: درس‌های زندگی

داستان های نیویورکی: درس های زندگی اثر اسکورسیزی

 

اسکورسیزی هم مثل وودی آلن و فورد کاپولا یکی از اپیزودهای داستان‌های نیویورکی را کارگردانی کرده است. اپیزود اسکورسیزی به داستان یک نقاش می‌پردازد که درگیر روابط پیچیده‌ی کاری و عاطفی با شاگردش می‌شود. داستان با جزئیات کافی پرداخته شده و بازی خوب نیک نولتی، هنر اسکورسیزی را تکمیل می‌کند. 

13- جدامانده

جدامانده اثر مارتین اسکورسیزی

 

هیچکس به خوبی مارتین اسکورسیزی نمی‌تواند چنین فیلمی بسازد؛ یک داستان جنایی پیچیده، احساسی و هیجان انگیز با مقدار دقیق و مناسبی از کمدی سیاه که درست در جای مناسب مصرف شده است.

12- راهی به خانه نیست: باب دیلن

مستند راهی به خانه نیست اثر مارتین اسکورسیزی

 

داستان روزهای اول حرفه‌ی موسیقی باب دیلن هیچ راز یا نقطه‌ی تاریکی ندارد. اما اسکورسیزی در مستندش، هنرمند را با نگاه و سبک جدیدی ساخته و همین باعث می‌شود که داستان تکراری باب دیلن تازه به نظر برسد.

11- آخرین والس

مستند آخرین والس اثر مارتین اسکورسیزی

 

باز هم یک مستند موسیقایی دیگر از گروه The Band و یکی از کنسرت‌های آنها که نسبت به سایر مستندهای موسیقی اسکورسیزی رتبه بهتری دریافت می‎کند. یکی از دلایل رتبه‌ی خوب این مستند، استفاده از تیم تصویربرداری قوی است.

10- ایتالیایی امریکایی

مستند ایتالیایی امریکایی اثر مارتین اسکورسیزی

 

این مستند زندگینامه‎ای درباره‌ی داستان مهاجرت مارتین اسکورسیزی و خانواده‌اش است. یک مستند خانوادگی جذاب، سرگرم‌کننده و بسیار گرم که به لطف حضور مادر هنرپیشه‌ی اسکورسیزی کیفیت بیشتری پیدا کرده است.

9- پس از ساعات اداری

فیلم پس از ساعات اداری اثر مارتین اسکورسیزی

 

این فیلم ماجراهای عجیبی که پس از ساعات اداری و در راه بازگشت به خانه برای پال هکت رخ می‌دهد را روایت می‌کند. این فیلم یکی از متفاوت‌ترین و در عین حال بامزه و عجیب‌ترین فیلم‌های کارنامه‌ی مارتین اسکورسیزی است که حتماً باید آن را ببینید.

8- گرگ وال استریت

گرگ وال استریت اثر مارتین اسکورسیزی

 

گرگ وال استریت یکی از بهترین فیلم‌های چند سال اخیر و یکی از ده فیلم برتر کارنامه‌ی مارتین اسکورسیزی است. اسکورسیزی در این فیلم در فرم، ساختار و حتی سرعت فیلم‌های قبلیش بازبینی کرده و جلوه‌ی جدیدی از سینمایش را برای مخاطبانش رونمایی کرده است. 

7- احیای مردگان

فیلم احیای مردگان اثر مارتین اسکورسیزی

 

این درام نفس‌گیر و جذاب همکاری دوباره‌ی اسکورسیزی، با نویسنده‌ی رمان راننده‌ی تاکسی (پل شریدر) بود. تم داستان هم تقریباً همان است؛ یک مرد تنها که در شب‌های نیویورک داستان را رقم می‌زند اما بجای خشونت سعی می‌کند با درون خودش به صلح برسد. نکته‌ی عجیب درباره‌ی فیلم احیای مردگان این است که به ندرت در زمره آثار برتر اسکورسیزی قرار می‌گیرد و در سال انتشار هم مورد استقبال مخاطبان و برخی منتقدان قرار نگرفت.

6- سطان کمدی

فیلم سلطان کمدی اثر مارتین اسکورسیزی

 

مارتین اسکورسیزی این درام کمدی را چند سال و شاید حتی چند دهه زود ساخت و به همین خاطر در سال 1983 مورد استقبال قرار نگرفت. ارزش و اهمیت این فیلم در کارنامه‌ی اسکورسیزی و تاریخ سینما چندین سال بعد از انتشار مشخص شد. این فیلم نه تنها سبک متفاوتی نسبت به سایر فیلم‌های اسکورسیزی دارد بلکه تاثیرگذاری رسانه و شهرت را به تصویر می‌کشد. بازی رابرت دنیرو و جری لوییس و یک پایان‌بندی بی‌نظیر این شاهکار را تکمیل می‌کند.

5- آخرین وسوسه مسیح

فیلم آخرین وسوسه مسیح اثر مارتین اسکورسیزی

 

این فیلم نتیجه ی چندین سال تلاش اسکورسیزی برای اقتباس از رمان نیکوس کازانتزاکیس است که خودش اقتباسی از انجیل محسوب می‌شود. اسکورسیزی در این فیلم، داستان‌گویی کلاسیک هالیوود را با بازی‌های طبیعی و تکنیک‌های مدرن ترکیب کرده و حاصل این ترکیب یک فیلم مذهبی و در عین حال بحث‌برانگیز است. 

4- خیابان‌های پایین شهر

فیلم خیابان های پایین شهر اثر اسکورسیزی

 فیلم خیابان‌های پایین شهر،  در ذهن مارتین اسکورسیزی دنباله‌ی فیلم چه کسی در اتاقم را می‌زند  است. نقش اول هر دو فیلم یک هاروی کایتل است و زمینه‌های مشترک متعدد دیگری هم دارند. این فیلم جزو اولین آثار مارتین اسکورسیزی است اما داستان و کاراکترها در آن واقعی و زنده هستند. وقتی این فیلم را می‌بینید به انتخاب موسیقی هم دقت کنید.

3- رفقای خوب

فیلم رفقای خوب اثر مارتین اسکورسیزی

 

اسکورسیزی برای ساخت این شاهکار از تمام تکنیک‌های کارگردانی مخصوص خودش استفاده کرده است؛ برداشت‌های طولانی، حرکت آهسته، زوم‌های منحصربه‌فرد، برش‌های سریع، خط داستان مدور و جزئیات دقیق و برنامه‌ریزی شده فیلم رفقای خوب را به یکی از بهترین فیلم‌های جنایی تبدیل کرده است. این فیلم در سال‌های پایانی قرن بیستم روی پرده رفت اما جالب است که بنظر می‌رسد با قوانین فیلم‌سازی قرن بیست و یکم ساخته شده است. اگر طرفدار فیلم‌های قصه‌گو هستید، این فیلم را از دست ندهید.

2- راننده تاکسی

راننده تاکسی اثر مارتین اسکورسیزی

 

مارتین اسکورسیزی، رابرت دنیرو و پل شریدر به بهترین شکل ممکن کنار هم قرار می‌گیرند و شاهکاری به نام راننده تاکسی را خلق می‌کنند که قسمتی از تاریخ سینما و فرهنگ آمریکاست.

1- گاو خشمگین

گاو خشمگین اثر مارتین اسکورسیزی

 

مارتین اسکورسیزی در سال اول دهه هشتاد و نود میلادی بهترین فیلم این دو دهه را ساخت و رقیبانش در طول این دو دهه در تلاش برای رسیدن به دو فیلم او بودند! گاو خشمگین یکی از این دو فیلم است که باز هم حاصل همکاری اسکورسیزی، رابرت دنیرو و پل شریدر است. اسکورسیزی و دنیرو بعد از شکست فیلم نیویورک  سراغ این فیلم رفتند و هر دو مزد استعداد و کار سخت‌شان را گرفتند. برترین فیلم کارنامه مارتین اسکورسیزی دو جنبه مهم دارد: بازی فوق‌العاده رابرت دنیرو که جایزه اسکار را برایش به ارمغان آورد و بازی اسکورسیزی با تم‌های مردانگی، شهوت، وجدان، حسادت و سرکوب که فیلمش را در تاریخ سینما جاودانه کرد.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان